הלכה ליום שישי כ"ז אלול תשע"ט 27 בספטמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - אתרוג בראש השנה – ילד שתוקע בשופר – אשה שאינה יכולה להגיע לבית הכנסת – הוצאת שופר - הרגשה של ריחוק

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם נכון לאכול אתרוג בליל ראש השנה?

תשובה: אצלינו לא נהגו בזה. אולם הטור (בסימן תקפג) כתב שיביאו אתרוג בליל ראש השנה. ואומרים עליו לפני שאוכלים אותו "יהי רצון מלפניך וכו' שנהיה הדורים במצוות". ומרן רבינו זצ"ל (חזו"ע עמוד צט) הביא שבספר "יוסף את אחיו" כתב שכן נוהגים בעיר הקודש ירושלים. וכן כתב הגאון רבי יהודה נבון (בתשובה שבספר "פרי האדמה"), שנוהגים בירושלים לחלק בליל שני של ראש השנה חתיכות אתרוגים כדי לברך בקידוש "שהחיינו" על פרי חדש. לכן, מי שנהג כן, ימשיך במנהגו. וגם מי שלא נהג כן, יכול לנהוג כן אם ירצה.

 

שאלה: האם ילד בן שתים עשרה יכול לתקוע בשופר עבור אדם זקן שאינו מגיע לבית הכנסת?

תשובה: מי שעדיין לא מלאו לו שלוש עשרה שנה ויום אחד, אינו מחוייב במצוות שופר אלא מצד מצוות חינוך. ולכן, הוא גם אינו יכול להוציא אנשים אחרים ידי חובת מצוות השופר. לכן, יש לדאוג לאדם כזה שלא שמע את התקיעות, שיגיע אדם שכבר מלאו לו שלוש עשרה שנה ויום אחד, כדי שיתקע עבורו ויוציא אותו ידי חובת התקיעות.

 

שאלה: בכל שנה הייתי מגיעה לבית הכנסת לשמוע שופר, והשנה איני מסוגלת להגיע לבית הכנסת, מה עלי לעשות?

תשובה: כל דבר מצוה שאדם נהג בו כמה פעמים, יש בו צד של קבלה ממש כמו "נדר", שיש לעשות "התרת נדרים" כדי שיוכל לבטל את אותה המצוה. לכן יש אומרים שאשה שנהגה בכל שנה לשמוע קול שופר, אינה רשאית להמנע ממצוה זו אלא אם תעשה "התרה" על שלא אמרה שהיא נוהגת כך "בלי נדר".

אולם למעשה, אם מדובר בדבר זמני, כלומר, רק בשנה זו האשה אינה יכולה לשמוע קול שופר, כתב מרן זצ"ל בכמה מקומות, שמעיקר הדין אין היא צריכה לעשות "התרה". ועוד כתב מרן זצ"ל, שאם בעלה של האשה כיון לפטור אותה בהתרת נדרים שעושים בבית הכנסת בערב ראש השנה, גם כן אין היא צריכה לעשות "התרת נדרים", ותוכל לסמוך על התרה זו. (חזו"ע עמוד קל).

 

שאלה: במושב שלנו אין "עירוב". האם מותר להוציא בראש השנה (שחל ביום חול) את השופר מבית הכנסת כדי לתקוע בבית אחר עבור נשים? האם מותר לתקוע בכלל אחרי התקיעות בבית הכנסת?

תשובה: מותר להוציא שופר מבית הכנסת ולהעבירו לבית אחר כדי לתקוע בשופר עבור נשים. מאחר ויש בזה מצוה עבור הנשים. (וראה בחזו"ע שם). ואסור לתקוע בשופר לאחר שתקעו בבית הכנסת, שהרי אין אלו תקיעות של מצוה. אלא אם כן תוקעים עבור אדם שעדיין לא שמע את התקיעות, כמו זקן או חולה, וכן עבור נשים שלא הגיעו לבית הכנסת.

 

שאלה: למרות שאני משתדל לחזור בתשובה, אני מרגיש מרוחק מה', בגלל העוונות שעשיתי בעבר. מה עלי לעשות?

תשובה: אין זו הסתכלות נכונה. וכבר כתב הרמב"ם, שלא יחשוב בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאים שעשה, שאין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני ה' יתברך כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה מאד, שהרי טעם את טעם החטא, ופירש ממנו וכבש את יצרו. ואמרו חז"ל (ברכות לד.), מקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד. וזהו מפני שבעלי תשובה כובשים את יצרם יותר מהם.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

לקריאת ההלכה