הלכה ליום ראשון כ"ט אלול תשע"ט 29 בספטמבר 2019

ההלכה מוקדשת לע"נ מרת אמי עטרת ראשי

שולמית אביאני בת חסיבה ואברהם ע"ה

שנזדככה ביסורים - שהיום אזכרת 12 חודש שלה רוח השם תניחנה בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

משפחתה

ראש השנה – רבי חיים בן עטר

לסדר ראש השנה, ראה כאן.

יום ראש השנה, הוא יום הדין, שבו עוברים כל באי עולם לפני ה' יתברך מלך המשפט, ועל כל אחד ואחד גוזרים ביום זה כל מה שיארע עמו במשך השנה ואף השנים הבאות. ולכן על כל אדם להתעורר, לשוב בתשובה, ולתקן את מעשיו הבאים, כדי שיזכה להכתב ולהחתם בספרם של צדיקים, שיזכה לשנה טובה ומבורכת, הוא וכל בני ביתו.

יש שחושבים, הרי כל כך קשה לנו לשוב בתשובה, איך נוכל לשוב בתשובה?

על כך אמר פעם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמספרים על הגאון רבי חיים בן עטר (בעל ה"אור החיים" הקדוש), שעמד פעם בבית המדרש ודיבר בעניני התשובה, כשסביבו מתקהלים המון בני אדם. עבר שם אדם אחד שאינו שומר תורה ומצוות, ושאל, התקהלות זו למה? אמרו לו, הכנס ותשמע! פילסו לו נתיב, ועמד לפני הרב שדיבר במעלת התשובה דברים החוצבים להבות אש.

הדברים נגעו ללבו של זה, עד שהתחיל להוריד דמעות מעיניו. כשסיים הרב לדבר, והקהל התפזר איש למקומו, נגש האיש הזה אל הרב, ואמר, אדוני הרב! דבריך מצאו מסילות בלבבי, ואני מקבל עלי תשובה שלימה, אבל אדוני הרב, בקשה לי אליך, התפלל עלי שהערב אישן ולא אקום, כי אין בכוחי להמשיך בחיי תורה ומצוות, ולא אוכל לעמוד בהם, לכן מוטב שאמות זכאי ולא אמות חייב!

אמר לו הרב, חלילה לי מעשות זאת! אבל שמע ודע לך, כי כבר היה מי שקדם לך, וביקש את אותה הבקשה שאתה מבקש, הרי זה בלעם הרשע, שאמר "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ", בלעם ידע, כי לחיות "חיי ישרים" אין לו כוח. אך מוכן הוא למות "מות ישרים"...

אבל אנו, המשיך רבי חיים בן עטר ואמר, אנו בני אברהם יצחק ויעקב, הובטח לנו מפי הקדוש ברוך הוא, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". האם שמת לבך איזה סיוע גדול מן השמים יש למי שחוזר בתשובה? כבר אמרו חכמינו זכרונם לברכה, "הבא ליטהר, מסייעים לו"! לא מבקשים ממך אלא שתפתח רק פתח דק, "חודו של מחט", ויפתחו לך פתח גדול כפתחו של אולם. לך ועסוק בתורה! ותלך מחיל אל חיל ואני אהיה עמך! שמע האיש בקול הרב, וחזר בתשובה שלימה, נשא אשה יראת ה', והעמיד דור ישרים מבורך.

עלינו להתבונן באנשים שהיו רחוקים מאד מדרכי התורה, וזכו לשוב בתשובה שלימה, וכעת הם אהובים מאד לפני ה' יתברך. הנה הרב הגדול רבי אורי זוהר שליט"א, שהיה שקוע בהבלי העולם הזה בהיותו מראשי התרבות החילונית המדומה לפני כמה עשרות שנים, והתאמץ במשך תקופה מסויימת לשוב בתשובה, ומסר נפשו על זה, עד שהאירו לו מן השמים, וזיכהו ה' לעלות בתורה וביראה מתוך שמחה, עד שנעשה לאחד המיוחד מלומדי התורה ועובדי ה' בזמנינו. וכמותו היו עוד הרבה אחרים בדורינו ובדורות הקודמים. וכל שכן מי שאינו רחוק לגמרי מדרכי התורה, אלא שעליו לשפר את מעשיו, שמובטח לו כי מן השמים יעזרוהו בזה, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

מעומק לבינו, אנו מאחלים לכל הלומדים והלומדות היקרים של "ההלכה היומית", שמקדישים מזמנם ותשומת לבם לעסק התורה. יהי רצון שתזכו לשנה טובה ומבורכת, תזכו לעלות עוד מעלה מעלה בתורה וביראת שמים, ותבורכו בכל הברכות שבתורה, ימלא ה' כל משאלות לבכם לטובה ולברכה לעבודתו יתברך, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה