הלכה ליום שישי כ"ו תשרי תש"פ 25 באוקטובר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - לשלם עבור המצוות – שנאת עשו לישראל – לברור פירות עבור אורחים

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם יש ענין לשלם עבור מצוות בלי לנסות להוריד את המחיר?

תשובה: מובא בספרים שיש ענין להיות ותרן בממונו לגבי מצוות. ולכן כאשר מזדמנת לאדם מצוה, והוא יכול, טוב שישלם בעין יפה ובשמחה. וכן מבואר בגמרא במסכת סוכה שרבן גמליאל קנה אתרוג באלף זוז. ומרן החיד"א הביא (בספר לב דוד דף ל ע"א) שרבינו האר"י היה משלם עבור מצוות כפי שביקש ממנו המוכר בפעם הראשונה.

 

שאלה: האם יתכן מצב שלא תהיה אנטישמיות בעולם?

תשובה: ענין שנאת בני עשיו לבני יעקב, מבואר בפירוש בספר דניאל, ששנאה זו לא תפסק עד לימות המשיח. כי שם מבואר שדניאל ראה ארבע חיות, שלושת הראשונות רמזו למלכות מדי ופרס ויון ששלטו על ישראל, והרביעית שלא מפורש בפסוקים מי היא, היא מלכות אדום, כמו שפירשו רבותינו בתחילת מסכת עבודה זרה. ונתנבא דניאל כי יהיו ישראל כפופים למלכות אדום עד לימות המשיח. וכמובן שהדברים אמורים כלפי שנאת האומות בכללותן, אבל בודאי שיתכנו רבים מאד שאינם מבני ישראל ויאהבו את ישראל ויטיבו להם, ולפעמים הם בכלל חסידי אומות העולם.

 

שאלה: מי שבאו אליו אורחים לשבת, האם מותר לברור כמות גדולה של ענבים יפים מתוך כל הענבים שבמקרר, כדי שהקערה תהיה מכובדת להניחה לפניהם?

תשובה: הגאון רבי יוסף חיים בשו"ת רב פעלים כתב שאף על פי שאסור לברור בשבת אוכל מתוך פסולת אלא כדי לאכול מיד, מכל מקום עצם ההגשה לפני האורחים, נחשבת כדבר מיידי, ומותר לברור כך בשבת. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דחה את דבריו, והוכיח בהחלט כי אין להקל בדבר. ולכן אפילו לצורך אורחים, אסור לברור אלא כמות קטנה שיאכלו אותה מיד, או שיאכלו אותה בתוך הסעודה. (וראה בחזון עובדיה שבת ח"ד עמוד קפה).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה


על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה

מחללי שבת לגבי יין נסך

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקר הדין של איסור "סתם יינם" של הגויים, שגזרו רבותינו על יינם של הגויים, או יין שנגע בו גוי, שהוא אסור לישראל בשתיה. ויש מקרים שהוא אסור גם בהנאה ולא רק בשתיה. אדם שאינו שומר מצוות ולגבי אדם שאינו שומר תורה ומצוות, ובכלל זה גם אינו שומר שבת, מבואר בדברי רבותי......

לקריאת ההלכה

קריאה בשם אביו או אמו – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם מותר לקרוא לאבא בשמו הפרטי, והאם מותר לקרוא לחבר ששמו כשם האב בשמו הפרטי? תשובה: אסור לבן לקרוא לאביו או לאמו בשמם, וכגון שקוראים לאביו שמואל, אסור לו לקרותו "שמואל" אלא קוראו "אבא". ודין זה נפסק בפירוש בגמרא. שאדם צריך להתיירא כשמזכיר שם אביו או שם אמו משום כבודם, ב......

לקריאת ההלכה