הלכה ליום שישי כ"ט אב תשע"ט 30 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ברכות התורה – חיתוך צמר גפן – ילדים בסליחות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אני קמה לסליחות לפנות בוקר. האם עלי לברך ברכות התורה?

תשובה: מרן השלחן ערוך (סימן מו סעיף ט) כתב שיש אומרים שאסור לומר פסוקים לפני ברכות התורה, אפילו כשאומרים את הפסוקים בדרך של תפלה ולא בדרך של לימוד. והרמ"א כתב, שהאשכנזים נוהגים לומר סליחות, ורק לאחר מכן לברך ברכות התורה. ומרן בבית יוסף כתב, בשם הארחות חיים, שהמנהג הוא כאשר קמים לסליחות, שקודם כל מברכים ברכות התורה, ורק אחר כך אומרים סליחות. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הביא בספרו חזון עובדיה (ימים נוראים עמוד ה) שכן פסק בפירוש רבינו הרמב"ם בתשובה.

לכן למעשה, למנהג הספרדים יש לברך ברכות התורה לפני אמירת הסליחות.

 

שאלה: האם מותר לחתוך צמר גפן בשבת (כדי לנקות את מקום הזריקה של סוכרת)?

תשובה: יש לדון בזה מצד איסור "קורע" בשבת, וכן מצד איסור "תיקון כלי". ולמעשה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה באריכות בכמה מקומות, ובין שאר הדברים, הביא את דברי המהר"ם בריסק (בשו"ת ח"ג סימן לה) שכתב שמלאכת קריעה לא שייכת אלא כשמפריד גופים שהיו מחוברים חיבור ממש, אבל קריעת צמר גפן אינה נחשבת קריעה בשבת. וכן למעשה פסק מרן זצ"ל (חזון עובדיה שבת עמוד שעח, לוית חן עמוד ריז), שאין איסור בהפרדת חלק מהצמר גפן בשבת כדי להשתמש בחתיכה לצורך ניקוי מקום הזריקה וכיוצא בזה.

 

שאלה: האם כדאי לקחת את הילדים לסליחות?

תשובה: ילדים שכבר יודעים להתפלל, נכון מאד לקחת אותם לסליחות. שהרי אנו מצווים לחנכם. וכדי שלא יהיו עייפים, יש לקחת אותם לסליחות השכם בבוקר, ולהרגילם לישון בשעה מוקדמת. ואם אפשר, יש לאפשר להם לישון עוד קצת לפני תחילת הלימודים. ואין חובה לקחת את הילד, אם רואים שעל ידי כך הוא יתרשל מהלימודים. אבל חבל מאד להפסיד דבר נפלא כל כך, שגם הילדים יראו ויטעמו את טעמם של הימים הקדושים הללו, וכפי שרק לפני כעשרים שנה, בכל מקום היו המוני ילדים ממלאים את בתי הכנסת לאמירת הסליחות באשמורת. ולכן יש להשתדל לסדר את הדברים כדי שהילדים יוכלו להגיע מידי פעם לסליחות. (אך לא מזמן נפטר איש ירושלים הרה"ג רבי חיים עוזר יודלביץ זצ"ל, בנו של הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל, והוא היה הולך באשמורת הבוקר לסליחות, יחד עם אשתו ובניו ובנותיו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה

מחללי שבת לגבי יין נסך

בהלכות הקודמות ביארנו את עיקר הדין של איסור "סתם יינם" של הגויים, שגזרו רבותינו על יינם של הגויים, או יין שנגע בו גוי, שהוא אסור לישראל בשתיה. ויש מקרים שהוא אסור גם בהנאה ולא רק בשתיה. אדם שאינו שומר מצוות ולגבי אדם שאינו שומר תורה ומצוות, ובכלל זה גם אינו שומר שבת, מבואר בדברי רבותי......

לקריאת ההלכה


קריאה בשם אביו או אמו – הנהגות ממרן זצ"ל

שאלה: האם מותר לקרוא לאבא בשמו הפרטי, והאם מותר לקרוא לחבר ששמו כשם האב בשמו הפרטי? תשובה: אסור לבן לקרוא לאביו או לאמו בשמם, וכגון שקוראים לאביו שמואל, אסור לו לקרותו "שמואל" אלא קוראו "אבא". ודין זה נפסק בפירוש בגמרא. שאדם צריך להתיירא כשמזכיר שם אביו או שם אמו משום כבודם, ב......

לקריאת ההלכה

אם מותר לבן לחלוק על אביו ולקרוא בשם אביו

בהלכה הקודמת הזכרנו שאסור לבן או לבת לסתור את דברי הוריהם, שכן כך פירשו בגמרא במסכת קידושין (לא:) שבכלל מצות מורא אב ואם, שלא לסתור את דברי אביו ואמו, לומר על דבריהם שאינם נכונים. במה שאמרו שלא יסתור דברי אביו, נחלקו רבותינו הראשונים והאחרונים בכמה נקודות בנושא זה. ראשית, דנו הפוסקים האם ......

לקריאת ההלכה

דין כבוד ומורא אב ואם

מצות כיבוד הורים, נחלקת לשני חלקים. החלק הראשון, הם הדברים השייכים ל"כיבוד" הורים. והחלק השני, הם הדברים השייכים "למורא", כלומר, ליראה מההורים. וכפי שנאמר בתורה, "כבד את אביך ואת אמך", "איש אמו ואביו תראו". איזהו מורא מההורים? לא יעמוד במקום המיוחד לאביו לה......

לקריאת ההלכה

כיבוד אב ואם – יחס מרן זצ"ל לאמו

לפני כמה שנים, למדנו בהלכה יומית את עיקר דיני כיבוד אב ואם, וכעת נחזור על הדברים, ונברר עוד פרטי דינים אקטואליים הלכה למעשה בעזרת ה'. גודל החיוב בכבוד ההורים שנינו בברייתא במסכת קידושין (דף ל:) תנו רבנן, נאמר: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ",  ונאמר "כַּבֵּד אֶת ה&#......

לקריאת ההלכה