הלכה ליום שישי א' אב תשע"ט 2 באוגוסט 2019

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת

רב סרן רועי (קליין) בן שושנה ז"ל

שמסר את נפשו להצלת חייליו, כשהוא זועק "שמע ישראל"
נפל במלחמת לבנון השנייה ביום א' מנחם אב תשס"ו
ת.נ.צ.ב.ה.
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

מוקירי זכרו

שאלות ותשובות הלכה יומית - גיהוץ בתשעת הימים – יין של הבדלה – קניית תכשיטים לכלה – כניסה לדירה חדשה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לגהץ בתשעת הימים?

תשובה: למנהג הספרדים, בכל השנים, מותר לכבס ולגהץ עד לשבוע שחל בו תשעה באב. והשנה (תשע"ט), שיום תענית תשעה באב תחול ביום ראשון, כבר ביארנו שאין לנו בשנה כזו "שבוע שחל בו תשעה באב". אבל האשכנזים נוהגים להמנע מכיבוס החל מראש חודש אב. ולכן גם השנה עליהם להזהר בזה. אבל לענין גיהוץ, פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, (חזו"ע תעניות עמוד רלח), שהגיהוץ אינו בכלל האיסור ל"כבס" בימים הללו. וכן פסק כבר הגאון המשנה ברורה והכף החיים ועוד.

 

שאלה: האם מותר לשתות את היין של ההבדלה במוצאי השבת הקרובה?

תשובה: ביארנו בהלכה יומית, שמנהג ירושלים וארץ ישראל ורוב המקומות בזמן הזה, להמנע מאכילת בשר ושתיית יין מיום שאחר ראש חודש אב. אולם לענין היין של ההבדלה, כתב מרן השלחן ערוך (סימן תקנא), שמותר לשתות יין של הבדלה במוצאי שבת זו. וכן נוהגים הספרדים. אבל הרמ"א כתב שהאשכנזים נוהגים להחמיר שלא לשתות יין של ההבדלה, ונותנים לתינוק (ילד קטן) לשתות אותו.

 

שאלה: האם מותר לקנות בחודש אב תכשיטים לארוסתי שאנו עתידים להנשא בעוד חודש? מדובר בתכשיטים שאינם עשויים זהב.

תשובה: אין לקנות תכשיטים עבור המשודכת (מאורסת) מפני שיש שמחה בדבר, ומשנכנס אב ממעטין בשמחה. ואף על פי שבזמנינו מצויים תכשיטים, ובפרט תכשיטים שאינם עשויים זהב, ואין כל כך שמחה בדבר, מכל מקום תכשיטים שהם מהחתן לכלה, יש בהם שמחה יתירה, ואין להקל. (וראה חזון עובדיה תענית, עמוד קסח).

 

שאלה: אנו מקבלים את הדירה אחרי ראש חודש אב, האם מותר לנו להכנס לדירה חדשה? ומה עם חנוכת הבית?

תשובה: לצורך מגורים הכרחיים יש להקל להכנס לדירה חדשה אפילו בימים הללו. אבל אם לא מדובר בדבר הכרחי, אלא שעוברים לבית יפה או גדול יותר, אין להקל. ובמקרה שנכנסים לדירה, מותר לעשות חנוכת הבית על ידי לימוד תורה, ויחלקו מגדנות כנהוג. אבל לא יעשו שמחה ממש, ואם רוצים לעשות שמחת חנוכת הבית, יש לעשותה אחרי תשעה באב, ואז ילבש בעל הבית בגד חדש או יאכל פרי חדש, ויברך ברכת שהחיינו גם על הבית. (וראה חזון עובדיה שם).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

קוניאק – ברנדי – שמפניה – היהודים שנסחפו בספינה

אתמול, ביארנו את עיקר הדין, שגזרו רבותינו איסור חמור על יין של מי שאינו יהודי, שהוא אסור בשתיה, ובדרך כלל הוא אסור גם בהנאה. ומעתה נסביר כמה פרטים בענין זה: שמפניה לגבי "שמפניה" שאין עליה הכשר, אין ספק כלל בדבר שהיא אסורה בהחלט בשתיה, כל שלא נעשתה תחת השגחת גוף כשרות מוסמך. וטעם הדב......

לקריאת ההלכה

יין שנמזג על ידי אינו יהודי

בימים עברו, היו נוהגים הגויים עובדי עבודה זרה, לנסך (לצקת) יין לשם עבודת כוכבים שלהם. והיו רגילים מאד במעשה זה. ואותו היין הוא אסור בשתיה מן התורה, וכן הוא אסור בהנאה, (כלומר, אסור ליהנות ממכירתו לגוי אחר וכדומה), משום שכל דבר שהוא עבודה זרה, או שמוגש לעבודה זרה, אסור בהנאה. סתם יינם ורבותינו זכ......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה