הלכה ליום שישי י"ז חשון תש"פ 15 בנובמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ריח טוב שמקטירים – להתפלל בזמן שהציבור מתפללים – טלפון בשדה התעופה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אצלינו (בברזיל) הגויים מקטירים פעם בחודש מיני בשמים עם ריח טוב, האם יש לברך לפני שמריחים מהבשמים הללו?

תשובה: מרן בשלחן ערוך (סימן ריז) כתב שאסור להריח מבשמים של עבודה זרה. ומאחר וההקטרה הזו שעושים הגויים בכמה מדינות בימים מיוחדים היא נעשית לשם אמונות טועות ועבודה זרה שהם מאמינים בה, אין להריח מן הבשמים הללו, ובודאי שאין לברך על ריח כזה.

 

שאלה: נאמר לי שאדם שאינו יכול להגיע לבית הכנסת, צריך להתפלל בזמן שמתפללים בבית הכנסת, האם זה נכון?

תשובה: מי שאינו יכול להתפלל בבית הכנסת, ולמשל אדם חולה, נכון שיכוין את זמן התפלה שהוא מתפלל באותה השעה שהציבור מתפללים, שתעלה תפלתו בכלל תפלתם. ואף על פי שהוא אינו עמהם ממש, מכל מקום זוהי עת רצון שתתקבל תפלתו. וכן מבואר בפירוש בגמרא (ברכות ז:) שרב נחמן לא הגיע לבית הכנסת מכיון שלא יכל להגיע, ואמר לו רבי יצחק בשם רבי יוחנן בשם רבי שמעון בר יוחאי, שזהו פירוש הכתוב "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", מתי היא עת רצון? בשעה שהציבור מתפללים. וכן פסק מרן השלחן ערוך (בסימן צ).

 

שאלה: בשדה התעופה, ניגש אלי צעיר יהודי וביקש להשאיל את הטלפון שלי כדי לטלפן ממנו. והשבתי לו שאין לי טלפון. ומי שהיה איתי העיר לי שאסור לשקר, אולם לא היתה לי ברירה כי לא רציתי להשאיל את הטלפון. עם מי הצדק?

תשובה: אסור לשקר, וכמו שנאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", והוא אחד מארבעה כיתות שאינם מקבלים פני שכינה. ואין היתר לשקר אלא במקרים מיוחדים, משום דרכי שלום, כגון כדי שאיש לא יריב עם אשתו וכדומה. ולעצם הדבר, היה עליך להשאיל את הטלפון לאותו אדם, שבודאי הוצרך לטלפון מאד באותה שעה. ובגמרא במסכת יומא (יא:) אמרו, שמי שמייחד את כליו רק עבור עצמו, כי אינו רוצה להשאיל את כליו לאחרים, ולכן הוא גם אומר שאין לו את אותם הכלים, הקדוש ברוך הוא מפרסם אותו, שבסופו של דבר אותו אדם מתפנה מביתו ואז כולם רואים מה היו חפציו. ושם פירש רש"י, שהנגעים שגורמים לאדם להתפנות מביתו, באים כעונש על צרות עין.

שבת שלום ומבורך!

שאלות ותשובות על ההלכה

בקשר לשאלה בשדה התעופה.- במקרה שבעל הטלפון לא משאיל, לא מצרות עין, אלא שפוחד שהשואל יברח עם המכשיר- האם יהיה מותר? כ"א חשון תש"פ / 19 בנובמבר 2019

יהיה מותר להמנע מלהשאיל. אולם בשדה התעופה אין מה לחוש לדבר כזה. וגם הכרת פני האדם עונה בו.

לשאלה האם מותר לשקר בהשאלת טלפון, ענה הרב שאסור, והביא גמרא על-זה. אני מאוד מתפלא על זה, כי השואל צדק כשלא נתן את הטלפון, מחשש גנבה, כמו שקרה לא פעם במקרים כאלו. אי-אפשר לדעת האם המבקש איש הגון או לוא. אולי אפשר לפרש, שהגמרא מדברת כשמכיר את האיש, כגון שכנו או חבר טוב, אבל באדם זר, למה לתת לו? קראו מקרים שהשאי אדם טוב-לב את כליו לאנשים והם לא חזרו אליו, או חזרו מקולקלים. י"ט חשון תש"פ / 17 בנובמבר 2019

אם יש חשש סביר שכליו יתקלקלו, אינו חייב להשאילם. אבל במקום כמו שדה התעופה, רחוק מאד מהמציאות שיגנב המכשיר. ועוד, שחזות פניו של המבקש מעידה עליו מה רצונו האמיתי. לכן יש להשאיל את הטלפון. אדם צריך להתרגל להיות בעל חסד.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה


כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה