הלכה ליום שישי י"ג אלול תשע"ט 13 בספטמבר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - לדלג בה' ה' – עוזר חזן רווק – חזן שנפרד מאשתו – אדם שהלך לערכאות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם יש לדלג עם הרגליים כשאומרים בסליחות "ה' ה' אל רחום וחנון", כמו כשאומרים "קדוש קדוש קדוש"?

תשובה: כשאומר ה' ה', צריך להפסיק מעט ביניהם, כלומר, לא יאמרו ברציפות "ה' ה'" אלא יעשה הפסקה קלה ביניהם. וכתב הגאון מרן החיד"א (שיו"ב סימן קלא) שאין לדלג בשעה שמזכירים ה' כמו שעושים בקדושה כשאומרים "קדוש קדוש קדוש", אלא ימשיך לעמוד כדרכו. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה (עמוד לב). אולם כתבו הפוסקים שנכון לכפוף מעט את קומתו כשמזכיר ה'. (ואצל מרן זצ"ל ראינו שהיה מכופף מעט את ראשו כשאומר "ויעבור").

 

שאלה: האם ישנה בעיה שה"עוזר" לחזן בימים הנוראים יהיה רווק? ומה הדין לגבי שליח ציבור שהוא פרוד מאשתו?

תשובה: אמנם לכתחילה צריך שיהיה השליח ציבור נשוי, כמו שכתב הרמ"א (בסימן תקפא). אולם בתור "סומך" שהוא העוזר לחזן, כתב בספר נהר מצרים, שבירושלים נהגו להקל בדבר, ובתנאי שהעוזר לחזן הוא ראוי לכך. וכן היה נוהג מרן זצ"ל, שבמשך כמה שנים עמד לימינו לעוזרו בתפלות הימים הנוראים הגאון רבי גולן אלוף שליט"א, אף על פי שעוד היה רווק באותה שעה. ולגבי השאלה השנייה, אדם שנפרד מאשתו מפני שנסע למרחקים כדי להיות חזן, אין זה מעכב, ויכולים למנותו. אבל מי שנפרד מאשתו מחמת קטטה ומריבה, כתב בספר כף החיים (אות מו) שנכון שלא למנותו. אולם יש בזה הרבה פרטי דינים, ויש לעשות שאלת חכם על כל מקרה.

 

שאלה: אדם שפנה פעם אחת לערכאות של חילונים כדי לתבוע את שכנו, האם יכול להיות חזן?

תשובה: הגאון מהר"א ששון (מגאוני קושטא סמוך לזמן מרן הבית יוסף) בשו"ת תורת אמת (סימן קנח) כתב, שההולך לערכאות של גוים ולא רצה לעמוד בדין תורה ורוצה להתפלל שליח ציבור בראש השנה וביום הכפורים, פשוט שאינו ראוי להיות שליח ציבור. וראוי הוא לעונש גדול על שעזב מקור מים חיים לחצוב לו בורות נשברים. והוסיף על כך מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע עמוד טל, יחו"ד ח"ד סימן סה), שאין ספק שהוא הדין לגבי אדם שפנה לערכאות של בתי המשפט החילונים במדינת ישראל, כי הם גרועים בהרבה מן השופטים הגויים שאינם מחוייבים לדין התורה. ובעינינו ראינו רק לאחרונה, איך ששופט ישמעאלי שישב בבית המשפט, פסק לטובת ציבור שומרי התורה (בענין הפרדה באירועים), ואילו השופטים היהודים הרשיעו ופסקו לאסור לקיים את מצוות התורה. ובזה גילו פרצופם והחציפו פניהם כנגד יסודות תורתינו הקדושה, ושומר נפשו ירחק מהם.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה