הלכה ליום ראשון ז' תשרי תש"פ 6 באוקטובר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

רחל בת אליס

בתוך שאר כלל חולי עמו ישראל

הוקדש על ידי

שמואל

עשות משפט ואהבת חסד – החלום שהתגשם

----------------------
כפרות

מנהג ישראל, שעושים "כפרות" לפני יום הכפורים. ויש שעושים כן במעות (כסף), ואת המעות נותנים לצדקה. אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, העושים מעשיהם לשם שמים, והתרומות הנתרמות למוסד הנ"ל, כל כולם קודש לסיוע לתלמידי חכמים ההוגים בתורה יומם ולילה, ואף פרוטה אחת מהכספים המופקדים עבור המוסד "תפארת רשב"י", אינו מועבר לשום מטרה אחרת, לא כ"עמלה" עבור מנהלי המוסד, ולא לשום ענין אחר, רק הכל באמת ובאמונה למען הגדיל תורה ולהאדירה.

להפקדת תרומות, מספר החשבון הוא: 169250, סניף 167, בנק דיסקונט.
או בטלפון: 050-770-1562

----------------------

בימי עשרת ימי תשובה, אנו מתחזקים הן בענינים שבין אדם למקום (לה'), והן בענינים שבין אדם לחבירו. ובכלל הדברים שיש להתחזק בהם, הוא ענין אהבת החסד ומצות הצדקה והעזרה לחלשים, ובפרט בימים הללו, שהרי כבר אמרו רבותינו, ששלושה דברים מבטלים את גזר דינו של האדם, ואלו הן, תשובה, ותפלה, וצדקה.

לפני כמאה שנה, נדפס בירושלים ספר שיצא לעלוי נשמתו של אדם ירא שמים, שלפרנסתו היה שוחט עופות. בהקדמת הספר, מספרים בני המחבר סיפור על אביהם, שממנו נלמד, כמה יכולה להרחיק לכת המשמעות של מצות הצדקה והחסד. וכך הם מספרים:

אבינו, היה ירא שמים מאד, ושימש כשוחט בעיירה. ויהי היום, בוקר אחד, ותפעם רוחו. לאחר קומו משנתו סיפר לבני ביתו על חלום נורא שחלם, וכך היה החלום:

חלמתי, כי נפטרתי מן העולם הזה, והנה אני מגיע למשפט בפני בית דין של מעלה. במקום, עמד מלאך חבלה בתור קטגור, וטענה בפיו, כי הוא נברא מכח עבירה שעשיתי. וכי אין לוותר עליה, עבירה! ומה העבירה?

בערב שבת קודש, בעודי עוסק בהכנות לשבת, באה לפני אלמנה אחת, ובקשה בפיה, "עדיין לא בישלתי כלום לשבת, רק עתה השגתי עוף אחד, אבקש שתבוא לשחוט אותו"! השבתי לה, כי הסתיים כבר זמן השחיטה, ואני טרוד כעת מאד לקראת השבת, לכן אין לי אפשרות לשחוט עבורה. (משמעות הדברים היתה, כאילו השוחט אומר לאלמנה, השבת תאכלו מאכלי חלב!). לא שחטתי.

מעבירה זו נברא מלאך דין קשה, והוא תבע שיענישו אותי.

פסקו בבית דין של מעלה, כיבוס וטיהור בגיהנם במשך שלושים יום, או לחזור לעולם הזה ושם לתקן את העבירה. ביקשתי לסבול גיהנם והעיקר שלא לשוב לעולם הזה. הובילו אותי לגיהנם, וככל שהתקרבתי הרגשתי חום רב ונורא עד שלא הייתי מסוגל לעמוד בו. ביקשתי בתחנונים לשוב לבית הדין ולבחור באפשרות השנייה, לחזור לעולם הזה. והנה אני רואה בחלומי, ואני מתחנן למלאך שישיב אותי לפני בית הדין, אך הוא מסרב. התחננתי עוד ועוד, עד שנעתר המלאך והשיב אותי לפני בית דין של מעלה.

אמרתי לפני בית הדין כי אני חוזר בי, ובוחר לרדת לעולם הזה. הסכימו איתי. אבל, יצאה הוראה להעניש את המלאך. מדוע? כיון שלא מילא את שליחותו כהוגן, מי הרשה לך להשיבו? השבת אותו ללא רשות"! הענישו אותו במכת שוט אש, "פולסא דנורא", ותוך כדי הפחד והזעזוע של מכת האש, התעוררתי. עד כאן החלום.

אותו שוחט ישב להתבונן בכל ימי חייו, רשם על דפים את מה שעבר עליו, אולם לא הצליח להזכר בשום מקרה שבאה לפניו אלמנה או אדם אחד וביקש ממנו לשחוט עוף בערב שבת. לא מעשה כזה ולא דומה לו. לא דבר ולא חצי דבר. המשיך להתבונן, אולי פעם אחת תוך כדי חוסר תשומת לב השיב למישהי ברחוב כי לא יוכל לשחוט עבורה? אך לא נזכר בשום דבר. אדרבה, הוא נזהר תמיד להאיר פנים, ובודאי לנכאי רוח, אלמנות ויתומים.

בצר לו, פנה לרב העיר. הרב שמע את כל הפרטים והרגיעו, "אם אכן לא קרה לך מקרה כזה, מה לך כי תדאג?, סימן הוא כי החלום כולו הבל ותעתוע". כיון שאותו שוחט עדיין לא היה רגוע, המשיך ללכת לרבנים וצדיקים, אך כולם השיבו לו את אותה התשובה, "אם לא עשית כלום, אין לך מה לדאוג מהחלום"! ברבות הימים, לאט לאט, התחזק השוחט ודבר החלום החל להשכח ממנו.

חלפו שנים רבות, כעשרים שנה, והחלום נשכח כליל.

פעם אחת, בערב שבת קודש, בדרכו לטבול במקווה, הלכה מולו אלמנה ובידיה עוף. "אין לי עוף לשבת, בבקשה תשחט לי את העוף הזה". "סיימתי את כל השחיטות בשעות הבוקר, עכשיו אני מתנצל, ממש אין לי זמן" השיב השוחט בהתנצלות, "אני טרוד מאד", והמשיך בדרכו לטבול במקווה טהרה לכבוד שבת.

הוא שב מהמקווה, הכין את שאר עניני הבית, הלך לבית הכנסת, התפלל מנחה, קבלת שבת ותפלת ערבית בדבקות. לאחר מכן שב לביתו והחל באמירת "שלום עליכם מלאכי השרת" בשמחה. לאחר מכן התיישב סמוך לשלחן כדי למזוג את היין, ולפתע, לפתע קפץ מקומו בצווחה, "הוי! הוי! הוי! אוי ויי!", הוא נזכר בחלום. הבהלה שאחזה בו היתה איומה, אהה! אהה! צעק וגנח ופרש את ידיו בפחד ואימה, וכך נפל כמו מתעלף. העירו אותו.

הוא אזר את כוחותיו, וצוה על בני ביתו, "מהר, מהר לשלוח לאלמנה פלונית מגשים עם דגים, בשר, כל מה שאפשר"! לאחר מכן התחזק והלך גם הוא לביתה של האלמנה וביקש את סליחתה, היא מחלה לו בלב שלם, וגם אכלה בשמחה מהמאכלים ששלחו לה.

רוחו של השוחט שבה אליו, הוא שב לביתו, קידש על היין בהתרגשות גדולה, "יום השישי ויכולו השמים והארץ"! דמעות של שמחה וקדושת השבת התערבבו יחד ונפלו לתוך הגביע של היין. אחר כך סעד את סעודת השבת ובירך ברכת המזון בשמחה ובהודאה לה'. והלך לישון.

בבוקר לא התעורר. הוא השיב את נשמתו לבוראה עם תיקון מעשהו.

בהלוויתו שיצאה במוצאי שבת, הילך סיפור המעשה בין המלוים, ובספר שיצא לאור לאחר פטירתו, החליטו בניו לספר את המעשה כצורתו.

עלינו לדעת, יש דין ויש דיין. אין מעשה שהולך לאיבוד. "כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה, הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט, עַל כָּל נֶעְלָם, אִם טוֹב וְאִם רָע".

יהי רצון שנזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה.

(את המעשה הביא הגאון רבי שלום שבדרון זצ"ל בדרשותיו, והובא גם בספר "חומש המגידים", פרשת וילך).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה


מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על פירות מורכבים

שאלה: האם יש לברך ברכת שהחיינו כשאוכלים פעם ראשונה בשנה פירות הדר, כגון אשכוליות או תפוזים? תשובה: ראשית נקדים את עיקר הדין, שהאוכל פרי חדש, שלא אכל ממנו באותה השנה, לאחר שמברך על הפרי את ברכתו הראוייה לו, כגון בורא פרי העץ, צריך לברך גם כן ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". וכפי ......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה