הלכה ליום שישי כ' אלול תשע"ט 20 בספטמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - עולו אושפיזין – לקבל את החג מוקדם – שלג שיורד על הסוכה – לבנות סוכה בחול המועד

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם יש לומר את הנוסח "עולו אושפיזין" לפני שנכנסים לסוכה?

תשובה: בזוהר הקדוש כתוב, ששבעת הרועים, אברהם יצחק יעקב משה אהרן יוסף ודוד באים להסתופף בצל הסוכה. ולכן כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע עמוד ריד), שנוהגים לומר את הנוסח שמודפס בכל המחזורים (לחג הסוכות), "עולו אושפיזין" וכו'. שהרי כך מבואר בפירוש בזוהר (בפרשת אמור), שרב המנונא סבא, כאשר היה עולה לסוכתו, היה עומד על רגליו ואומר, "בסוכות תשבו שבעת ימים, תיבו אושפיזין קדישין (שבו אורחים קדושים) תיבו אבהן וכו'.

וכתב מרן החיד"א בספר מורה באצבע (אות רפט), שיש להביא כסא מפואר לכבוד האושפיזין, מעין דוגמא למה שמביאים בשעת המילה כסא לכבוד אליהו הנביא זכור לטוב. ואחרי שאומרים את הנוסח עולו אושפיזין, (נכנס לסוכה) ומקדש על היין. ומרן זצ"ל הביא גם את המנהג להניח כסא מיוחד עבור האושפיזין, והזכיר את מקור הדברים מדברי מרן החיד"א.

 

שאלה: אצלינו (בארה"ב) נוהגים עד אחרי החגים לקבל שבת מוקדם. כלומר, מתפללים בפלג המנחה, וחוזרים הביתה עוד לפני צאת הכוכבים. האם אפשר לנהוג כך גם בחג הסוכות?

תשובה: אכילת כזית פת (לחם) בסוכה בליל חג הסוכות, היא מצוה מן התורה. וצריך לאכול אותה רק אחרי שיהיה לילה ודאי. ולכן מי שהתפלל ערבית בשעה מוקדמת וקיבל עליו תוספת יום טוב, לא יתחיל לאכול עד שיגיע זמן צאת הכוכבים (שהוא לכל היותר עשרים דקות אחר זמן שקיעת החמה שמופיע בלוח שנה), כי קיום המצוה צריך להיות בלילה. (חזו"ע עמוד קח).

 

שאלה: אם ירד שלג על הסוכה, ונעשה כמו תקרה של שלג, האם הסוכה כשרה?

תשובה: השלג, מאחר והוא נמס אחר כך מאליו, אין הוא נחשב כדבר ממשי שפוסל את הסוכה. וכן פסק בשו"ת גנת ורדים (כלל ד סימן ז) ועוד מגדולי הפוסקים. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה (עמוד לח).

 

שאלה: האם מותר לבנות סוכה בחול המועד?

תשובה: מותר לבנות סוכה בחול המועד. ומותר לעשות כן אפילו על ידי מומחה יהודי שיבנה את הסוכה ויקבל על כך את שכרו, שמאחר ומדובר בדבר מצוה, מותר לקבל עליו שכר בחול המועד. (סוכה כז: וחזו"ע עמוד נ). ומי שבנה סוכה חדשה בחול המועד, כתב בשו"ת משאת משה (סימן ה) שמאחר וסוכה זו היא סוכה חדשה בשבילו, כאשר ישב בתוכה (לאכול) פעם ראשונה, יברך גם את ברכת "שהחיינו". ואף על פי שכמה אחרונים כתבו שאין לברך שהחיינו, מכל מקום העיקר להלכה כדברי המשאת משה, שהיה מגדולי האחרונים, והלכה כמותו בדבר זה. וכן פסק הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל (במקראי קודש סימן כה).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

מוצאי יום הכפורים

להוסיף מחול על הקודש צריך להוסיף מחול על הקודש במוצאי יום הכפורים, כלומר, אין להוציא את היום הקדוש מיד עם צאת הכוכבים, אלא יש להמתין עוד כמה דקות. ולכן אסור לאכול או לעשות מלאכה במוצאי יום הכפורים מיד עם צאת הכוכבים, אלא יש להמתין מעט. וראוי לכל אדם להחמיר על עצמו שלא לאכול ולא לעשות מלאכה במוצאי י......

לקריאת ההלכה

ערב יום הכפורים - דברי מרן בשנת התשס"ח "אני סולח לכולם"

מצות אכילה בערב יום הכפורים כתוב בתורה (ויקרא כג.) "ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחודש בערב". כלומר, מליל עשירי בתשרי, חלה החובה להתענות תענית יום הכפורים. והקשו רבותינו (במסכת ברכות דף ח.) על לשון הפסוק "בתשעה לחודש בערב", שלכאורה היה נכון יותר לכתוב "בעשירי לחודש", וממיל......

לקריאת ההלכה