הלכה ליום שישי כ"ב אב תשע"ט 23 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מדוע חוה נבראה אחרונה? – מי שגנב בקטנותו – חימום בקבוק בשבת

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: מדוע חוה נבראה אחרי אדם הראשון? הרי היא נועדה לעזור לו, ואם כך היה ראוי שהיא תברא לפניו?

תשובה: נכון הוא, שכל העולם נברא לפני בריאת האדם הראשון, מפני שכל העולם נברא לצורך האדם, ולכן התקין הקדוש ברוך הוא את כל העולם, ואחר כך ברא לתוכו את האדם הראשון. ולפי זה, מאחר וחוה נבראה מפני ש"לא טוב היות האדם לבדו", והיא נבראה לצורך האדם, אם כן היה מן הראוי שהיא תברא לפניו. וכבר עמד על שאלה זו רבי שם טוב בן רבי שם טוב בדרשותיו (פרשת בראשית).

והגאון המהרשד"ם (רבינו שמואל די מודינא, מגדולי רבותינו בזמן מרן הבית יוסף ואחריו) בספרו בן שמואל (דרוש ח) כתב, שאילו היתה האשה נבראת לפני האיש, כמו שאר הבריות שבעולם, היה מקום לחשוב שאין בריאתה ומציאותה של האשה אלא לצורך האיש, וכמו כל שאר הנבראים שנבראו לפני האדם. ולכן, כדי להראות שאין הדבר כן, וכדי להראות שבאמת יש לאשה תכלית עבור עצמה, כשם שלאיש יש תכלית עבור עצמו, לכן איחר הקדוש ברוך הוא את בריאתה של האשה, וברא אותה אחרי האדם הראשון. ועוד ביאר בזה, שכשם שמעלת האיש, היא כאשר הוא מגביר את כח השכל על הנטיות החומריות שלו, כמו כן מעלתה של האשה תהיה כאשר היא תגביר את כח השכל על פני החומריות שלה, וכאשר האשה מגבירה את השכל על החומריות, כלומר, נוטה אחר המצוות והמעשים טובים וכופה את יצרה לעבודת ה', מעלתה גדולה מן האיש.

 

שאלה: בהיותי ילד, לצערי הרב, גנבתי כמה פעמים ממתקים מחנות. האם עלי להחזיר מה שגנבתי?

תשובה: בשאלה זו נשאל מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק שמיני (חו"מ סימן ה), ושם הביא את דברי הרמב"ם, שמי שהזיק או גנב כשהוא היה קטן, (לפני גיל בר מצוה), ומה שגנב כבר לא קיים בעולם, כמו במקרה שלפנינו, שהממתקים כבר נאכלו, הדין הוא שאינו צריך להחזיר מה שגנב. ומכל מקום מרן זצ"ל הביא בזה את דברי "ספר חסידים" שכתב שחכם אחד נשאל בשאלה כזו, והשיב לגנב שעליו להחזיר את כל מה שגנב. (והביא ראיה לדבריו מהמלך יאשיהו, שהחזיר לאנשים את הכספים שהוציא מהם בבית הדין לפני שמלאו לו שלוש עשרה שנה). גם גדולי המקובלים החמירו מאד בענין זה. ולמעשה כתב מרן זצ"ל בזו הלשון: מי שגנב בהיותו קטן, מן הדין הוא פטור מלשלם אפילו אחרי שיגדל, ומכל מקום ממידת חסידות טוב שיתן איזה סכום לכפרתו.

 

שאלה: האם מותר בשבת, לשפוך מים רותחים מהמיחם לתוך כלי שיש בתוכו בקבוק של תינוק, כדי לחממו?

תשובה: יש להקל בזה. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה על הלכות שבת. ובילקוט יוסף (סימן שיח), כתב שאפילו אם הבקבוק צונן לגמרי, ואפילו אם לא התבשל מעולם, בכל זאת מותר לחממו בצורה כזו, כי הבקבוק עצמו מפסיק בין המים החמים לחלב שבתוכו, ולכן החלב אינו מתבשל בצורה כזו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

לקריאת ההלכה