הלכה ליום שישי ט"ו אב תשע"ט 16 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מפיבושת – "אביי הוה" – לבקש כסף מאבי הכלה

לקט תשובות שנמסרו לאחרונה

שאלה: למדנו שאסור לקרוא לרב בשם הפרטי, אם כך, איך דוד המלך קרא למפיבושת "מפיבושת" בשמו?

תשובה: אמנם אסור לתלמיד לקרוא לרבו בשמו. וכן אמרו רבותינו (בסנהדרין ק.): מפני מה נענש גיחזי? מפני שקרא לאלישע בשמו. והכוונה היא, אפילו שלא בפני רבו, שמזכיר את שמו בלי תואר כבוד. וכמו שפסק מרן השלחן ערוך (ביורה דעה סימן רמב סעיף טז).

ואמנם נכון הוא שאמרו רבותינו (בברכות ד.) שהיה דוד המלך מתייעץ בכל דבר עם מפיבושת רבו, והיה אומר לו: "מפיבושת רבי, יפה דנתי? יפה טיהרתי? יפה טימאתי?". ולכאורה באמת צריך להבין, איך דוד המלך קרא למפיבושת בשמו הפרטי?

והגאון רבינו חיים אלפאנדארי (מגדולי רבותינו חכמי קושטא, בעל ספר "אש דת") בספר הדרושים שלו "אור החיים" (המודפס בסוף שו"ת מהר"י קצבי, דרוש ז) מסביר את הדברים, שבאמת, "מפיבושת" לא היה שמו האמיתי של מפיבושת, אלא כינוי שכינה דוד את מפיבושת, כדי לכבד אותו. וכן מבואר בדברי רבותינו (בברכות שם): לא מפיבושת שמו, אלא איש בושת שמו, ולמה נקרא שמו מפיבושת? שהיה מבייש פני דוד בהלכה, לפיכך זכה דוד ויצא ממנו כלאב, ולמה נקרא שמו כלאב? שהיה מכלים פני מפיבושת בהלכה, ועליו אמר שלמה בחכמתו, בני אם חכם לבך, ישמח לבי גם אני". נמצאנו למדים, שמפיבושת היה כינוי שכינו את איש בושת, כדי לכבד אותו, שהיה כל כך חכם בתורה עד שהיו כולם מתביישים לפניו. ולכן לא היה איסור לכנות את מפיבושת בשמו זה.

 

שאלה: כתוב בסידורים, בתפלת שחרית כשאומרים "אביי הוה מסדר סדר המערכה", להפסיק קצת בין המילה "אביי" למילה "הוה". מדוע?

תשובה: כאשר קוראים ברציפות את המילים "אביי הוה", עלול הדבר להשמע כאילו מזכיר בפיו שם שמים ממש, (שהוא שם הויה שאסור להזכירו לעולם, והוא שם בן ארבע אותיות, יו"ד וה"א וי"ו וה"א). ולכן יש שנזהרו שלא להצמיד את שני המילים הללו ברציפות, כדי שלא להכשל בהזכרת שם שמים. ואף על פי שמעיקר הדין יש להקל בזה, שהרי כתבו התוספות (בשבועות לה.) שכאשר אינו מתכוין להזכרת השם אין בכך כלום, וכן כתב מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ח סימן יא אות ז). מכל מקום הגאון בן איש חי (פרשת מקץ) כתב להזהר בזה. וגם  מרן זצ"ל הסכים שנכון להזהר בזה.

 

שאלה: מה היתה עמדתו של מרן זצ"ל לגבי בחורים שדורשים סכומים גבוהים מאבי הכלה?

תשובה: יש בענין זה מקרים מיוחדים שבהם התשובה עלולה להשתנות, אבל באופן כללי, מרן זצ"ל דיבר בגנותם של אותם בחורים, (וכן הדין לגבי אבותיהם של אותם בחורים), שלפני שמשתדכים, או בשעת ה"וורט" (אירוסין) שעושים, מלחיצים את אבי הכלה (ולפעמים גם את אבי החתן) בלחץ גדול, כדי לאלץ אותו לקבל על עצמו התחייבויות שהוא אינו יכול לעמוד בהם, ומפצירים בו לקחת הלוואות למעלה מכוחותיו. עד שכמעט אין יכולת למי שיש לו כמה בנות, להשיא את בנותיו בזמנינו בצורה סבירה.

ואמר מרן זצ"ל, שבאמת היא מידה טובה להורים, לסייע לילדיהם כמה שיוכלו, אבל הוסיף, כי איה הוא מוסר הכליות של אותם בני ישיבה שמעמיסים על הוריהם כל כך? אמת היא, אמר מרן זצ"ל, שכל חמודות תבל ראויים הם לתלמידי חכמים, אבל מכאן ועד העומס הרב על ההורים, שמחמת בושה דוחקים את עצמם להשיא את בנותיהם, זו אינה תורה!

והוסיף מרן זצ"ל, שבדורות הקודמים היו תלמידי חכמים חיים בדחקות בדירות קטנות ולחם צר, ורהיטים ישנים ומועטים. ולא העמיסו על אחרים. ועוד סיפר מרן זצ"ל, שמורינו רבי יעקב עדס זצ"ל, בעצם יום חופתו, לקח בהשאלה מעיל (ז'קט) לחתונתו, ודר בבקתה עלובה, וכל זאת על אף שהיה בנו של אחד מגדולי הדור המפורסמים (רבי אברהם חיים עדס זצ"ל, שהיה מגדולי רבני חלאב בעיר ירושלים), והיה מובחר בין בני התורה אז. (וראה בהרחבה באביר הרועים ח"א עמוד 181). וה' יזכינו לעושר וכבוד, ולראות בשמחת כל בנינו ובנותינו מתוך שלוה ונחת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה