הלכה ליום שישי כ"ב אב תשע"ט 23 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מדוע חוה נבראה אחרונה? – מי שגנב בקטנותו – חימום בקבוק בשבת

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: מדוע חוה נבראה אחרי אדם הראשון? הרי היא נועדה לעזור לו, ואם כך היה ראוי שהיא תברא לפניו?

תשובה: נכון הוא, שכל העולם נברא לפני בריאת האדם הראשון, מפני שכל העולם נברא לצורך האדם, ולכן התקין הקדוש ברוך הוא את כל העולם, ואחר כך ברא לתוכו את האדם הראשון. ולפי זה, מאחר וחוה נבראה מפני ש"לא טוב היות האדם לבדו", והיא נבראה לצורך האדם, אם כן היה מן הראוי שהיא תברא לפניו. וכבר עמד על שאלה זו רבי שם טוב בן רבי שם טוב בדרשותיו (פרשת בראשית).

והגאון המהרשד"ם (רבינו שמואל די מודינא, מגדולי רבותינו בזמן מרן הבית יוסף ואחריו) בספרו בן שמואל (דרוש ח) כתב, שאילו היתה האשה נבראת לפני האיש, כמו שאר הבריות שבעולם, היה מקום לחשוב שאין בריאתה ומציאותה של האשה אלא לצורך האיש, וכמו כל שאר הנבראים שנבראו לפני האדם. ולכן, כדי להראות שאין הדבר כן, וכדי להראות שבאמת יש לאשה תכלית עבור עצמה, כשם שלאיש יש תכלית עבור עצמו, לכן איחר הקדוש ברוך הוא את בריאתה של האשה, וברא אותה אחרי האדם הראשון. ועוד ביאר בזה, שכשם שמעלת האיש, היא כאשר הוא מגביר את כח השכל על הנטיות החומריות שלו, כמו כן מעלתה של האשה תהיה כאשר היא תגביר את כח השכל על פני החומריות שלה, וכאשר האשה מגבירה את השכל על החומריות, כלומר, נוטה אחר המצוות והמעשים טובים וכופה את יצרה לעבודת ה', מעלתה גדולה מן האיש.

 

שאלה: בהיותי ילד, לצערי הרב, גנבתי כמה פעמים ממתקים מחנות. האם עלי להחזיר מה שגנבתי?

תשובה: בשאלה זו נשאל מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק שמיני (חו"מ סימן ה), ושם הביא את דברי הרמב"ם, שמי שהזיק או גנב כשהוא היה קטן, (לפני גיל בר מצוה), ומה שגנב כבר לא קיים בעולם, כמו במקרה שלפנינו, שהממתקים כבר נאכלו, הדין הוא שאינו צריך להחזיר מה שגנב. ומכל מקום מרן זצ"ל הביא בזה את דברי "ספר חסידים" שכתב שחכם אחד נשאל בשאלה כזו, והשיב לגנב שעליו להחזיר את כל מה שגנב. (והביא ראיה לדבריו מהמלך יאשיהו, שהחזיר לאנשים את הכספים שהוציא מהם בבית הדין לפני שמלאו לו שלוש עשרה שנה). גם גדולי המקובלים החמירו מאד בענין זה. ולמעשה כתב מרן זצ"ל בזו הלשון: מי שגנב בהיותו קטן, מן הדין הוא פטור מלשלם אפילו אחרי שיגדל, ומכל מקום ממידת חסידות טוב שיתן איזה סכום לכפרתו.

 

שאלה: האם מותר בשבת, לשפוך מים רותחים מהמיחם לתוך כלי שיש בתוכו בקבוק של תינוק, כדי לחממו?

תשובה: יש להקל בזה. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה על הלכות שבת. ובילקוט יוסף (סימן שיח), כתב שאפילו אם הבקבוק צונן לגמרי, ואפילו אם לא התבשל מעולם, בכל זאת מותר לחממו בצורה כזו, כי הבקבוק עצמו מפסיק בין המים החמים לחלב שבתוכו, ולכן החלב אינו מתבשל בצורה כזו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה


שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה