הלכה ליום שישי כ"ו תשרי תש"פ 25 באוקטובר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - לשלם עבור המצוות – שנאת עשו לישראל – לברור פירות עבור אורחים

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם יש ענין לשלם עבור מצוות בלי לנסות להוריד את המחיר?

תשובה: מובא בספרים שיש ענין להיות ותרן בממונו לגבי מצוות. ולכן כאשר מזדמנת לאדם מצוה, והוא יכול, טוב שישלם בעין יפה ובשמחה. וכן מבואר בגמרא במסכת סוכה שרבן גמליאל קנה אתרוג באלף זוז. ומרן החיד"א הביא (בספר לב דוד דף ל ע"א) שרבינו האר"י היה משלם עבור מצוות כפי שביקש ממנו המוכר בפעם הראשונה.

 

שאלה: האם יתכן מצב שלא תהיה אנטישמיות בעולם?

תשובה: ענין שנאת בני עשיו לבני יעקב, מבואר בפירוש בספר דניאל, ששנאה זו לא תפסק עד לימות המשיח. כי שם מבואר שדניאל ראה ארבע חיות, שלושת הראשונות רמזו למלכות מדי ופרס ויון ששלטו על ישראל, והרביעית שלא מפורש בפסוקים מי היא, היא מלכות אדום, כמו שפירשו רבותינו בתחילת מסכת עבודה זרה. ונתנבא דניאל כי יהיו ישראל כפופים למלכות אדום עד לימות המשיח. וכמובן שהדברים אמורים כלפי שנאת האומות בכללותן, אבל בודאי שיתכנו רבים מאד שאינם מבני ישראל ויאהבו את ישראל ויטיבו להם, ולפעמים הם בכלל חסידי אומות העולם.

 

שאלה: מי שבאו אליו אורחים לשבת, האם מותר לברור כמות גדולה של ענבים יפים מתוך כל הענבים שבמקרר, כדי שהקערה תהיה מכובדת להניחה לפניהם?

תשובה: הגאון רבי יוסף חיים בשו"ת רב פעלים כתב שאף על פי שאסור לברור בשבת אוכל מתוך פסולת אלא כדי לאכול מיד, מכל מקום עצם ההגשה לפני האורחים, נחשבת כדבר מיידי, ומותר לברור כך בשבת. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דחה את דבריו, והוכיח בהחלט כי אין להקל בדבר. ולכן אפילו לצורך אורחים, אסור לברור אלא כמות קטנה שיאכלו אותה מיד, או שיאכלו אותה בתוך הסעודה. (וראה בחזון עובדיה שבת ח"ד עמוד קפה).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

לקריאת ההלכה