הלכה ליום שישי כ"ד חשון תש"פ 22 בנובמבר 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

כבוד הרב גדליה משה בן שלמה ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

גלעד

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירה לילד בשבת – הריגת בעלי חיים – ילד מפריע בתפילה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר לילד קטן שידליק את האור בשבת?

תשובה: נאמר בתורה "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך", ואמרו במכילתא, אלו בניו ובנותיו הקטנים. כלומר, הזהירה התורה שלא יאמר אדם לבנו או בתו הקטנים לעשות מלאכה בשבת. וכן שנינו במשנה (שבת קכא.), שאם ילד קטן בא לכבות אש בשבת, לא מאפשרים לו לעשות כן, מפני שההורים מצווים על כך שילדיהם ישבתו בשבת כמו אנשים מבוגרים. ולכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזון עובדיה ח"ד עמוד קיט), שאסור לומר לילד קטן לחלוב בהמה בשבת, שכשם שאסור לאדם לחלוב בשבת, כמו כן אסור לו לומר לילד קטן לעשות זאת בשבת.

 

שאלה: היה לחבר שלי עקרב צהוב בחצר, והוא טען שאין להורגו, כי כך ראה בהלכה יומית שאסור להרוג שום בעל חיים, כי לכל אחד יש תפקיד, האם זה נכון?

תשובה: נכון שהבאנו בעבר בשם הזהר הקדוש שאין להרוג בעלי חיים לחינם. אולם ברור שבמקרה שיש חשש סכנה, יש להרוג בעל חיים. כמו שמצאנו בגמרא במסכת שבת דף קכא: תנו רבנן, נזדמנו לו נחשים ועקרבים, אם הרגן, בידוע שנזדמנו לו מן השמים להרגן. ופירש רש"י, לכך באו לידו, שזימן לו הקדוש ברוך הוא לאבדן לפי שהיו עתידין להזיק, וגלגלו זכות על ידי זכאי.

ובמקרה כזה בודאי שאין אפילו מקום למידת חסידות שלא להרוג את העקרב, וכמו שמבואר במסכת שבת (שם), שבכל מקרה שיכולה להתגלגל סכנה מבעל חיים, וכמו למשל נחש שהוא מסוכן ומנסה לפגוע באנשים, שאז יש להורגו. (וכמובן בזהירות הנדרשת, ולפעמים יש להזמין אדם מיוחד לכך). ומעשה היה בביתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (בשכונת תל ארזה), שנמצא עקרב צהוב בביתו, ומרן זצ"ל בעצמו לקח מקל והרגו.

 

שאלה: אם אני מתפללת בביתי ואחד הילדים מפריעים לי, האם מותר לי לומר להם להמתין?

תשובה: אסור להפסיק באמצע התפילה (והכוונה כמובן לתפילת העמידה) בשום אופן. ואפילו אם מגיע למקום מלך ישראל ושואל בשלומו של המתפלל, אסור למתפלל להשיב לו. כמו שמבואר במשנה במסכת ברכות (דף ל: ובגמרא דף לב:). ולכן אם ילד מפריע באמצע התפילה בבית, אין להפסיק באמצע התפילה ולדבר איתו, ואם לא ניתן להמשיך כך להתפלל, כתב הבן איש חי (פרשת משפטים אות ז), שבסיום אחת הברכות בתפילה (לדוגמא: משען ומבטח לצדיקים), מותר לרמוז לילד שימתין ויהיה בשקט. ובמשנה ברורה (סימן קד) גם כן כתב שאפשר לרמוז לילד שימתין או ישתוק, ומעיקר הדין יש להקל בזה אפילו באמצע ברכה. וכמובן שכל זה בסתם ילד שמפריע, אבל אם הילד מתעסק בדבר מסוכן, בודאי שיש להפסיק את התפילה ולהציל אותו מן הסכנה בדרך המועילה ביותר.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

האם מועיל עירוב ב"כרמלית"? ודין העירוב בברוקלין
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאלות ותשובות על ההלכה

ראיתי שכתבתם שאסור להרוג יתוש מחמת טרדה, אבל ידוע אצל בעלי המדע שהיתוש הוא החיה שהורגת הכי הרבה בעולם כתוצאה מהעברת מחלות, האם לאור עובדה זו יש היתר להרוג יתושים? כ"ח חשון תש"פ / 26 בנובמבר 2019

יתושים הורגים במדינות לא מפותחות, ושם יתכן שנשקפת מהם סכנה. כאן בארץ ישראל ובמדינות מתוקנות, כמעט ולא נמצאים יתושים כאלה. ואין הכי נמי, שאם יש חשש סכנה, יהיה מותר.

מה עם להרוג זבובים או יתושים כשמנסים לישון? לא מדובר על מקרה של סכנת חיים אבל מצד שני, זה מפריע לשגרת היום והלילה כ"ז חשון תש"פ / 25 בנובמבר 2019

אסור להרוג זבובים או יתושים בשבת

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה


כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה