הלכה ליום שישי כ"ט אב תשע"ט 30 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ברכות התורה – חיתוך צמר גפן – ילדים בסליחות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אני קמה לסליחות לפנות בוקר. האם עלי לברך ברכות התורה?

תשובה: מרן השלחן ערוך (סימן מו סעיף ט) כתב שיש אומרים שאסור לומר פסוקים לפני ברכות התורה, אפילו כשאומרים את הפסוקים בדרך של תפלה ולא בדרך של לימוד. והרמ"א כתב, שהאשכנזים נוהגים לומר סליחות, ורק לאחר מכן לברך ברכות התורה. ומרן בבית יוסף כתב, בשם הארחות חיים, שהמנהג הוא כאשר קמים לסליחות, שקודם כל מברכים ברכות התורה, ורק אחר כך אומרים סליחות. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הביא בספרו חזון עובדיה (ימים נוראים עמוד ה) שכן פסק בפירוש רבינו הרמב"ם בתשובה.

לכן למעשה, למנהג הספרדים יש לברך ברכות התורה לפני אמירת הסליחות.

 

שאלה: האם מותר לחתוך צמר גפן בשבת (כדי לנקות את מקום הזריקה של סוכרת)?

תשובה: יש לדון בזה מצד איסור "קורע" בשבת, וכן מצד איסור "תיקון כלי". ולמעשה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה באריכות בכמה מקומות, ובין שאר הדברים, הביא את דברי המהר"ם בריסק (בשו"ת ח"ג סימן לה) שכתב שמלאכת קריעה לא שייכת אלא כשמפריד גופים שהיו מחוברים חיבור ממש, אבל קריעת צמר גפן אינה נחשבת קריעה בשבת. וכן למעשה פסק מרן זצ"ל (חזון עובדיה שבת עמוד שעח, לוית חן עמוד ריז), שאין איסור בהפרדת חלק מהצמר גפן בשבת כדי להשתמש בחתיכה לצורך ניקוי מקום הזריקה וכיוצא בזה.

 

שאלה: האם כדאי לקחת את הילדים לסליחות?

תשובה: ילדים שכבר יודעים להתפלל, נכון מאד לקחת אותם לסליחות. שהרי אנו מצווים לחנכם. וכדי שלא יהיו עייפים, יש לקחת אותם לסליחות השכם בבוקר, ולהרגילם לישון בשעה מוקדמת. ואם אפשר, יש לאפשר להם לישון עוד קצת לפני תחילת הלימודים. ואין חובה לקחת את הילד, אם רואים שעל ידי כך הוא יתרשל מהלימודים. אבל חבל מאד להפסיד דבר נפלא כל כך, שגם הילדים יראו ויטעמו את טעמם של הימים הקדושים הללו, וכפי שרק לפני כעשרים שנה, בכל מקום היו המוני ילדים ממלאים את בתי הכנסת לאמירת הסליחות באשמורת. ולכן יש להשתדל לסדר את הדברים כדי שהילדים יוכלו להגיע מידי פעם לסליחות. (אך לא מזמן נפטר איש ירושלים הרה"ג רבי חיים עוזר יודלביץ זצ"ל, בנו של הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל, והוא היה הולך באשמורת הבוקר לסליחות, יחד עם אשתו ובניו ובנותיו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

לקריאת ההלכה