הלכה ליום שישי כ"ט אב תשע"ט 30 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ברכות התורה – חיתוך צמר גפן – ילדים בסליחות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אני קמה לסליחות לפנות בוקר. האם עלי לברך ברכות התורה?

תשובה: מרן השלחן ערוך (סימן מו סעיף ט) כתב שיש אומרים שאסור לומר פסוקים לפני ברכות התורה, אפילו כשאומרים את הפסוקים בדרך של תפלה ולא בדרך של לימוד. והרמ"א כתב, שהאשכנזים נוהגים לומר סליחות, ורק לאחר מכן לברך ברכות התורה. ומרן בבית יוסף כתב, בשם הארחות חיים, שהמנהג הוא כאשר קמים לסליחות, שקודם כל מברכים ברכות התורה, ורק אחר כך אומרים סליחות. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הביא בספרו חזון עובדיה (ימים נוראים עמוד ה) שכן פסק בפירוש רבינו הרמב"ם בתשובה.

לכן למעשה, למנהג הספרדים יש לברך ברכות התורה לפני אמירת הסליחות.

 

שאלה: האם מותר לחתוך צמר גפן בשבת (כדי לנקות את מקום הזריקה של סוכרת)?

תשובה: יש לדון בזה מצד איסור "קורע" בשבת, וכן מצד איסור "תיקון כלי". ולמעשה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה באריכות בכמה מקומות, ובין שאר הדברים, הביא את דברי המהר"ם בריסק (בשו"ת ח"ג סימן לה) שכתב שמלאכת קריעה לא שייכת אלא כשמפריד גופים שהיו מחוברים חיבור ממש, אבל קריעת צמר גפן אינה נחשבת קריעה בשבת. וכן למעשה פסק מרן זצ"ל (חזון עובדיה שבת עמוד שעח, לוית חן עמוד ריז), שאין איסור בהפרדת חלק מהצמר גפן בשבת כדי להשתמש בחתיכה לצורך ניקוי מקום הזריקה וכיוצא בזה.

 

שאלה: האם כדאי לקחת את הילדים לסליחות?

תשובה: ילדים שכבר יודעים להתפלל, נכון מאד לקחת אותם לסליחות. שהרי אנו מצווים לחנכם. וכדי שלא יהיו עייפים, יש לקחת אותם לסליחות השכם בבוקר, ולהרגילם לישון בשעה מוקדמת. ואם אפשר, יש לאפשר להם לישון עוד קצת לפני תחילת הלימודים. ואין חובה לקחת את הילד, אם רואים שעל ידי כך הוא יתרשל מהלימודים. אבל חבל מאד להפסיד דבר נפלא כל כך, שגם הילדים יראו ויטעמו את טעמם של הימים הקדושים הללו, וכפי שרק לפני כעשרים שנה, בכל מקום היו המוני ילדים ממלאים את בתי הכנסת לאמירת הסליחות באשמורת. ולכן יש להשתדל לסדר את הדברים כדי שהילדים יוכלו להגיע מידי פעם לסליחות. (אך לא מזמן נפטר איש ירושלים הרה"ג רבי חיים עוזר יודלביץ זצ"ל, בנו של הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל, והוא היה הולך באשמורת הבוקר לסליחות, יחד עם אשתו ובניו ובנותיו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה