הלכה ליום שישי כ' אלול תשע"ט 20 בספטמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - עולו אושפיזין – לקבל את החג מוקדם – שלג שיורד על הסוכה – לבנות סוכה בחול המועד

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם יש לומר את הנוסח "עולו אושפיזין" לפני שנכנסים לסוכה?

תשובה: בזוהר הקדוש כתוב, ששבעת הרועים, אברהם יצחק יעקב משה אהרן יוסף ודוד באים להסתופף בצל הסוכה. ולכן כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע עמוד ריד), שנוהגים לומר את הנוסח שמודפס בכל המחזורים (לחג הסוכות), "עולו אושפיזין" וכו'. שהרי כך מבואר בפירוש בזוהר (בפרשת אמור), שרב המנונא סבא, כאשר היה עולה לסוכתו, היה עומד על רגליו ואומר, "בסוכות תשבו שבעת ימים, תיבו אושפיזין קדישין (שבו אורחים קדושים) תיבו אבהן וכו'.

וכתב מרן החיד"א בספר מורה באצבע (אות רפט), שיש להביא כסא מפואר לכבוד האושפיזין, מעין דוגמא למה שמביאים בשעת המילה כסא לכבוד אליהו הנביא זכור לטוב. ואחרי שאומרים את הנוסח עולו אושפיזין, (נכנס לסוכה) ומקדש על היין. ומרן זצ"ל הביא גם את המנהג להניח כסא מיוחד עבור האושפיזין, והזכיר את מקור הדברים מדברי מרן החיד"א.

 

שאלה: אצלינו (בארה"ב) נוהגים עד אחרי החגים לקבל שבת מוקדם. כלומר, מתפללים בפלג המנחה, וחוזרים הביתה עוד לפני צאת הכוכבים. האם אפשר לנהוג כך גם בחג הסוכות?

תשובה: אכילת כזית פת (לחם) בסוכה בליל חג הסוכות, היא מצוה מן התורה. וצריך לאכול אותה רק אחרי שיהיה לילה ודאי. ולכן מי שהתפלל ערבית בשעה מוקדמת וקיבל עליו תוספת יום טוב, לא יתחיל לאכול עד שיגיע זמן צאת הכוכבים (שהוא לכל היותר עשרים דקות אחר זמן שקיעת החמה שמופיע בלוח שנה), כי קיום המצוה צריך להיות בלילה. (חזו"ע עמוד קח).

 

שאלה: אם ירד שלג על הסוכה, ונעשה כמו תקרה של שלג, האם הסוכה כשרה?

תשובה: השלג, מאחר והוא נמס אחר כך מאליו, אין הוא נחשב כדבר ממשי שפוסל את הסוכה. וכן פסק בשו"ת גנת ורדים (כלל ד סימן ז) ועוד מגדולי הפוסקים. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה (עמוד לח).

 

שאלה: האם מותר לבנות סוכה בחול המועד?

תשובה: מותר לבנות סוכה בחול המועד. ומותר לעשות כן אפילו על ידי מומחה יהודי שיבנה את הסוכה ויקבל על כך את שכרו, שמאחר ומדובר בדבר מצוה, מותר לקבל עליו שכר בחול המועד. (סוכה כז: וחזו"ע עמוד נ). ומי שבנה סוכה חדשה בחול המועד, כתב בשו"ת משאת משה (סימן ה) שמאחר וסוכה זו היא סוכה חדשה בשבילו, כאשר ישב בתוכה (לאכול) פעם ראשונה, יברך גם את ברכת "שהחיינו". ואף על פי שכמה אחרונים כתבו שאין לברך שהחיינו, מכל מקום העיקר להלכה כדברי המשאת משה, שהיה מגדולי האחרונים, והלכה כמותו בדבר זה. וכן פסק הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל (במקראי קודש סימן כה).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה