הלכה ליום שישי כ"ב אב תשע"ט 23 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מדוע חוה נבראה אחרונה? – מי שגנב בקטנותו – חימום בקבוק בשבת

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: מדוע חוה נבראה אחרי אדם הראשון? הרי היא נועדה לעזור לו, ואם כך היה ראוי שהיא תברא לפניו?

תשובה: נכון הוא, שכל העולם נברא לפני בריאת האדם הראשון, מפני שכל העולם נברא לצורך האדם, ולכן התקין הקדוש ברוך הוא את כל העולם, ואחר כך ברא לתוכו את האדם הראשון. ולפי זה, מאחר וחוה נבראה מפני ש"לא טוב היות האדם לבדו", והיא נבראה לצורך האדם, אם כן היה מן הראוי שהיא תברא לפניו. וכבר עמד על שאלה זו רבי שם טוב בן רבי שם טוב בדרשותיו (פרשת בראשית).

והגאון המהרשד"ם (רבינו שמואל די מודינא, מגדולי רבותינו בזמן מרן הבית יוסף ואחריו) בספרו בן שמואל (דרוש ח) כתב, שאילו היתה האשה נבראת לפני האיש, כמו שאר הבריות שבעולם, היה מקום לחשוב שאין בריאתה ומציאותה של האשה אלא לצורך האיש, וכמו כל שאר הנבראים שנבראו לפני האדם. ולכן, כדי להראות שאין הדבר כן, וכדי להראות שבאמת יש לאשה תכלית עבור עצמה, כשם שלאיש יש תכלית עבור עצמו, לכן איחר הקדוש ברוך הוא את בריאתה של האשה, וברא אותה אחרי האדם הראשון. ועוד ביאר בזה, שכשם שמעלת האיש, היא כאשר הוא מגביר את כח השכל על הנטיות החומריות שלו, כמו כן מעלתה של האשה תהיה כאשר היא תגביר את כח השכל על פני החומריות שלה, וכאשר האשה מגבירה את השכל על החומריות, כלומר, נוטה אחר המצוות והמעשים טובים וכופה את יצרה לעבודת ה', מעלתה גדולה מן האיש.

 

שאלה: בהיותי ילד, לצערי הרב, גנבתי כמה פעמים ממתקים מחנות. האם עלי להחזיר מה שגנבתי?

תשובה: בשאלה זו נשאל מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק שמיני (חו"מ סימן ה), ושם הביא את דברי הרמב"ם, שמי שהזיק או גנב כשהוא היה קטן, (לפני גיל בר מצוה), ומה שגנב כבר לא קיים בעולם, כמו במקרה שלפנינו, שהממתקים כבר נאכלו, הדין הוא שאינו צריך להחזיר מה שגנב. ומכל מקום מרן זצ"ל הביא בזה את דברי "ספר חסידים" שכתב שחכם אחד נשאל בשאלה כזו, והשיב לגנב שעליו להחזיר את כל מה שגנב. (והביא ראיה לדבריו מהמלך יאשיהו, שהחזיר לאנשים את הכספים שהוציא מהם בבית הדין לפני שמלאו לו שלוש עשרה שנה). גם גדולי המקובלים החמירו מאד בענין זה. ולמעשה כתב מרן זצ"ל בזו הלשון: מי שגנב בהיותו קטן, מן הדין הוא פטור מלשלם אפילו אחרי שיגדל, ומכל מקום ממידת חסידות טוב שיתן איזה סכום לכפרתו.

 

שאלה: האם מותר בשבת, לשפוך מים רותחים מהמיחם לתוך כלי שיש בתוכו בקבוק של תינוק, כדי לחממו?

תשובה: יש להקל בזה. וכן פסק מרן זצ"ל בספר חזון עובדיה על הלכות שבת. ובילקוט יוסף (סימן שיח), כתב שאפילו אם הבקבוק צונן לגמרי, ואפילו אם לא התבשל מעולם, בכל זאת מותר לחממו בצורה כזו, כי הבקבוק עצמו מפסיק בין המים החמים לחלב שבתוכו, ולכן החלב אינו מתבשל בצורה כזו.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

המחטיא את הרבים

אמרו רבותינו בפרקי אבות (פרק ה): "וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה". כלומר, מי שהחטיא את הרבים, אין לו תקוה שיחזור בתשובה, אלא הוא עתיד למות בחטאו, ובעולם הבא יפרעו ממנו על מה שעשה. ולכאורה, משמע שאפילו אם אדם זה יתחרט וינסה לחזור בתשובה......

לקריאת ההלכה


דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ט)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ט) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה

חובת התשובה לכל אדם – מעשה ממרן זצ"ל

שאלה: מדוע האדם צריך לבקש סליחה מה' יתברך על מה שעשה שלא בכוונה, כלומר, בשוגג, והלא אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא? תשובה: בגמרא במסכת יומא (לו:), אמר רבי מאיר, כיצד מתוודה? כלומר, איך הוא סדר הוידוי הנכון? אומר "עויתי פשעתי חטאתי", (כפי שנאמר בשעיר המשתלח, שהיו מתכפרים עוונותי......

לקריאת ההלכה

החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

"גזל מקטרג בראש"

---------- מחר, יום הבחירות לכנסת בארץ ישראל. וידועה דעתו של מרן זצ"ל כי נכון מאד להקדים ולהצביע בשעות הבוקר המוקדמות כמה שאפשר. ושכל אחד ואחד ישפיע על קרוביו ומקורביו להצביע כהוראת מרן זצ"ל, כי היא מצוה רבה שהרבה גופי תורה תלויים בה. ובפרט בפעם הזו כנודע. וחלילה להמנע מהצבעה, שהרי בזה הו......

לקריאת ההלכה