הלכה ליום שישי י"ז חשון תש"פ 15 בנובמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ריח טוב שמקטירים – להתפלל בזמן שהציבור מתפללים – טלפון בשדה התעופה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אצלינו (בברזיל) הגויים מקטירים פעם בחודש מיני בשמים עם ריח טוב, האם יש לברך לפני שמריחים מהבשמים הללו?

תשובה: מרן בשלחן ערוך (סימן ריז) כתב שאסור להריח מבשמים של עבודה זרה. ומאחר וההקטרה הזו שעושים הגויים בכמה מדינות בימים מיוחדים היא נעשית לשם אמונות טועות ועבודה זרה שהם מאמינים בה, אין להריח מן הבשמים הללו, ובודאי שאין לברך על ריח כזה.

 

שאלה: נאמר לי שאדם שאינו יכול להגיע לבית הכנסת, צריך להתפלל בזמן שמתפללים בבית הכנסת, האם זה נכון?

תשובה: מי שאינו יכול להתפלל בבית הכנסת, ולמשל אדם חולה, נכון שיכוין את זמן התפלה שהוא מתפלל באותה השעה שהציבור מתפללים, שתעלה תפלתו בכלל תפלתם. ואף על פי שהוא אינו עמהם ממש, מכל מקום זוהי עת רצון שתתקבל תפלתו. וכן מבואר בפירוש בגמרא (ברכות ז:) שרב נחמן לא הגיע לבית הכנסת מכיון שלא יכל להגיע, ואמר לו רבי יצחק בשם רבי יוחנן בשם רבי שמעון בר יוחאי, שזהו פירוש הכתוב "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", מתי היא עת רצון? בשעה שהציבור מתפללים. וכן פסק מרן השלחן ערוך (בסימן צ).

 

שאלה: בשדה התעופה, ניגש אלי צעיר יהודי וביקש להשאיל את הטלפון שלי כדי לטלפן ממנו. והשבתי לו שאין לי טלפון. ומי שהיה איתי העיר לי שאסור לשקר, אולם לא היתה לי ברירה כי לא רציתי להשאיל את הטלפון. עם מי הצדק?

תשובה: אסור לשקר, וכמו שנאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", והוא אחד מארבעה כיתות שאינם מקבלים פני שכינה. ואין היתר לשקר אלא במקרים מיוחדים, משום דרכי שלום, כגון כדי שאיש לא יריב עם אשתו וכדומה. ולעצם הדבר, היה עליך להשאיל את הטלפון לאותו אדם, שבודאי הוצרך לטלפון מאד באותה שעה. ובגמרא במסכת יומא (יא:) אמרו, שמי שמייחד את כליו רק עבור עצמו, כי אינו רוצה להשאיל את כליו לאחרים, ולכן הוא גם אומר שאין לו את אותם הכלים, הקדוש ברוך הוא מפרסם אותו, שבסופו של דבר אותו אדם מתפנה מביתו ואז כולם רואים מה היו חפציו. ושם פירש רש"י, שהנגעים שגורמים לאדם להתפנות מביתו, באים כעונש על צרות עין.

שבת שלום ומבורך!

שאלות ותשובות על ההלכה

בקשר לשאלה בשדה התעופה.- במקרה שבעל הטלפון לא משאיל, לא מצרות עין, אלא שפוחד שהשואל יברח עם המכשיר- האם יהיה מותר? כ"א חשון תש"פ / 19 בנובמבר 2019

יהיה מותר להמנע מלהשאיל. אולם בשדה התעופה אין מה לחוש לדבר כזה. וגם הכרת פני האדם עונה בו.

לשאלה האם מותר לשקר בהשאלת טלפון, ענה הרב שאסור, והביא גמרא על-זה. אני מאוד מתפלא על זה, כי השואל צדק כשלא נתן את הטלפון, מחשש גנבה, כמו שקרה לא פעם במקרים כאלו. אי-אפשר לדעת האם המבקש איש הגון או לוא. אולי אפשר לפרש, שהגמרא מדברת כשמכיר את האיש, כגון שכנו או חבר טוב, אבל באדם זר, למה לתת לו? קראו מקרים שהשאי אדם טוב-לב את כליו לאנשים והם לא חזרו אליו, או חזרו מקולקלים. י"ט חשון תש"פ / 17 בנובמבר 2019

אם יש חשש סביר שכליו יתקלקלו, אינו חייב להשאילם. אבל במקום כמו שדה התעופה, רחוק מאד מהמציאות שיגנב המכשיר. ועוד, שחזות פניו של המבקש מעידה עליו מה רצונו האמיתי. לכן יש להשאיל את הטלפון. אדם צריך להתרגל להיות בעל חסד.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה


כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה