הלכה ליום שישי כ' אלול תשע"ט 20 בספטמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - עולו אושפיזין – לקבל את החג מוקדם – שלג שיורד על הסוכה – לבנות סוכה בחול המועד

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם יש לומר את הנוסח "עולו אושפיזין" לפני שנכנסים לסוכה?

תשובה: בזוהר הקדוש כתוב, ששבעת הרועים, אברהם יצחק יעקב משה אהרן יוסף ודוד באים להסתופף בצל הסוכה. ולכן כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע עמוד ריד), שנוהגים לומר את הנוסח שמודפס בכל המחזורים (לחג הסוכות), "עולו אושפיזין" וכו'. שהרי כך מבואר בפירוש בזוהר (בפרשת אמור), שרב המנונא סבא, כאשר היה עולה לסוכתו, היה עומד על רגליו ואומר, "בסוכות תשבו שבעת ימים, תיבו אושפיזין קדישין (שבו אורחים קדושים) תיבו אבהן וכו'.

וכתב מרן החיד"א בספר מורה באצבע (אות רפט), שיש להביא כסא מפואר לכבוד האושפיזין, מעין דוגמא למה שמביאים בשעת המילה כסא לכבוד אליהו הנביא זכור לטוב. ואחרי שאומרים את הנוסח עולו אושפיזין, (נכנס לסוכה) ומקדש על היין. ומרן זצ"ל הביא גם את המנהג להניח כסא מיוחד עבור האושפיזין, והזכיר את מקור הדברים מדברי מרן החיד"א.

 

שאלה: אצלינו (בארה"ב) נוהגים עד אחרי החגים לקבל שבת מוקדם. כלומר, מתפללים בפלג המנחה, וחוזרים הביתה עוד לפני צאת הכוכבים. האם אפשר לנהוג כך גם בחג הסוכות?

תשובה: אכילת כזית פת (לחם) בסוכה בליל חג הסוכות, היא מצוה מן התורה. וצריך לאכול אותה רק אחרי שיהיה לילה ודאי. ולכן מי שהתפלל ערבית בשעה מוקדמת וקיבל עליו תוספת יום טוב, לא יתחיל לאכול עד שיגיע זמן צאת הכוכבים (שהוא לכל היותר עשרים דקות אחר זמן שקיעת החמה שמופיע בלוח שנה), כי קיום המצוה צריך להיות בלילה. (חזו"ע עמוד קח).

 

שאלה: אם ירד שלג על הסוכה, ונעשה כמו תקרה של שלג, האם הסוכה כשרה?

תשובה: השלג, מאחר והוא נמס אחר כך מאליו, אין הוא נחשב כדבר ממשי שפוסל את הסוכה. וכן פסק בשו"ת גנת ורדים (כלל ד סימן ז) ועוד מגדולי הפוסקים. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה (עמוד לח).

 

שאלה: האם מותר לבנות סוכה בחול המועד?

תשובה: מותר לבנות סוכה בחול המועד. ומותר לעשות כן אפילו על ידי מומחה יהודי שיבנה את הסוכה ויקבל על כך את שכרו, שמאחר ומדובר בדבר מצוה, מותר לקבל עליו שכר בחול המועד. (סוכה כז: וחזו"ע עמוד נ). ומי שבנה סוכה חדשה בחול המועד, כתב בשו"ת משאת משה (סימן ה) שמאחר וסוכה זו היא סוכה חדשה בשבילו, כאשר ישב בתוכה (לאכול) פעם ראשונה, יברך גם את ברכת "שהחיינו". ואף על פי שכמה אחרונים כתבו שאין לברך שהחיינו, מכל מקום העיקר להלכה כדברי המשאת משה, שהיה מגדולי האחרונים, והלכה כמותו בדבר זה. וכן פסק הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל (במקראי קודש סימן כה).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה