הלכה ליום שישי ה' תשרי תש"פ 4 באוקטובר 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

שמעון בן סימי

לרפואה שלימה בתוך כל חולי עמו ישראל

הוקדש על ידי

דויד

שאלות ותשובות הלכה יומית - אכילת כזית בליל סוכות – תליית הקישוטים בסוכה – קישוטים שנעשו עבור חגים של גויים – סוכה בתוך כלוב רשת

לקט תשובות שנמסרו לשואלים

שאלה: האם יש חובה לאכול את ה"כזית" בסוכה בבת אחת?

תשובה: את הכזית (כלומר, כשלושים גרם פת לחם) בלילה הראשון של סוכות, יש לאכול בבת אחת. כלומר, לכל היותר בתוך שבע וחצי דקות. וכשם שאנו אוכלים כך את המרור והמצה בליל פסח, שהרי אכילת כזית בסוכה בלילה הראשון של סוכות, היא "מצות עשה", כמו אכילת המצה בליל פסח.

 

שאלה: באיזה מרחק מהסכך יש לתלות את הקישוטים בסוכה?

תשובה: את הקישוטים בסוכה יש לתלות צמוד לסכך, כלומר, שלא יהיו רחוקים מהסכך יותר ממרחק של שלושים סנטימטר (בקירוב). ולא יהיו הקישוטים יורדים נמוך יותר שאז יש חשש שיפסלו את הסוכה. אבל כשהם קרובים לסכך בתוך שלושים סנטימטר, הם בטלים לגבי הסכך ואינם פוסלים את הסוכה. (וראה חזון עובדיה עמוד עה).  

 

שאלה: האם מותר לתלות בסוכה קישוטים כשרואים על האריזה שהם מיוצרים עבור "עץ אשוח" של הגויים בחג המולד שלהם?

תשובה: אין בדבר איסור, משום שאף על פי שהיצרן חשב לעשות את הקישוטים כדי שישתמשו בהם לכבוד חג של גויים, הרי "הזמנה לאו מלתא", כלומר, עצם המחשבה על כך שהקישוטים יקשטו את העץ לכבוד החג של הגויים, אין בה די כדי לאסור את השימוש בקישוט לכבוד קישוט הסוכה. ומרן רבינו זצ"ל הוסיף (שם עמוד עז), שיש סברא נוספת להקל בדבר, שהרי היצרן (שהוא בסין) מייצר אלפי קישוטים כאלה בעזרת מכונות חשמליות, ואין כאן מגע יד אדם בכלל, ולכן אין כאן מחשבה פסולה בייצור הקישוטים. ועוד, שהרי נעשו הקישוטים למוכרם לכל דורש, אלא שרוב הלקוחות לוקחים את הקישוטים עבור החג של הנוצרים, ובאופן כזה אין זה נחשב שהקישוטים נעשו דוקא לשם כך.

 

שאלה: אצלינו בפלורידה, הגינות סגורות מכל הכיוונים ברשתות, למניעת יתושים. האם מותר לבנות סוכה מתחת לרשת הזו?

תשובה: הכוונה היא שיש בחצר כמו "כלוב" ענק, שעשוי מרשת. ואת הסוכה בונים מתחת לרשת. ובענין זה ישנה מחלוקת הפוסקים אם סוכה כזו היא כשרה או לא. משום שהרשת שפרושה מעל הסכך, עשוייה מפלסטיק או ממתכת, והיא אינה כשרה לסיכוך. ומאחר והרשת היא צפופה, יש אומרים שהיא נחשבת כמו "תיקרה", (משום שאומרים "לבוד" בין חוטי הרשת, ורואים אותם כאילו מדובר בתקרה שלימה) ואין לבנות סוכה מתחתיה. וזו דעת הב"ח (סימן תרכו) ועוד. אולם לדעת רש"י (סוכה ט.) והתוספות (יז סע"א) ועוד, מאחר והרשת אינה צפופה כל כך, ורוב הצל שבסוכה נעשה על ידי הסכך הכשר, לכן אין אנו מתחשבים כלל ברשת, והסוכה הבנוייה תחתיה כשרה. ולמעשה שאלנו על כך את מרן זצ"ל, ולאחר שעיין בזה (ולימדנו את סוגיית הגמרא בזה), השיב, שאם אין אפשרות אחרת, יוכלו לבנות את הסוכה מתחת לרשתות הללו. והמחמיר תבוא עליו ברכה. (וראה עוד בחזון עובדיה סוכות עמוד סט).

יש לציין שהיתר זה שייך דוקא כאשר הרשת אינה מכסה את רוב אור השמש. כלומר, שהרשת לא תגרום ליותר מארבעים ותשע אחוז צל תחתיה. שאם כן, הסוכה פסולה.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

חייב לספר את האמת בשידוכים
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה