הלכה ליום שישי כ"ט אב תשע"ט 30 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - ברכות התורה – חיתוך צמר גפן – ילדים בסליחות

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: אני קמה לסליחות לפנות בוקר. האם עלי לברך ברכות התורה?

תשובה: מרן השלחן ערוך (סימן מו סעיף ט) כתב שיש אומרים שאסור לומר פסוקים לפני ברכות התורה, אפילו כשאומרים את הפסוקים בדרך של תפלה ולא בדרך של לימוד. והרמ"א כתב, שהאשכנזים נוהגים לומר סליחות, ורק לאחר מכן לברך ברכות התורה. ומרן בבית יוסף כתב, בשם הארחות חיים, שהמנהג הוא כאשר קמים לסליחות, שקודם כל מברכים ברכות התורה, ורק אחר כך אומרים סליחות. ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל הביא בספרו חזון עובדיה (ימים נוראים עמוד ה) שכן פסק בפירוש רבינו הרמב"ם בתשובה.

לכן למעשה, למנהג הספרדים יש לברך ברכות התורה לפני אמירת הסליחות.

 

שאלה: האם מותר לחתוך צמר גפן בשבת (כדי לנקות את מקום הזריקה של סוכרת)?

תשובה: יש לדון בזה מצד איסור "קורע" בשבת, וכן מצד איסור "תיקון כלי". ולמעשה מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל דן בזה באריכות בכמה מקומות, ובין שאר הדברים, הביא את דברי המהר"ם בריסק (בשו"ת ח"ג סימן לה) שכתב שמלאכת קריעה לא שייכת אלא כשמפריד גופים שהיו מחוברים חיבור ממש, אבל קריעת צמר גפן אינה נחשבת קריעה בשבת. וכן למעשה פסק מרן זצ"ל (חזון עובדיה שבת עמוד שעח, לוית חן עמוד ריז), שאין איסור בהפרדת חלק מהצמר גפן בשבת כדי להשתמש בחתיכה לצורך ניקוי מקום הזריקה וכיוצא בזה.

 

שאלה: האם כדאי לקחת את הילדים לסליחות?

תשובה: ילדים שכבר יודעים להתפלל, נכון מאד לקחת אותם לסליחות. שהרי אנו מצווים לחנכם. וכדי שלא יהיו עייפים, יש לקחת אותם לסליחות השכם בבוקר, ולהרגילם לישון בשעה מוקדמת. ואם אפשר, יש לאפשר להם לישון עוד קצת לפני תחילת הלימודים. ואין חובה לקחת את הילד, אם רואים שעל ידי כך הוא יתרשל מהלימודים. אבל חבל מאד להפסיד דבר נפלא כל כך, שגם הילדים יראו ויטעמו את טעמם של הימים הקדושים הללו, וכפי שרק לפני כעשרים שנה, בכל מקום היו המוני ילדים ממלאים את בתי הכנסת לאמירת הסליחות באשמורת. ולכן יש להשתדל לסדר את הדברים כדי שהילדים יוכלו להגיע מידי פעם לסליחות. (אך לא מזמן נפטר איש ירושלים הרה"ג רבי חיים עוזר יודלביץ זצ"ל, בנו של הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל, והוא היה הולך באשמורת הבוקר לסליחות, יחד עם אשתו ובניו ובנותיו).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

משנכנס אב ממעטין בשמחה – שנת תשפ"א

אתמול, ביום שבת קודש, חל ראש חודש מנחם אב. ובשבוע הבא ביום ראשון (ממוצאי שבת), יחול יום תשעה באב. הקדוש ברוך הוא יהפכהו לששון ולשמחה במהרה בימינו. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שלמדנו, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשפ"א), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

"שבעה עשר בתמוז"

היום הוא יום תענית "שבעה עשר בתמוז". תענית שבעה עשר בתמוז נאמר בספר זכריה (פרק ח פסוק יט) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁ......

לקריאת ההלכה


שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

תשעה באב במוצאי שבת – בגדים לתשעה באב

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם מותר לאכול דגים בחלב או בחמאה

תשובה: שנינו במסכת חולין (דף קג:) כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים. ומבואר אם כן שמעיקר הדין אין בכלל האיסור של בישול ואכילת בשר וחלב, איסור לבשל דגים עם חלב, משום שבשר דגים אינו בכלל "בשר" שאסרה תורה, ואף אינו אסור מגזירת חכמים. אולם מרן הבית יוסף (בסימן פז), כתב, שמכל ......

לקריאת ההלכה

ברכת אשר יצר וברכת המזון

שאלה: בהלכה הקודמת כתבנו, שמי שנתחייב ברכה אחרונה, ולפני שבירך, נכנס לבית הכסא לעשות צרכיו ונתחייב בברכת אשר יצר, עליו לברך ברכת אשר יצר תחילה, ואחר כך יברך ברכה אחרונה על מה שאכל. והשאלה היא, האם דין זה נכון אף לגבי ברכת המזון וברכת על המחיה, או שאינו אלא בברכת בורא נפשות? תשובה: ביארנו, שמי ש......

לקריאת ההלכה