הלכה ליום שישי כ"ב אב תשע"ט 23 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מדוע חוה נבראה אחרונה? – מי שגנב בקטנותו – חימום בקבוק בשבת

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: מדוע חוה נבראה אחרי אדם הראשון? הרי היא נועדה לעזור לו, ואם כך היה ראוי שהיא תברא לפניו?

תשובה: נכון הוא, שכל העולם נברא לפני בריאת האדם הראשון, מפני שכל העולם נברא לצורך האדם, ולכן התקין הקדוש ברוך הוא את כל העולם, ואחר כך ברא לתוכו את האדם הראשון. ולפי זה, מאחר וחוה נבראה מפני ש"לא טוב היות האדם לבדו", והיא נבראה לצורך האדם, אם כן היה מן הראוי שהיא תברא לפניו. וכבר עמד על שאלה זו רבי שם טוב בן רבי שם טוב בדרשותיו (פרשת בראשית).

והגאון המהרשד"ם (רבינו שמואל די מודינא, מגדולי רבותינו בזמן מרן הבית יוסף ואחריו) בספרו בן שמואל (דרוש ח) כתב, שאילו היתה האשה נבראת לפני האיש, כמו שאר הבריות שבעולם, היה מקום לחשוב שאין בריאתה ומציאותה של האשה אלא לצורך האיש, וכמו כל שאר הנבראים שנבראו לפני האדם. ולכן, כדי להראות שאין הדבר כן, וכדי להראות שבאמת יש לאשה תכלית עבור עצמה, כשם שלאיש יש תכלית עבור עצמו, לכן איחר הקדוש ברוך הוא את בריאתה של האשה, וברא אותה אחרי האדם הראשון. ועוד ביאר בזה, שכשם שמעלת האיש, היא כאשר הוא מגביר את כח השכל על הנטיות החומריות שלו, כמו כן מעלתה של האשה תהיה כאשר היא תגביר את כח השכל על פני החומריות שלה, וכאשר האשה מגבירה את השכל על החומריות, כלומר, נוטה אחר המצוות והמעשים טובים וכופה את יצרה לעבודת ה', מעלתה גדולה מן האיש.

 

שאלה: בהיותי ילד, לצערי הרב, גנבתי כמה פעמים ממתקים מחנות. האם עלי להחזיר מה שגנבתי?

תשובה: בשאלה זו נשאל מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק שמיני (חו"מ סימן ה), ושם הביא את דברי הרמב"ם, שמי שהזיק או גנב כשהוא היה קטן, (לפני גיל בר מצוה), ומה שגנב כבר לא קיים בעולם, כמו במקרה שלפנינו, שהממתקים כבר נאכלו, הדין הוא שאינו צריך להחזיר מה שגנב. ומכל מקום מרן זצ"ל הביא בזה את דברי "ספר חסידים" שכתב שחכם אחד נשאל בשאלה כזו, והשיב לגנב שעליו להחזיר את כל מה שגנב. (והביא ראיה לדבריו מהמלך יאשיהו, שהחזיר לאנשים את הכספים שהוציא מהם בבית הדין לפני שמלאו לו שלוש עשרה שנה). גם גדולי המקובלים החמירו מאד בענין זה. ולמעשה כתב מרן זצ"ל בזו הלשון: מי שגנב בהיותו קטן, מן הדין הוא פטור מלשלם אפילו אחרי שיגדל, ומכל מקום ממידת חסידות טוב שיתן איזה סכום לכפרתו.

 

שאלה: האם מותר בשבת, לשפוך מים רותחים מהמיחם לתוך כלי שיש בתוכו בקבוק של תינוק, כדי לחממו?

תשובה: יש להקל בזה. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה על הלכות שבת. ובילקוט יוסף (סימן שיח), כתב שאפילו אם הבקבוק צונן לגמרי, ואפילו אם לא התבשל מעולם, בכל זאת מותר לחממו בצורה כזו, כי הבקבוק עצמו מפסיק בין המים החמים לחלב שבתוכו, ולכן החלב אינו מתבשל בצורה כזו.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

גם נשים צריכות להקפיד על מאה ברכות ביום
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה