הלכה ליום שישי י"ז חשון תש"פ 15 בנובמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ריח טוב שמקטירים – להתפלל בזמן שהציבור מתפללים – טלפון בשדה התעופה

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אצלינו (בברזיל) הגויים מקטירים פעם בחודש מיני בשמים עם ריח טוב, האם יש לברך לפני שמריחים מהבשמים הללו?

תשובה: מרן בשלחן ערוך (סימן ריז) כתב שאסור להריח מבשמים של עבודה זרה. ומאחר וההקטרה הזו שעושים הגויים בכמה מדינות בימים מיוחדים היא נעשית לשם אמונות טועות ועבודה זרה שהם מאמינים בה, אין להריח מן הבשמים הללו, ובודאי שאין לברך על ריח כזה.

 

שאלה: נאמר לי שאדם שאינו יכול להגיע לבית הכנסת, צריך להתפלל בזמן שמתפללים בבית הכנסת, האם זה נכון?

תשובה: מי שאינו יכול להתפלל בבית הכנסת, ולמשל אדם חולה, נכון שיכוין את זמן התפלה שהוא מתפלל באותה השעה שהציבור מתפללים, שתעלה תפלתו בכלל תפלתם. ואף על פי שהוא אינו עמהם ממש, מכל מקום זוהי עת רצון שתתקבל תפלתו. וכן מבואר בפירוש בגמרא (ברכות ז:) שרב נחמן לא הגיע לבית הכנסת מכיון שלא יכל להגיע, ואמר לו רבי יצחק בשם רבי יוחנן בשם רבי שמעון בר יוחאי, שזהו פירוש הכתוב "ואני תפלתי לך ה' עת רצון", מתי היא עת רצון? בשעה שהציבור מתפללים. וכן פסק מרן השלחן ערוך (בסימן צ).

 

שאלה: בשדה התעופה, ניגש אלי צעיר יהודי וביקש להשאיל את הטלפון שלי כדי לטלפן ממנו. והשבתי לו שאין לי טלפון. ומי שהיה איתי העיר לי שאסור לשקר, אולם לא היתה לי ברירה כי לא רציתי להשאיל את הטלפון. עם מי הצדק?

תשובה: אסור לשקר, וכמו שנאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני", והוא אחד מארבעה כיתות שאינם מקבלים פני שכינה. ואין היתר לשקר אלא במקרים מיוחדים, משום דרכי שלום, כגון כדי שאיש לא יריב עם אשתו וכדומה. ולעצם הדבר, היה עליך להשאיל את הטלפון לאותו אדם, שבודאי הוצרך לטלפון מאד באותה שעה. ובגמרא במסכת יומא (יא:) אמרו, שמי שמייחד את כליו רק עבור עצמו, כי אינו רוצה להשאיל את כליו לאחרים, ולכן הוא גם אומר שאין לו את אותם הכלים, הקדוש ברוך הוא מפרסם אותו, שבסופו של דבר אותו אדם מתפנה מביתו ואז כולם רואים מה היו חפציו. ושם פירש רש"י, שהנגעים שגורמים לאדם להתפנות מביתו, באים כעונש על צרות עין.

שבת שלום ומבורך!

שאלות ותשובות על ההלכה

בקשר לשאלה בשדה התעופה.- במקרה שבעל הטלפון לא משאיל, לא מצרות עין, אלא שפוחד שהשואל יברח עם המכשיר- האם יהיה מותר? כ"א חשון תש"פ / 19 בנובמבר 2019

יהיה מותר להמנע מלהשאיל. אולם בשדה התעופה אין מה לחוש לדבר כזה. וגם הכרת פני האדם עונה בו.

לשאלה האם מותר לשקר בהשאלת טלפון, ענה הרב שאסור, והביא גמרא על-זה. אני מאוד מתפלא על זה, כי השואל צדק כשלא נתן את הטלפון, מחשש גנבה, כמו שקרה לא פעם במקרים כאלו. אי-אפשר לדעת האם המבקש איש הגון או לוא. אולי אפשר לפרש, שהגמרא מדברת כשמכיר את האיש, כגון שכנו או חבר טוב, אבל באדם זר, למה לתת לו? קראו מקרים שהשאי אדם טוב-לב את כליו לאנשים והם לא חזרו אליו, או חזרו מקולקלים. י"ט חשון תש"פ / 17 בנובמבר 2019

אם יש חשש סביר שכליו יתקלקלו, אינו חייב להשאילם. אבל במקום כמו שדה התעופה, רחוק מאד מהמציאות שיגנב המכשיר. ועוד, שחזות פניו של המבקש מעידה עליו מה רצונו האמיתי. לכן יש להשאיל את הטלפון. אדם צריך להתרגל להיות בעל חסד.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה