הלכה ליום חמישי ב' חשון תש"פ 31 באוקטובר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

בחור פלוני

ולזכר ולע"נ מרן רבינו הגדול הרהגה"צ רבי עובדיה יוסף זצוק"ל.
וגם להשתתפף בשמחת אתר "הלכה יומית"
שכבר מכמה חדשים יש למעלה מכ"ה אלפים מנויים, וכן ירבו!
חזק ואמץ להרה"ג רבי יעקב ששון שליט"א
וחבריו הרבנים היקרים נר"ו!

הוקדש על ידי

הרב דניאל הלוי מק"ק ליעדז, אנגלי' יע"א

יום השנה השישי לפטירת מרן זצ"ל

מחר (מהלילה, מוצאי יום חמישי), יחול יום האזכרה השישי לפטירתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, ולכן נדבר בענין זה.

אחד מגדולי ישראל לפני כמאתיים שנה, היה הגאון מפלאצק, רבי אריה לייב צינץ זצ"ל, המכונה "מהרא"ל צינץ". אותו גאון, זכה להכיר את גדול הדור, רבי יחזקאל לנדאו, מחבר הספרים "נודע ביהודה" ו"ציון לנפש חיה". לאחר פטירת הנודע ביהודה, הספידו מהרא"ל צינץ. בתחילת דבריו הזכיר את דברי רבותינו במסכת עירובין (יג:): "אמר רבי יהודה, מה שגרם לי שאני מחודד יותר מחברי, הוא משום שראיתי את רבי מאיר שהייתי יושב מאחוריו, ואילו הייתי רואה את רבי מאיר מלפניו, הייתי מחודד יותר". והסביר מהרא"ל צינץ את כוונת רבי יהודה, במה שאמר שראה את רבי מאיר "מאחוריו" ולא "מלפניו". שהכוונה בזה, שרבי יהודה ראה את רבי מאיר באחרית ימיו, כשהיה כבר זקן וחלש, ואילו היה רואה את רבי מאיר בצעירותו כשהיה בתוקף כוחו, הרי שאז היה מחודד יותר.

כאשר באים לדבר על מרן רבינו זצ"ל, מפורסמים המעשים על גאונותו בתורה ובקיאותו שלא היה לה אח וריע, ידועים הדברים כמה היה מסור לעם ישראל, עד שזכה למה שלא זכו אחרים, להאיר את יהדות ספרד באור גדול. וכן על זה הדרך. כל זה היה נגלה לעיני העולם כולו בימי זקנתו של מרן זצ"ל. מה שפחות ידוע ומפורסם, הם דוקא הדברים שיכולים ללמד אותנו, איך זכה מרן זצ"ל להגיע למעלות הגדולות הללו? איך יתכן שאדם אחד פעל בימי חייו פעולות נשגבות שמאה רבנים לא היו מסוגלים לפעול?

תשובה מסויימת לכך יכולה להלמד מתוך דבריו של מרן זצ"ל בהיותו ילד בן שתים עשרה שנים. וכך הוא כותב (בכתב יד בימי ילדותו) באחת מדרשותיו אשר נשא לפני חבריו, שהתכנסו יחדיו לדרוש בכל שבת זה בפני זה:

ובכן רבותי! חובה קדושה מוטלת עלינו כל אחד ואחד מאתנו גדול וקטן, לזכות את הרבים, ואם נראה ילדים שנוכל להשפיע עליהם להכנס לחברתינו, כל אחד ואחד ישתדל כפי יכולתו שלא על מנת לקבל פרס! אלו דברי מרן זצ"ל. (את צילום כתב ידו, הדפסנו בספר אביר הרועים חלק שני).

ועתה נתבונן, מרן זצ"ל היה ילד פלאי. עוד בהיותו כבן שש שנים, היה לומד במשך שעות תנ"ך עם פירוש "תורה תמימה". בהיותו כבן שבע שנים כבר היה קורא בתנ"ך עם טעמי המקרא, שנה לאחר מכן כבר היה עוסק רוב הזמן בלימוד גמרא, עד שקרוב לגיל ארבע עשרה כבר סיים את התלמוד ובגיל חמש עשרה היה בקי בו.

ילד כזה, אמור להתפאר בחכמתו, להראות לכולם, ראו כמה גדול אני בתורה!, ובודאי שמצד טבעו, לא ירצה להשוות את עצמו לחבריו, ולנסות לפעול כדי שכל הילדים יהיו כמותו.

אך מרן זצ"ל, מקטנותו, נהג בטובת עין, וכל חפצו ומגמתו היו להתעלות מעל האינטרס שלו. האינטרס היחידי שעמד אל מול עיניו, הוא לעשות את רצון ה'. ולכן כבר אז, הוא החל לזרוע זרעים קטנים, מתוך תקוה שיוכל להשיב את עטרת יהדות ספרד ליושנה. להחזיר עטרה ליושנה, להחזיר נשמה לישראל.

כשהיה מרן זצ"ל בן שש שנים, והיה לומד בתלמוד תורה "בני ציון" בירושלים, היתה העניות מצויה בירושלים, וסדר ברכת המזון לא היה מצוי ביד כל אחד ואחד. לכן היה מרן זצ"ל אוסף בעצמו פיסות נייר מן הבא בידו, והיה רושם עליהם נוסח ברכת המזון בכתב אשורי נאה ומהודר לחלקו בין חבריו, וכך היה מעוררם לברך ברכת המזון מתוך הנוסח שכתב עבורם.

כשהיה מרן זצ"ל בחור צעיר לימים, רדפוהו כמה נערים מחמת קנאה, כמנהג הילדים, שקינאו בו כשראו את הצלחתו המזהירה. לכן לעתים מזומנות סובבו לו כל מיני צער וצחוק שהיה בידם. ופעם אחד הנערים בפחזותו, נכנס לחדרו של מרן זצ"ל, ומילא את נעליו היחידות במים וטיט, כדי שמרן יתעכב ולא יוכל ללכת לבית המדרש. כאשר השכים מרן זצ"ל ומצא את נעליו רטובות, מה עשה? לא התעכב כלל, ובזריזות לקח כמה זוגות גרביים ולבשם זו על גבי זו, ומיהר בדרכו לבית המדרש.

בכל זמן, גם בזמנים קשים ומורכבים, מרן זצ"ל לא נתן לדברים להכהות את רוחו האיתנה, תמיד שם פניו כחלמיש עבור מגמתו הקדושה, ללמוד וללמד לשמור ולעשות. בימים בהם היה נצור בביתו במשך כמה חודשים מפני אויביו (בסוף ימי שהותו בקהיר), כשהוא מדוכא מחוסר יכולתו לתקן את מצבם הרוחני של בני הקהלה במצרים, למד בעיון את כל מסכת כתובות. בזמנים בהם היה חולה וחלש, היה מתאמץ בכל כוחו כדי להוסיף ולדרוש עוד ועוד בפני השומעים, וכפי שאמר לנו פעם לאחר דרשה כשהוא בקושי נושם: "אני מדבר בכל הכוחות".

בתפלות הימים הנוראים שעברו רק לא מזמן, אמרנו: "ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם". רצונו של יהודי צריך להיות, שגם שאר היהודים יצטרפו כאגודה אחת לאותם שעושים את רצון ה' בלבב שלם. עלינו לזכור את הנהגתו המיוחדת של מרן זצ"ל, שיצא ממסגרתו כדי לקרב אחרים לתורה, שעם כל גדולתו ושקידתו בתורה, היה תמיד דואג לעם ישראל, להטיב להם בגשמיות, אך בעיקר, ברוחניות.

יש לדעת, כי הסיבה שכולנו אהבנו כל כך את מרן זצ"ל, ושדבריו נגעו לרבים מאד, וקרוב למליון בני אדם ביכו בהלוייתו, אינה משום טעם גשמי, אלא מפני שנשמות עם ישראל נמשכות מטבען אל הטובה והברכה, אל התורה והקדושה. לכן מרן זצ"ל שהיה אוהב את עמו וכולו מלא וגדוש בתורה ובמעשים טובים, היה אהוב כל כך על בני עמו וצאן מרעיתו. בערוב ימי מרן זצ"ל, כחודש לפני פטירתו, פנה אלינו ואמר, "האהבה שאתם אוהבים אותי, היא אהבת התורה". השבנו לו: "וזו אהבה שאינה תלויה בדבר", והשיב "נכון הדבר". 

תורתו של מרן זצ"ל מגן לנו. עלינו להמשיך להפיץ את תורתו ופסקיו היקרים, להמשיך במורשתו, לחנך את בנינו ובנותינו לתורה, לשים אל מול עינינו תמיד את המטרה העיקרית, לעשות רצון אבינו שבשמים.

זכות מרן זצ"ל תעמוד לנו ולכם, ונזכה לראותו במהרה בימינו בתחיית המתים, יושב ראש במחול אשר עתיד ה' לעשות לצדיקים. אמן כן יהי רצון.

שאלות ותשובות על ההלכה

איך אתם יודעים שבגיל 14 הרב סיים את כל הש"ס והיה בקי בו? ט' טבת תש"פ / 6 בינואר 2020

ראשית כל הדברים ניכרים בבירור בכתביו מאותם השנים. ולהגאון רבי דוד יוסף שליט"א אמר, שבגיל חמש עשרה ודאי כבר היה בקי בש"ס.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה בכל שמונת ימי החנוכה, שיחלו מיום חמישי (ליל יום שישי) שבשבוע הבא, מצוה להדליק נר חנוכה. והספרדים נוהגים שמדליקים מנורת חנוכה אחת בכל בית. ואילו האשכנזים נוהגים שכל אחד ואחד מבני הבית מדליק חנוכה לעצמו. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל ה......

לקריאת ההלכה

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

שאלה: עד מתי מותר להתפלל תפלת שחרית? מהו "סוף זמן תפלה - מגן אברהם" ו"סוף זמן תפלה -הגר"א" שמודפס בלוחות השנה?

תשובה: במשנה במסכת ברכות, ובגמרא (דף כז.) אמרו, שזמן תפלת שחרית הוא עד סוף ארבע שעות מהיום. כלומר, מתחילת היום, יש למנות ארבע שעות, שהן שליש היום (כי בכל יום שתים עשרה שעות, וארבע שעות הן שליש היום), ועד סוף ארבע שעות יש להתפלל תפלת שחרית. מאמתי מונים ארבע שעות? בהלכה הקודמת הזכרנו כי סוף זמן קר......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

דיני אכסנאי ואורח והחיילים בצבא

שאלה: מי שיוצא מביתו להתארח או לשרת בצבא בימי החנוכה, כיצד עליו לנהוג? תשובה: היוצא לדרך בימי חג החנוכה ומתארח בבית חברו, יש לדון אם עליו להדליק במקום שנמצא שם או לא. ויש בזה חילוק, אם יש מי שמדליק נרות בביתו, אם לא. מי שמדליקים נרות בביתו הנוסע מביתו, אבל אשתו או אחרים מבני ביתו נמצאים בבית......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר להתפלל בתפילת העמידה כנגד (מול) פרוכת שיש עליה ציורים?

תשובה: כתב רבינו הרמב"ם בתשובה (מהדורת פריימן סי' כ), והבגדים המצויירים, אפילו אינן בולטות (התמונות שבציור), לא נכון להתפלל כנגדם, ואנחנו רגילים להעצים עינינו כשיקרה לנו להתפלל מול כותל (קיר) או בגד מצוייר. ומבואר אם כן מדברי הרמב"ם, שלא נכון להתפלל מול בגד או פרוכת שיש עליה ציורים, וע......

לקריאת ההלכה