הלכה ליום שישי כ"ד חשון תש"פ 22 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

כבוד הרב גדליה משה בן שלמה ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

גלעד

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירה לילד בשבת – הריגת בעלי חיים – ילד מפריע בתפילה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר לילד קטן שידליק את האור בשבת?

תשובה: נאמר בתורה "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך", ואמרו במכילתא, אלו בניו ובנותיו הקטנים. כלומר, הזהירה התורה שלא יאמר אדם לבנו או בתו הקטנים לעשות מלאכה בשבת. וכן שנינו במשנה (שבת קכא.), שאם ילד קטן בא לכבות אש בשבת, לא מאפשרים לו לעשות כן, מפני שההורים מצווים על כך שילדיהם ישבתו בשבת כמו אנשים מבוגרים. ולכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזון עובדיה ח"ד עמוד קיט), שאסור לומר לילד קטן לחלוב בהמה בשבת, שכשם שאסור לאדם לחלוב בשבת, כמו כן אסור לו לומר לילד קטן לעשות זאת בשבת.

 

שאלה: היה לחבר שלי עקרב צהוב בחצר, והוא טען שאין להורגו, כי כך ראה בהלכה יומית שאסור להרוג שום בעל חיים, כי לכל אחד יש תפקיד, האם זה נכון?

תשובה: נכון שהבאנו בעבר בשם הזהר הקדוש שאין להרוג בעלי חיים לחינם. אולם ברור שבמקרה שיש חשש סכנה, יש להרוג בעל חיים. כמו שמצאנו בגמרא במסכת שבת דף קכא: תנו רבנן, נזדמנו לו נחשים ועקרבים, אם הרגן, בידוע שנזדמנו לו מן השמים להרגן. ופירש רש"י, לכך באו לידו, שזימן לו הקדוש ברוך הוא לאבדן לפי שהיו עתידין להזיק, וגלגלו זכות על ידי זכאי.

ובמקרה כזה בודאי שאין אפילו מקום למידת חסידות שלא להרוג את העקרב, וכמו שמבואר במסכת שבת (שם), שבכל מקרה שיכולה להתגלגל סכנה מבעל חיים, וכמו למשל נחש שהוא מסוכן ומנסה לפגוע באנשים, שאז יש להורגו. (וכמובן בזהירות הנדרשת, ולפעמים יש להזמין אדם מיוחד לכך). ומעשה היה בביתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשכונת תל ארזה), שנמצא עקרב צהוב בביתו, ומרן זצ"ל בעצמו לקח מקל והרגו.

 

שאלה: אם אני מתפללת בביתי ואחד הילדים מפריעים לי, האם מותר לי לומר להם להמתין?

תשובה: אסור להפסיק באמצע התפילה (והכוונה כמובן לתפילת העמידה) בשום אופן. ואפילו אם מגיע למקום מלך ישראל ושואל בשלומו של המתפלל, אסור למתפלל להשיב לו. כמו שמבואר במשנה במסכת ברכות (דף ל: ובגמרא דף לב:). ולכן אם ילד מפריע באמצע התפילה בבית, אין להפסיק באמצע התפילה ולדבר איתו, ואם לא ניתן להמשיך כך להתפלל, כתב הבן איש חי (פרשת משפטים אות ז), שבסיום אחת הברכות בתפילה (לדוגמא: משען ומבטח לצדיקים), מותר לרמוז לילד שימתין ויהיה בשקט. ובמשנה ברורה (סימן קד) גם כן כתב שאפשר לרמוז לילד שימתין או ישתוק, ומעיקר הדין יש להקל בזה אפילו באמצע ברכה. וכמובן שכל זה בסתם ילד שמפריע, אבל אם הילד מתעסק בדבר מסוכן, בודאי שיש להפסיק את התפילה ולהציל אותו מן הסכנה בדרך המועילה ביותר.

שאלות ותשובות על ההלכה

אני מתפללת בביתי, לפעמים הילדה (בת שנה ו 4 חודשים) בוכה ורוצה שארים אותה בזמן תפילת שמונה עשרה. קשה לי לעמוד בבכיה, אני לא מרוכזת בתפילה , לכן, אני מרימה אותה מבלי לדבר או לזוז מהמקום וממשיכה בתפילה. האם זוהי הנהגה נכונה? י"ב כסלו תש"פ / 10 בדצמבר 2019

בלית ברירה, זו הנהגה נכונה.

ראיתי שכתבתם שאסור להרוג יתוש מחמת טרדה, אבל ידוע אצל בעלי המדע שהיתוש הוא החיה שהורגת הכי הרבה בעולם כתוצאה מהעברת מחלות, האם לאור עובדה זו יש היתר להרוג יתושים? כ"ח חשון תש"פ / 26 בנובמבר 2019

יתושים הורגים במדינות לא מפותחות, ושם יתכן שנשקפת מהם סכנה. כאן בארץ ישראל ובמדינות מתוקנות, כמעט ולא נמצאים יתושים כאלה. ואין הכי נמי, שאם יש חשש סכנה, יהיה מותר.

מה עם להרוג זבובים או יתושים כשמנסים לישון? לא מדובר על מקרה של סכנת חיים אבל מצד שני, זה מפריע לשגרת היום והלילה כ"ז חשון תש"פ / 25 בנובמבר 2019

אסור להרוג זבובים או יתושים בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה