הלכה ליום ראשון כ"ט אלול תשע"ט 29 בספטמבר 2019

ההלכה מוקדשת לע"נ מרת אמי עטרת ראשי

שולמית אביאני בת חסיבה ואברהם ע"ה

שנזדככה ביסורים - שהיום אזכרת 12 חודש שלה רוח השם תניחנה בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

משפחתה

ראש השנה – רבי חיים בן עטר

לסדר ראש השנה, ראה כאן.

יום ראש השנה, הוא יום הדין, שבו עוברים כל באי עולם לפני ה' יתברך מלך המשפט, ועל כל אחד ואחד גוזרים ביום זה כל מה שיארע עמו במשך השנה ואף השנים הבאות. ולכן על כל אדם להתעורר, לשוב בתשובה, ולתקן את מעשיו הבאים, כדי שיזכה להכתב ולהחתם בספרם של צדיקים, שיזכה לשנה טובה ומבורכת, הוא וכל בני ביתו.

יש שחושבים, הרי כל כך קשה לנו לשוב בתשובה, איך נוכל לשוב בתשובה?

על כך אמר פעם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמספרים על הגאון רבי חיים בן עטר (בעל ה"אור החיים" הקדוש), שעמד פעם בבית המדרש ודיבר בעניני התשובה, כשסביבו מתקהלים המון בני אדם. עבר שם אדם אחד שאינו שומר תורה ומצוות, ושאל, התקהלות זו למה? אמרו לו, הכנס ותשמע! פילסו לו נתיב, ועמד לפני הרב שדיבר במעלת התשובה דברים החוצבים להבות אש.

הדברים נגעו ללבו של זה, עד שהתחיל להוריד דמעות מעיניו. כשסיים הרב לדבר, והקהל התפזר איש למקומו, נגש האיש הזה אל הרב, ואמר, אדוני הרב! דבריך מצאו מסילות בלבבי, ואני מקבל עלי תשובה שלימה, אבל אדוני הרב, בקשה לי אליך, התפלל עלי שהערב אישן ולא אקום, כי אין בכוחי להמשיך בחיי תורה ומצוות, ולא אוכל לעמוד בהם, לכן מוטב שאמות זכאי ולא אמות חייב!

אמר לו הרב, חלילה לי מעשות זאת! אבל שמע ודע לך, כי כבר היה מי שקדם לך, וביקש את אותה הבקשה שאתה מבקש, הרי זה בלעם הרשע, שאמר "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ", בלעם ידע, כי לחיות "חיי ישרים" אין לו כוח. אך מוכן הוא למות "מות ישרים"...

אבל אנו, המשיך רבי חיים בן עטר ואמר, אנו בני אברהם יצחק ויעקב, הובטח לנו מפי הקדוש ברוך הוא, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". האם שמת לבך איזה סיוע גדול מן השמים יש למי שחוזר בתשובה? כבר אמרו חכמינו זכרונם לברכה, "הבא ליטהר, מסייעים לו"! לא מבקשים ממך אלא שתפתח רק פתח דק, "חודו של מחט", ויפתחו לך פתח גדול כפתחו של אולם. לך ועסוק בתורה! ותלך מחיל אל חיל ואני אהיה עמך! שמע האיש בקול הרב, וחזר בתשובה שלימה, נשא אשה יראת ה', והעמיד דור ישרים מבורך.

עלינו להתבונן באנשים שהיו רחוקים מאד מדרכי התורה, וזכו לשוב בתשובה שלימה, וכעת הם אהובים מאד לפני ה' יתברך. הנה הרב הגדול רבי אורי זוהר שליט"א, שהיה שקוע בהבלי העולם הזה בהיותו מראשי התרבות החילונית המדומה לפני כמה עשרות שנים, והתאמץ במשך תקופה מסויימת לשוב בתשובה, ומסר נפשו על זה, עד שהאירו לו מן השמים, וזיכהו ה' לעלות בתורה וביראה מתוך שמחה, עד שנעשה לאחד המיוחד מלומדי התורה ועובדי ה' בזמנינו. וכמותו היו עוד הרבה אחרים בדורינו ובדורות הקודמים. וכל שכן מי שאינו רחוק לגמרי מדרכי התורה, אלא שעליו לשפר את מעשיו, שמובטח לו כי מן השמים יעזרוהו בזה, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

מעומק לבינו, אנו מאחלים לכל הלומדים והלומדות היקרים של "ההלכה היומית", שמקדישים מזמנם ותשומת לבם לעסק התורה. יהי רצון שתזכו לשנה טובה ומבורכת, תזכו לעלות עוד מעלה מעלה בתורה וביראת שמים, ותבורכו בכל הברכות שבתורה, ימלא ה' כל משאלות לבכם לטובה ולברכה לעבודתו יתברך, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה