הלכה ליום שישי ט"ו אב תשע"ט 16 באוגוסט 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מפיבושת – "אביי הוה" – לבקש כסף מאבי הכלה

לקט תשובות שנמסרו לאחרונה

שאלה: למדנו שאסור לקרוא לרב בשם הפרטי, אם כך, איך דוד המלך קרא למפיבושת "מפיבושת" בשמו?

תשובה: אמנם אסור לתלמיד לקרוא לרבו בשמו. וכן אמרו רבותינו (בסנהדרין ק.): מפני מה נענש גיחזי? מפני שקרא לאלישע בשמו. והכוונה היא, אפילו שלא בפני רבו, שמזכיר את שמו בלי תואר כבוד. וכמו שפסק מרן השלחן ערוך (ביורה דעה סימן רמב סעיף טז).

ואמנם נכון הוא שאמרו רבותינו (בברכות ד.) שהיה דוד המלך מתייעץ בכל דבר עם מפיבושת רבו, והיה אומר לו: "מפיבושת רבי, יפה דנתי? יפה טיהרתי? יפה טימאתי?". ולכאורה באמת צריך להבין, איך דוד המלך קרא למפיבושת בשמו הפרטי?

והגאון רבינו חיים אלפאנדארי (מגדולי רבותינו חכמי קושטא, בעל ספר "אש דת") בספר הדרושים שלו "אור החיים" (המודפס בסוף שו"ת מהר"י קצבי, דרוש ז) מסביר את הדברים, שבאמת, "מפיבושת" לא היה שמו האמיתי של מפיבושת, אלא כינוי שכינה דוד את מפיבושת, כדי לכבד אותו. וכן מבואר בדברי רבותינו (בברכות שם): לא מפיבושת שמו, אלא איש בושת שמו, ולמה נקרא שמו מפיבושת? שהיה מבייש פני דוד בהלכה, לפיכך זכה דוד ויצא ממנו כלאב, ולמה נקרא שמו כלאב? שהיה מכלים פני מפיבושת בהלכה, ועליו אמר שלמה בחכמתו, בני אם חכם לבך, ישמח לבי גם אני". נמצאנו למדים, שמפיבושת היה כינוי שכינו את איש בושת, כדי לכבד אותו, שהיה כל כך חכם בתורה עד שהיו כולם מתביישים לפניו. ולכן לא היה איסור לכנות את מפיבושת בשמו זה.

 

שאלה: כתוב בסידורים, בתפלת שחרית כשאומרים "אביי הוה מסדר סדר המערכה", להפסיק קצת בין המילה "אביי" למילה "הוה". מדוע?

תשובה: כאשר קוראים ברציפות את המילים "אביי הוה", עלול הדבר להשמע כאילו מזכיר בפיו שם שמים ממש, (שהוא שם הויה שאסור להזכירו לעולם, והוא שם בן ארבע אותיות, יו"ד וה"א וי"ו וה"א). ולכן יש שנזהרו שלא להצמיד את שני המילים הללו ברציפות, כדי שלא להכשל בהזכרת שם שמים. ואף על פי שמעיקר הדין יש להקל בזה, שהרי כתבו התוספות (בשבועות לה.) שכאשר אינו מתכוין להזכרת השם אין בכך כלום, וכן כתב מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ח סימן יא אות ז). מכל מקום הגאון בן איש חי (פרשת מקץ) כתב להזהר בזה. וגם  מרן זצ"ל הסכים שנכון להזהר בזה.

 

שאלה: מה היתה עמדתו של מרן זצ"ל לגבי בחורים שדורשים סכומים גבוהים מאבי הכלה?

תשובה: יש בענין זה מקרים מיוחדים שבהם התשובה עלולה להשתנות, אבל באופן כללי, מרן זצ"ל דיבר בגנותם של אותם בחורים, (וכן הדין לגבי אבותיהם של אותם בחורים), שלפני שמשתדכים, או בשעת ה"וורט" (אירוסין) שעושים, מלחיצים את אבי הכלה (ולפעמים גם את אבי החתן) בלחץ גדול, כדי לאלץ אותו לקבל על עצמו התחייבויות שהוא אינו יכול לעמוד בהם, ומפצירים בו לקחת הלוואות למעלה מכוחותיו. עד שכמעט אין יכולת למי שיש לו כמה בנות, להשיא את בנותיו בזמנינו בצורה סבירה.

ואמר מרן זצ"ל, שבאמת היא מידה טובה להורים, לסייע לילדיהם כמה שיוכלו, אבל הוסיף, כי איה הוא מוסר הכליות של אותם בני ישיבה שמעמיסים על הוריהם כל כך? אמת היא, אמר מרן זצ"ל, שכל חמודות תבל ראויים הם לתלמידי חכמים, אבל מכאן ועד העומס הרב על ההורים, שמחמת בושה דוחקים את עצמם להשיא את בנותיהם, זו אינה תורה!

והוסיף מרן זצ"ל, שבדורות הקודמים היו תלמידי חכמים חיים בדחקות בדירות קטנות ולחם צר, ורהיטים ישנים ומועטים. ולא העמיסו על אחרים. ועוד סיפר מרן זצ"ל, שמורינו רבי יעקב עדס זצ"ל, בעצם יום חופתו, לקח בהשאלה מעיל (ז'קט) לחתונתו, ודר בבקתה עלובה, וכל זאת על אף שהיה בנו של אחד מגדולי הדור המפורסמים (רבי אברהם חיים עדס זצ"ל, שהיה מגדולי רבני חלאב בעיר ירושלים), והיה מובחר בין בני התורה אז. (וראה בהרחבה באביר הרועים ח"א עמוד 181). וה' יזכינו לעושר וכבוד, ולראות בשמחת כל בנינו ובנותינו מתוך שלוה ונחת.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

סדר ראש השנה – גימטריא "חטא"

נהגו לאכול בשני הלילות של ראש השנה, מיני מאכלים לסימן טוב לכל ימות השנה, ולכן נוהגים לאכול בלילי ראש השנה, רוביא (הנקראת לוביא בערבית), קרא (דלעת), כרתי, סילקא (תרד), תמרים, רימונים, תפוח בדבש וראש כבש. ומקור המנהג, ממה שאמרו בגמרא במסכת הוריות (יב.), לעולם יהא אדם רגיל לראות בראש השנה לסימן טוב, קר......

לקריאת ההלכה

אכילה ורחיצה ביום הכפורים

מדיני יום הכפורים  הכל חייבים להתענות ביום הכפורים, ובכלל החיוב גם נשים מעוברות ומניקות שחייבות להתענות בו. וכל אשה שיש חשש לבריאותה מחמת התענית, תעשה שאלת חכם הבקיא בדינים אלו, שיורה לה אם תתענה. ואסור לשום אדם להחמיר על עצמו, ולהתענות כאשר מצב בריאותו אינו מאפשר זאת. שהרי התורה הקדושה אמרה, ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו

הדלקת נרות בראש השנה, הבעיה המתעוררת בשנה זו זמן הדלקת נרות של ראש השנה ביום טוב ראשון של ראש השנה, יש להדליק נרות יום טוב מבעוד יום (כלומר, קודם כניסת החג), כמו בערב שבת. ואם לא הדליקו נרות מבעוד יום, יכולה האשה להדליק נרות גם ביום טוב עצמו, באופן המותר, דהיינו שתעביר אש מאש שנמצאת כבר, ותדליק ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

חלוקי כפרה

ימי חודש אלול, בהם אנו עומדים, הם ימי תשובה וסליחה וכפרה. כמו שהזכרנו כבר. ועתה נתמקד בסוגי העוונות השונים, איזה עוון חמור יותר, וכיצד ניתן למחות את העוונות לגמרי. ארבעה חלוקי כפרה שנינו בברייתא במסכת יומא (דף פו.), "ארבעה חלוקי כפרה הן". כלומר, יש ארבע דרגות (חלוק, מלשון חלוקה) שונות ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

לעולם יראה האדם את עצמו חציו חייב וחציו זכאי

אמרו רבותינו (במסכת קדושין דף מ ע"ב), לעולם יראה אדם את עצמו, חציו חייב וחציו זכאי, עשה מצוה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו לכף זכות, עבר עבירה אחת, אוי לו, שהכריע עצמו לכף חובה. עד כאן. וביאור הדברים, שהאדם כל חייו, יראה את עצמו כאילו הוא בינוני, שהרי בודאי שאין לאדם לחשוב את עצמו שהוא צדיק. וכ......

לקריאת ההלכה