הלכה ליום ראשון ז' תשרי תש"פ 6 באוקטובר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

רחל בת אליס

בתוך שאר כלל חולי עמו ישראל

הוקדש על ידי

שמואל

עשות משפט ואהבת חסד – החלום שהתגשם

----------------------
כפרות

מנהג ישראל, שעושים "כפרות" לפני יום הכפורים. ויש שעושים כן במעות (כסף), ואת המעות נותנים לצדקה. אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, העושים מעשיהם לשם שמים, והתרומות הנתרמות למוסד הנ"ל, כל כולם קודש לסיוע לתלמידי חכמים ההוגים בתורה יומם ולילה, ואף פרוטה אחת מהכספים המופקדים עבור המוסד "תפארת רשב"י", אינו מועבר לשום מטרה אחרת, לא כ"עמלה" עבור מנהלי המוסד, ולא לשום ענין אחר, רק הכל באמת ובאמונה למען הגדיל תורה ולהאדירה.

להפקדת תרומות, מספר החשבון הוא: 169250, סניף 167, בנק דיסקונט.
או בטלפון: 050-770-1562

----------------------

בימי עשרת ימי תשובה, אנו מתחזקים הן בענינים שבין אדם למקום (לה'), והן בענינים שבין אדם לחבירו. ובכלל הדברים שיש להתחזק בהם, הוא ענין אהבת החסד ומצות הצדקה והעזרה לחלשים, ובפרט בימים הללו, שהרי כבר אמרו רבותינו, ששלושה דברים מבטלים את גזר דינו של האדם, ואלו הן, תשובה, ותפלה, וצדקה.

לפני כמאה שנה, נדפס בירושלים ספר שיצא לעלוי נשמתו של אדם ירא שמים, שלפרנסתו היה שוחט עופות. בהקדמת הספר, מספרים בני המחבר סיפור על אביהם, שממנו נלמד, כמה יכולה להרחיק לכת המשמעות של מצות הצדקה והחסד. וכך הם מספרים:

אבינו, היה ירא שמים מאד, ושימש כשוחט בעיירה. ויהי היום, בוקר אחד, ותפעם רוחו. לאחר קומו משנתו סיפר לבני ביתו על חלום נורא שחלם, וכך היה החלום:

חלמתי, כי נפטרתי מן העולם הזה, והנה אני מגיע למשפט בפני בית דין של מעלה. במקום, עמד מלאך חבלה בתור קטגור, וטענה בפיו, כי הוא נברא מכח עבירה שעשיתי. וכי אין לוותר עליה, עבירה! ומה העבירה?

בערב שבת קודש, בעודי עוסק בהכנות לשבת, באה לפני אלמנה אחת, ובקשה בפיה, "עדיין לא בישלתי כלום לשבת, רק עתה השגתי עוף אחד, אבקש שתבוא לשחוט אותו"! השבתי לה, כי הסתיים כבר זמן השחיטה, ואני טרוד כעת מאד לקראת השבת, לכן אין לי אפשרות לשחוט עבורה. (משמעות הדברים היתה, כאילו השוחט אומר לאלמנה, השבת תאכלו מאכלי חלב!). לא שחטתי.

מעבירה זו נברא מלאך דין קשה, והוא תבע שיענישו אותי.

פסקו בבית דין של מעלה, כיבוס וטיהור בגיהנם במשך שלושים יום, או לחזור לעולם הזה ושם לתקן את העבירה. ביקשתי לסבול גיהנם והעיקר שלא לשוב לעולם הזה. הובילו אותי לגיהנם, וככל שהתקרבתי הרגשתי חום רב ונורא עד שלא הייתי מסוגל לעמוד בו. ביקשתי בתחנונים לשוב לבית הדין ולבחור באפשרות השנייה, לחזור לעולם הזה. והנה אני רואה בחלומי, ואני מתחנן למלאך שישיב אותי לפני בית הדין, אך הוא מסרב. התחננתי עוד ועוד, עד שנעתר המלאך והשיב אותי לפני בית דין של מעלה.

אמרתי לפני בית הדין כי אני חוזר בי, ובוחר לרדת לעולם הזה. הסכימו איתי. אבל, יצאה הוראה להעניש את המלאך. מדוע? כיון שלא מילא את שליחותו כהוגן, מי הרשה לך להשיבו? השבת אותו ללא רשות"! הענישו אותו במכת שוט אש, "פולסא דנורא", ותוך כדי הפחד והזעזוע של מכת האש, התעוררתי. עד כאן החלום.

אותו שוחט ישב להתבונן בכל ימי חייו, רשם על דפים את מה שעבר עליו, אולם לא הצליח להזכר בשום מקרה שבאה לפניו אלמנה או אדם אחד וביקש ממנו לשחוט עוף בערב שבת. לא מעשה כזה ולא דומה לו. לא דבר ולא חצי דבר. המשיך להתבונן, אולי פעם אחת תוך כדי חוסר תשומת לב השיב למישהי ברחוב כי לא יוכל לשחוט עבורה? אך לא נזכר בשום דבר. אדרבה, הוא נזהר תמיד להאיר פנים, ובודאי לנכאי רוח, אלמנות ויתומים.

בצר לו, פנה לרב העיר. הרב שמע את כל הפרטים והרגיעו, "אם אכן לא קרה לך מקרה כזה, מה לך כי תדאג?, סימן הוא כי החלום כולו הבל ותעתוע". כיון שאותו שוחט עדיין לא היה רגוע, המשיך ללכת לרבנים וצדיקים, אך כולם השיבו לו את אותה התשובה, "אם לא עשית כלום, אין לך מה לדאוג מהחלום"! ברבות הימים, לאט לאט, התחזק השוחט ודבר החלום החל להשכח ממנו.

חלפו שנים רבות, כעשרים שנה, והחלום נשכח כליל.

פעם אחת, בערב שבת קודש, בדרכו לטבול במקווה, הלכה מולו אלמנה ובידיה עוף. "אין לי עוף לשבת, בבקשה תשחט לי את העוף הזה". "סיימתי את כל השחיטות בשעות הבוקר, עכשיו אני מתנצל, ממש אין לי זמן" השיב השוחט בהתנצלות, "אני טרוד מאד", והמשיך בדרכו לטבול במקווה טהרה לכבוד שבת.

הוא שב מהמקווה, הכין את שאר עניני הבית, הלך לבית הכנסת, התפלל מנחה, קבלת שבת ותפלת ערבית בדבקות. לאחר מכן שב לביתו והחל באמירת "שלום עליכם מלאכי השרת" בשמחה. לאחר מכן התיישב סמוך לשלחן כדי למזוג את היין, ולפתע, לפתע קפץ מקומו בצווחה, "הוי! הוי! הוי! אוי ויי!", הוא נזכר בחלום. הבהלה שאחזה בו היתה איומה, אהה! אהה! צעק וגנח ופרש את ידיו בפחד ואימה, וכך נפל כמו מתעלף. העירו אותו.

הוא אזר את כוחותיו, וצוה על בני ביתו, "מהר, מהר לשלוח לאלמנה פלונית מגשים עם דגים, בשר, כל מה שאפשר"! לאחר מכן התחזק והלך גם הוא לביתה של האלמנה וביקש את סליחתה, היא מחלה לו בלב שלם, וגם אכלה בשמחה מהמאכלים ששלחו לה.

רוחו של השוחט שבה אליו, הוא שב לביתו, קידש על היין בהתרגשות גדולה, "יום השישי ויכולו השמים והארץ"! דמעות של שמחה וקדושת השבת התערבבו יחד ונפלו לתוך הגביע של היין. אחר כך סעד את סעודת השבת ובירך ברכת המזון בשמחה ובהודאה לה'. והלך לישון.

בבוקר לא התעורר. הוא השיב את נשמתו לבוראה עם תיקון מעשהו.

בהלוויתו שיצאה במוצאי שבת, הילך סיפור המעשה בין המלוים, ובספר שיצא לאור לאחר פטירתו, החליטו בניו לספר את המעשה כצורתו.

עלינו לדעת, יש דין ויש דיין. אין מעשה שהולך לאיבוד. "כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה, הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט, עַל כָּל נֶעְלָם, אִם טוֹב וְאִם רָע".

יהי רצון שנזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה.

(את המעשה הביא הגאון רבי שלום שבדרון זצ"ל בדרשותיו, והובא גם בספר "חומש המגידים", פרשת וילך).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

לקריאת ההלכה

דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

לקריאת ההלכה

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

לקריאת ההלכה


ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

לקריאת ההלכה

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

לקריאת ההלכה

עשיית סימן בשבת

שאלה: אדם הקורא בספר בשבת, ומעוניין לסמן בצד הדף "סימן", על ידי חריטה קלה באמצעות הציפורן. או קיפול בצד הדף, האם מותר לעשות כן בשבת? מלאכת כותב תשובה: אחת מן המלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת "כותב". וכל הכותב בשבת, אפילו לא כתב אלא שתי אותיות, חייב משום חילול שבת. (ואף בכתיבת ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה