הלכה ליום ראשון כ"ט אלול תשע"ט 29 בספטמבר 2019

ההלכה מוקדשת לע"נ מרת אמי עטרת ראשי

שולמית אביאני בת חסיבה ואברהם ע"ה

שנזדככה ביסורים - שהיום אזכרת 12 חודש שלה רוח השם תניחנה בגן עדן
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

משפחתה

ראש השנה – רבי חיים בן עטר

לסדר ראש השנה, ראה כאן.

יום ראש השנה, הוא יום הדין, שבו עוברים כל באי עולם לפני ה' יתברך מלך המשפט, ועל כל אחד ואחד גוזרים ביום זה כל מה שיארע עמו במשך השנה ואף השנים הבאות. ולכן על כל אדם להתעורר, לשוב בתשובה, ולתקן את מעשיו הבאים, כדי שיזכה להכתב ולהחתם בספרם של צדיקים, שיזכה לשנה טובה ומבורכת, הוא וכל בני ביתו.

יש שחושבים, הרי כל כך קשה לנו לשוב בתשובה, איך נוכל לשוב בתשובה?

על כך אמר פעם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, שמספרים על הגאון רבי חיים בן עטר (בעל ה"אור החיים" הקדוש), שעמד פעם בבית המדרש ודיבר בעניני התשובה, כשסביבו מתקהלים המון בני אדם. עבר שם אדם אחד שאינו שומר תורה ומצוות, ושאל, התקהלות זו למה? אמרו לו, הכנס ותשמע! פילסו לו נתיב, ועמד לפני הרב שדיבר במעלת התשובה דברים החוצבים להבות אש.

הדברים נגעו ללבו של זה, עד שהתחיל להוריד דמעות מעיניו. כשסיים הרב לדבר, והקהל התפזר איש למקומו, נגש האיש הזה אל הרב, ואמר, אדוני הרב! דבריך מצאו מסילות בלבבי, ואני מקבל עלי תשובה שלימה, אבל אדוני הרב, בקשה לי אליך, התפלל עלי שהערב אישן ולא אקום, כי אין בכוחי להמשיך בחיי תורה ומצוות, ולא אוכל לעמוד בהם, לכן מוטב שאמות זכאי ולא אמות חייב!

אמר לו הרב, חלילה לי מעשות זאת! אבל שמע ודע לך, כי כבר היה מי שקדם לך, וביקש את אותה הבקשה שאתה מבקש, הרי זה בלעם הרשע, שאמר "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ", בלעם ידע, כי לחיות "חיי ישרים" אין לו כוח. אך מוכן הוא למות "מות ישרים"...

אבל אנו, המשיך רבי חיים בן עטר ואמר, אנו בני אברהם יצחק ויעקב, הובטח לנו מפי הקדוש ברוך הוא, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם". האם שמת לבך איזה סיוע גדול מן השמים יש למי שחוזר בתשובה? כבר אמרו חכמינו זכרונם לברכה, "הבא ליטהר, מסייעים לו"! לא מבקשים ממך אלא שתפתח רק פתח דק, "חודו של מחט", ויפתחו לך פתח גדול כפתחו של אולם. לך ועסוק בתורה! ותלך מחיל אל חיל ואני אהיה עמך! שמע האיש בקול הרב, וחזר בתשובה שלימה, נשא אשה יראת ה', והעמיד דור ישרים מבורך.

עלינו להתבונן באנשים שהיו רחוקים מאד מדרכי התורה, וזכו לשוב בתשובה שלימה, וכעת הם אהובים מאד לפני ה' יתברך. הנה הרב הגדול רבי אורי זוהר שליט"א, שהיה שקוע בהבלי העולם הזה בהיותו מראשי התרבות החילונית המדומה לפני כמה עשרות שנים, והתאמץ במשך תקופה מסויימת לשוב בתשובה, ומסר נפשו על זה, עד שהאירו לו מן השמים, וזיכהו ה' לעלות בתורה וביראה מתוך שמחה, עד שנעשה לאחד המיוחד מלומדי התורה ועובדי ה' בזמנינו. וכמותו היו עוד הרבה אחרים בדורינו ובדורות הקודמים. וכל שכן מי שאינו רחוק לגמרי מדרכי התורה, אלא שעליו לשפר את מעשיו, שמובטח לו כי מן השמים יעזרוהו בזה, "פתחו לי פתח כפתחו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

מעומק לבינו, אנו מאחלים לכל הלומדים והלומדות היקרים של "ההלכה היומית", שמקדישים מזמנם ותשומת לבם לעסק התורה. יהי רצון שתזכו לשנה טובה ומבורכת, תזכו לעלות עוד מעלה מעלה בתורה וביראת שמים, ותבורכו בכל הברכות שבתורה, ימלא ה' כל משאלות לבכם לטובה ולברכה לעבודתו יתברך, תזכו לשנים רבות נעימות וטובות.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה

מחללי שבת לגבי יין נסך

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקר הדין של איסור "סתם יינם" של הגויים, שגזרו רבותינו על יינם של הגויים, או יין שנגע בו גוי, שהוא אסור לישראל בשתיה. ויש מקרים שהוא אסור גם בהנאה ולא רק בשתיה. אדם שאינו שומר מצוות ולגבי אדם שאינו שומר תורה ומצוות, ובכלל זה גם אינו שומר שבת, מבואר בדברי רבותי......

לקריאת ההלכה


קריאה בשם אביו או אמו – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם מותר לקרוא לאבא בשמו הפרטי, והאם מותר לקרוא לחבר ששמו כשם האב בשמו הפרטי? תשובה: אסור לבן לקרוא לאביו או לאמו בשמם, וכגון שקוראים לאביו שמואל, אסור לו לקרותו "שמואל" אלא קוראו "אבא". ודין זה נפסק בפירוש בגמרא. שאדם צריך להתיירא כשמזכיר שם אביו או שם אמו משום כבודם, ב......

לקריאת ההלכה

אם מותר לבן לחלוק על אביו ולקרוא בשם אביו

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסור לבן או לבת לסתור את דברי הוריהם, שכן כך פירשו בגמרא במסכת קידושין (לא:) שבכלל מצות מורא אב ואם, שלא לסתור את דברי אביו ואמו, לומר על דבריהם שאינם נכונים. במה שאמרו שלא יסתור דברי אביו, נחלקו רבותינו הראשונים והאחרונים בכמה נקודות בנושא זה. ראשית, דנו הפוסקים האם ......

לקריאת ההלכה

דין כבוד ומורא אב ואם

מצות כיבוד הורים, נחלקת לשני חלקים. החלק הראשון, הם הדברים השייכים ל"כיבוד" הורים. והחלק השני, הם הדברים השייכים "למורא", כלומר, ליראה מההורים. וכפי שנאמר בתורה, "כבד את אביך ואת אמך", "איש אמו ואביו תראו". איזהו מורא מההורים? לא יעמוד במקום המיוחד לאביו לה......

לקריאת ההלכה

כיבוד אב ואם – יחס מרן זצ"ל לאמו

לפני כמה שנים, למדנו בהלכה יומית את עיקר דיני כיבוד אב ואם, וכעת נחזור על הדברים, ונברר עוד פרטי דינים אקטואליים הלכה למעשה בעזרת ה'. גודל החיוב בכבוד ההורים שנינו בברייתא במסכת קידושין (דף ל:) תנו רבנן, נאמר: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ",  ונאמר "כַּבֵּד אֶת ה&#......

לקריאת ההלכה