הלכה ליום שלישי י' אלול תשע"ט 10 בספטמבר 2019

ריש לקיש – ה"דינר" שאירגן החלבי

ב"פרקי רבי אליעזר" (פרק מג) מובא: בר עזן אומר, בוא וראה כח התשובה, מרבי שמעון בן לקיש. שבתחילה, רבי שמעון בן לקיש היה תלמיד חכם, ולמד תורה אצל רבי אושעיא, שהיה מגדולי הדור. ולאחר מכן הלך והתחבר עם אנשי חמס, שהסיתו אותו ללכת באורחותיהם, עד שנעשה לראש ולקצין עליהם. כלומר, ריש לקיש (הוא רבי שמעון בן לקיש), היה ראש השודדים. כמו ראש ארגון פשע שיש בזמנינו.

ואותם שודדים, היו גוזלים וחומסים מכל מי שהיה עובר בדרכם. לימים, פגש ריש לקיש את רבי יוחנן, ונכנס עמו בדברים, ונעתר ריש לקיש לדברי רבי יוחנן והחליט לחזור בתשובה. ושוב הניח את כל רעיו השודדים ושב לאלהי אבותיו בכל לבו, בתשובה שלימה בתיקון מעשיו, ובצום ותפלה, והיה משכים ומעריב בבית המדרש, ועוסק בתורה בכל כוחו כל ימי חייו. ועוד היה ריש לקיש, מרבה בצדקות ובמעשים טובים, היה מרבה לתת מתנות לאנשים עניים, ומאז שפגש את רבי יוחנן, לא חזר על מעשיו הרעים כל ימי חייו. עד שהיה לאחד המיוחד בין חכמי ישראל, שבכל עת ובכל שעה בכל הדורות עוסקים בדברי תורתו המפורסמים לרוב במסכתות הש"ס.

כשנפטר ריש לקיש, נפטרו גם רעיו השודדים, וכשבאו לפני בית של מעלה, פסקו לתת לרבי שמעון בן לקיש את חלקו בעולם הבא, ואילו את רעיו השודדים דנו לשאול תחתית. קמו השודדים וטענו לפני הקדוש ברוך הוא, וכי משוא פנים יש לפניך? וכי יש כאן "פרוטקציה"? לריש לקיש מפני שהוא תלמיד חכם נותנים חלק לעולם הבא? והלא גם הוא היה שודד עמנו בהרים, ומדוע הוא ילך לאוצר החיים ואנו נלך לשאול תחתית?! אמר להם הקדוש ברוך הוא, זה שהיה חבירכם, עשה תשובה בחייו, ולמד תורה, ואילו אתם, לא עשיתם תשובה. אמרו לו, רבונו של עולם! הנח לנו כעת ונעשה תשובה! אמר להם, אין תשובה מועילה אלא עד יום המיתה. משל למה הדבר דומה? לאדם שהיה רוצה להפליג לים, אם אינו מכין צידה לדרך מהיבשה, אינו מוצא מה לאכול בים. כך, אם אדם אינו עושה תשובה ומעשים טובים בחייו, אין תשובה מועילה לו לאחר מיתה, שכך נאמר, "וּזְכֹר אֶת בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ, עַד אֲשֶׁר לֹא תֶחְשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ וְהָאוֹר וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים".

לפני כארבעים שנה, נקלעה ישיבתו של הגאון רבי משה פיינשטיין בארצות הברית למצוקה כלכלית קשה. והנה, אחד ממוקירי הגאון, היה יהודי מיוצאי ארם צובא (חלאב) שעברו לניו יורק. אותו אדם אירגן לרבי משה "דינר" בביתו, כדי לסדר התרמה עבור הישיבה של הרב. ל"דינר" הוזמנו כמה עשירים מסלתה ושמנה של יהדות חלאב שבניו יורק.

והנה הגיעו אותם עשירים לביתו של חברם והתיישבו לאכול. לאחר כמה דקות, הגיע גאון הדור רבי משה פיינשטיין, שהוזמן על ידי בעל הבית להתכבד ולשבת בראש השלחן. רבי משה נשא דברים קצרים, ולאחר מכן חולקו מעטפות בין המשתתפים, כאשר היה ברור שכל אחד צריך לשים במעטפה המחאה ("שיק") או כסף מזומן, כדי לסייע לרבי משה להוציא את ישיבתו מן המיצר.

אותם בעלי ממון שישבו שם, לא הכירו באופן אישי את רבי משה, וגם לא כל כך הבינו את דבריו שנאמרו במבטא אשכנזי, וממילא גם לא התפעלו במיוחד מנוכחותו. לכן כל אחד שם במעטפה סכום צנוע, מאה או מאתיים דולר, ואת המעטפות החזירו לבעל הבית שיתנם לרב. בעל הבית, שהבין את שאירע, נעמד על רגליו וביקש את סליחתו של רבי משה, וכך אמר: ברשות כבוד הרב, אני אדבר בשפה הערבית, כי ברצוני לדבר עם המשתתפים בשפה המובנת לנו יותר. רבי משה הנהן בראשו. לאחר מכן המשיך בעל הבית בערבית ואמר, רבותי! בושה היא לנו שגאון ישראל יושב כאן ומבקש שנעזור לו, וכל אחד שם סכום עלוב כל כך! זו בושה! אני לא אסכים! אין יותר מעטפות, אני שואל בקול רם, כמה אתה נותן?! וכמה אתה?! וכך התאסף סכום משמעותי בין היושבים, שהוגש לאחר מכן לעוזריו של רבי משה לשביעות רצון כל הצדדים.

והנה עתה נתבונן. הלא רבי משה פינשטיין כבר הלך לבית עולמו. וגם רוב אותם נדיבים כבר אינם בארץ החיים. ועתה נחשוב, ביום שעלו אותם אנשים לתת דין וחשבון לפני הקדוש ברוך הוא, הרי בודאי הם לא נענשו, שהרי הם היו אנשים יקרי רוח, אוהבי תורה ותומכי תורה, וגידלו בניהם לתורה. אולם בכל זאת, הרי אז הם כבר ידעו היטב עם איזה אדם הם זכו לשבת בסלון ביתו של חברם! הם ידעו כמה חבל על אותם רגעים! הלא היתה להם הזדמנות לעזור לאדם הגדול הזה! כמה חבל שהם לא נתנו את כל מה שיכלו כדי לכבד את תורתו של אותו גאון וצדיק! כמה הם התחרטו על ההפסד העצום של אותה שעה נדירה בה יכלו לתת קורת רוח לקדוש ישראל. אך אז, היה כבר מאוחר.

והנה כך היא דרכו של היצר הרע בכל דבר. לכל אדם בכל זמן, ישנן הזדמנויות רבות לזכות לעולם הבא, עלינו להיות עירניים, שלא להפסיד את החיים! את הדקות היקרות שאנו נמצאים כאן, בעולם הזה!

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Laws of the Holiday of Sukkot

As per the request of many of our members and as a public service, we shall now list a synopsis of some laws which are essential for the upcoming Sukkot holiday: The Sukkah must be made of three walls and Sechach (the roof). The walls may be made of any material which can withstand a normal wi......

לקריאת ההלכה

Cognac, Brandy, and Champagne- The Jews of the Ship that was Swept Out to Sea

In the previous Halacha we have explained the law that our Sages imposed a prohibition on a non-Jew’s wine and usually, the wine is not only forbidden to consume, it is likewise forbidden to benefit from. Champagne Clearly, champagne is absolutely forbidden for consumption if it was not pr......

לקריאת ההלכה

Laying a Mouse Trap on Shabbat

Question: May one lay a mouse trap on Shabbat? Answer: In the previous Halachot we have discussed that one of the forbidden works on Shabbat is trapping; one who traps an animal on Shabbat is liable for the Torah prohibition of Shabbat desecration. We have written that if one traps animals which ......

לקריאת ההלכה

Wine Poured by a Non-Jew

In olden times, idolatrous non-Jews would customarily pour wine as a libation offering to their various idols and deities. This was quite a common practice. Such wine is forbidden for consumption or to derive benefit from (such as by selling it to another non-Jew) by Torah law, for anything that is ......

לקריאת ההלכה


Things Seen Under a Microscope

Fish are permissible for consumption when they bear the two kosher signs the Torah lists, which are fins and scales. The Poskim discuss whether fish that have scales which are only visible under a microscope are kosher because they in fact do have scales or if they are considered non-kosher because ......

לקריאת ההלכה

Spraying Poisons and Pesticides on Shabbat- Animals Which Graze on Shabbat

Question: May one place or spray poisons against harmful insects or other pests on Shabbat? Answer: The basis for the answer to this question depends on a related matter which we shall discuss in this Halacha. In the next Halacha, we will summarize the law regarding placing or spraying poisons ag......

לקריאת ההלכה

Spraying Poisons Against Pests on Shabbat- The Bottom Line

A Synopsis of What We Have Learned Thus Far Yesterday, we have explained that one may place an animal onto grass on Shabbat in order to let it graze there. Although the animal will be detaching grass from the ground, since this action is not connected to the individual at all, it is permissible. ......

לקריאת ההלכה

Setting a Trap on Shabbat

Question: May one set a trap for animals when the trap continues to operate on Shabbat? Answer: In the previous Halacha we have established that one of the thirty-nine works forbidden on Shabbat is trapping. This means that if one traps a living creature on Shabbat, one is liable for Shabbat dese......

לקריאת ההלכה