הלכה ליום שישי א' אב תשע"ט 2 באוגוסט 2019

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת

רב סרן רועי (קליין) בן שושנה ז"ל

שמסר את נפשו להצלת חייליו, כשהוא זועק "שמע ישראל"
נפל במלחמת לבנון השנייה ביום א' מנחם אב תשס"ו
ת.נ.צ.ב.ה.
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

מוקירי זכרו

שאלות ותשובות הלכה יומית - גיהוץ בתשעת הימים – יין של הבדלה – קניית תכשיטים לכלה – כניסה לדירה חדשה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לגהץ בתשעת הימים?

תשובה: למנהג הספרדים, בכל השנים, מותר לכבס ולגהץ עד לשבוע שחל בו תשעה באב. והשנה (תשע"ט), שיום תענית תשעה באב תחול ביום ראשון, כבר ביארנו שאין לנו בשנה כזו "שבוע שחל בו תשעה באב". אבל האשכנזים נוהגים להמנע מכיבוס החל מראש חודש אב. ולכן גם השנה עליהם להזהר בזה. אבל לענין גיהוץ, פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, (חזו"ע תעניות עמוד רלח), שהגיהוץ אינו בכלל האיסור ל"כבס" בימים הללו. וכן פסק כבר הגאון המשנה ברורה והכף החיים ועוד.

 

שאלה: האם מותר לשתות את היין של ההבדלה במוצאי השבת הקרובה?

תשובה: ביארנו בהלכה יומית, שמנהג ירושלים וארץ ישראל ורוב המקומות בזמן הזה, להמנע מאכילת בשר ושתיית יין מיום שאחר ראש חודש אב. אולם לענין היין של ההבדלה, כתב מרן השלחן ערוך (סימן תקנא), שמותר לשתות יין של הבדלה במוצאי שבת זו. וכן נוהגים הספרדים. אבל הרמ"א כתב שהאשכנזים נוהגים להחמיר שלא לשתות יין של ההבדלה, ונותנים לתינוק (ילד קטן) לשתות אותו.

 

שאלה: האם מותר לקנות בחודש אב תכשיטים לארוסתי שאנו עתידים להנשא בעוד חודש? מדובר בתכשיטים שאינם עשויים זהב.

תשובה: אין לקנות תכשיטים עבור המשודכת (מאורסת) מפני שיש שמחה בדבר, ומשנכנס אב ממעטין בשמחה. ואף על פי שבזמנינו מצויים תכשיטים, ובפרט תכשיטים שאינם עשויים זהב, ואין כל כך שמחה בדבר, מכל מקום תכשיטים שהם מהחתן לכלה, יש בהם שמחה יתירה, ואין להקל. (וראה חזון עובדיה תענית, עמוד קסח).

 

שאלה: אנו מקבלים את הדירה אחרי ראש חודש אב, האם מותר לנו להכנס לדירה חדשה? ומה עם חנוכת הבית?

תשובה: לצורך מגורים הכרחיים יש להקל להכנס לדירה חדשה אפילו בימים הללו. אבל אם לא מדובר בדבר הכרחי, אלא שעוברים לבית יפה או גדול יותר, אין להקל. ובמקרה שנכנסים לדירה, מותר לעשות חנוכת הבית על ידי לימוד תורה, ויחלקו מגדנות כנהוג. אבל לא יעשו שמחה ממש, ואם רוצים לעשות שמחת חנוכת הבית, יש לעשותה אחרי תשעה באב, ואז ילבש בעל הבית בגד חדש או יאכל פרי חדש, ויברך ברכת שהחיינו גם על הבית. (וראה חזון עובדיה שם).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה