הלכה ליום חמישי ב' חשון תש"פ 31 באוקטובר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

בחור פלוני

ולזכר ולע"נ מרן רבינו הגדול הרהגה"צ רבי עובדיה יוסף זצוק"ל.
וגם להשתתפף בשמחת אתר "הלכה יומית"
שכבר מכמה חדשים יש למעלה מכ"ה אלפים מנויים, וכן ירבו!
חזק ואמץ להרה"ג רבי יעקב ששון שליט"א
וחבריו הרבנים היקרים נר"ו!

הוקדש על ידי

הרב דניאל הלוי מק"ק ליעדז, אנגלי' יע"א

יום השנה השישי לפטירת מרן זצ"ל

מחר (מהלילה, מוצאי יום חמישי), יחול יום האזכרה השישי לפטירתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, ולכן נדבר בענין זה.

אחד מגדולי ישראל לפני כמאתיים שנה, היה הגאון מפלאצק, רבי אריה לייב צינץ זצ"ל, המכונה "מהרא"ל צינץ". אותו גאון, זכה להכיר את גדול הדור, רבי יחזקאל לנדאו, מחבר הספרים "נודע ביהודה" ו"ציון לנפש חיה". לאחר פטירת הנודע ביהודה, הספידו מהרא"ל צינץ. בתחילת דבריו הזכיר את דברי רבותינו במסכת עירובין (יג:): "אמר רבי יהודה, מה שגרם לי שאני מחודד יותר מחברי, הוא משום שראיתי את רבי מאיר שהייתי יושב מאחוריו, ואילו הייתי רואה את רבי מאיר מלפניו, הייתי מחודד יותר". והסביר מהרא"ל צינץ את כוונת רבי יהודה, במה שאמר שראה את רבי מאיר "מאחוריו" ולא "מלפניו". שהכוונה בזה, שרבי יהודה ראה את רבי מאיר באחרית ימיו, כשהיה כבר זקן וחלש, ואילו היה רואה את רבי מאיר בצעירותו כשהיה בתוקף כוחו, הרי שאז היה מחודד יותר.

כאשר באים לדבר על מרן רבינו זצ"ל, מפורסמים המעשים על גאונותו בתורה ובקיאותו שלא היה לה אח וריע, ידועים הדברים כמה היה מסור לעם ישראל, עד שזכה למה שלא זכו אחרים, להאיר את יהדות ספרד באור גדול. וכן על זה הדרך. כל זה היה נגלה לעיני העולם כולו בימי זקנתו של מרן זצ"ל. מה שפחות ידוע ומפורסם, הם דוקא הדברים שיכולים ללמד אותנו, איך זכה מרן זצ"ל להגיע למעלות הגדולות הללו? איך יתכן שאדם אחד פעל בימי חייו פעולות נשגבות שמאה רבנים לא היו מסוגלים לפעול?

תשובה מסויימת לכך יכולה להלמד מתוך דבריו של מרן זצ"ל בהיותו ילד בן שתים עשרה שנים. וכך הוא כותב (בכתב יד בימי ילדותו) באחת מדרשותיו אשר נשא לפני חבריו, שהתכנסו יחדיו לדרוש בכל שבת זה בפני זה:

ובכן רבותי! חובה קדושה מוטלת עלינו כל אחד ואחד מאתנו גדול וקטן, לזכות את הרבים, ואם נראה ילדים שנוכל להשפיע עליהם להכנס לחברתינו, כל אחד ואחד ישתדל כפי יכולתו שלא על מנת לקבל פרס! אלו דברי מרן זצ"ל. (את צילום כתב ידו, הדפסנו בספר אביר הרועים חלק שני).

ועתה נתבונן, מרן זצ"ל היה ילד פלאי. עוד בהיותו כבן שש שנים, היה לומד במשך שעות תנ"ך עם פירוש "תורה תמימה". בהיותו כבן שבע שנים כבר היה קורא בתנ"ך עם טעמי המקרא, שנה לאחר מכן כבר היה עוסק רוב הזמן בלימוד גמרא, עד שקרוב לגיל ארבע עשרה כבר סיים את התלמוד ובגיל חמש עשרה היה בקי בו.

ילד כזה, אמור להתפאר בחכמתו, להראות לכולם, ראו כמה גדול אני בתורה!, ובודאי שמצד טבעו, לא ירצה להשוות את עצמו לחבריו, ולנסות לפעול כדי שכל הילדים יהיו כמותו.

אך מרן זצ"ל, מקטנותו, נהג בטובת עין, וכל חפצו ומגמתו היו להתעלות מעל האינטרס שלו. האינטרס היחידי שעמד אל מול עיניו, הוא לעשות את רצון ה'. ולכן כבר אז, הוא החל לזרוע זרעים קטנים, מתוך תקוה שיוכל להשיב את עטרת יהדות ספרד ליושנה. להחזיר עטרה ליושנה, להחזיר נשמה לישראל.

כשהיה מרן זצ"ל בן שש שנים, והיה לומד בתלמוד תורה "בני ציון" בירושלים, היתה העניות מצויה בירושלים, וסדר ברכת המזון לא היה מצוי ביד כל אחד ואחד. לכן היה מרן זצ"ל אוסף בעצמו פיסות נייר מן הבא בידו, והיה רושם עליהם נוסח ברכת המזון בכתב אשורי נאה ומהודר לחלקו בין חבריו, וכך היה מעוררם לברך ברכת המזון מתוך הנוסח שכתב עבורם.

כשהיה מרן זצ"ל בחור צעיר לימים, רדפוהו כמה נערים מחמת קנאה, כמנהג הילדים, שקינאו בו כשראו את הצלחתו המזהירה. לכן לעתים מזומנות סובבו לו כל מיני צער וצחוק שהיה בידם. ופעם אחד הנערים בפחזותו, נכנס לחדרו של מרן זצ"ל, ומילא את נעליו היחידות במים וטיט, כדי שמרן יתעכב ולא יוכל ללכת לבית המדרש. כאשר השכים מרן זצ"ל ומצא את נעליו רטובות, מה עשה? לא התעכב כלל, ובזריזות לקח כמה זוגות גרביים ולבשם זו על גבי זו, ומיהר בדרכו לבית המדרש.

בכל זמן, גם בזמנים קשים ומורכבים, מרן זצ"ל לא נתן לדברים להכהות את רוחו האיתנה, תמיד שם פניו כחלמיש עבור מגמתו הקדושה, ללמוד וללמד לשמור ולעשות. בימים בהם היה נצור בביתו במשך כמה חודשים מפני אויביו (בסוף ימי שהותו בקהיר), כשהוא מדוכא מחוסר יכולתו לתקן את מצבם הרוחני של בני הקהלה במצרים, למד בעיון את כל מסכת כתובות. בזמנים בהם היה חולה וחלש, היה מתאמץ בכל כוחו כדי להוסיף ולדרוש עוד ועוד בפני השומעים, וכפי שאמר לנו פעם לאחר דרשה כשהוא בקושי נושם: "אני מדבר בכל הכוחות".

בתפלות הימים הנוראים שעברו רק לא מזמן, אמרנו: "ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם". רצונו של יהודי צריך להיות, שגם שאר היהודים יצטרפו כאגודה אחת לאותם שעושים את רצון ה' בלבב שלם. עלינו לזכור את הנהגתו המיוחדת של מרן זצ"ל, שיצא ממסגרתו כדי לקרב אחרים לתורה, שעם כל גדולתו ושקידתו בתורה, היה תמיד דואג לעם ישראל, להטיב להם בגשמיות, אך בעיקר, ברוחניות.

יש לדעת, כי הסיבה שכולנו אהבנו כל כך את מרן זצ"ל, ושדבריו נגעו לרבים מאד, וקרוב למליון בני אדם ביכו בהלוייתו, אינה משום טעם גשמי, אלא מפני שנשמות עם ישראל נמשכות מטבען אל הטובה והברכה, אל התורה והקדושה. לכן מרן זצ"ל שהיה אוהב את עמו וכולו מלא וגדוש בתורה ובמעשים טובים, היה אהוב כל כך על בני עמו וצאן מרעיתו. בערוב ימי מרן זצ"ל, כחודש לפני פטירתו, פנה אלינו ואמר, "האהבה שאתם אוהבים אותי, היא אהבת התורה". השבנו לו: "וזו אהבה שאינה תלויה בדבר", והשיב "נכון הדבר". 

תורתו של מרן זצ"ל מגן לנו. עלינו להמשיך להפיץ את תורתו ופסקיו היקרים, להמשיך במורשתו, לחנך את בנינו ובנותינו לתורה, לשים אל מול עינינו תמיד את המטרה העיקרית, לעשות רצון אבינו שבשמים.

זכות מרן זצ"ל תעמוד לנו ולכם, ונזכה לראותו במהרה בימינו בתחיית המתים, יושב ראש במחול אשר עתיד ה' לעשות לצדיקים. אמן כן יהי רצון.

שאלות ותשובות על ההלכה

איך אתם יודעים שבגיל 14 הרב סיים את כל הש"ס והיה בקי בו? ט' טבת תש"פ / 6 בינואר 2020

ראשית כל הדברים ניכרים בבירור בכתביו מאותם השנים. ולהגאון רבי דוד יוסף שליט"א אמר, שבגיל חמש עשרה ודאי כבר היה בקי בש"ס.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות

מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים". ובגמרא במסכת מגילה (דף ז). אמרו, משלוח "מנות" שתי מנות לאיש אחד. "ומתנות לאביונים", שתי מתנות לשני בני ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

לקריאת ההלכה


דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

לקריאת ההלכה

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

לקריאת ההלכה

ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

לקריאת ההלכה

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

לקריאת ההלכה