הלכה ליום שישי א' אב תשע"ט 2 באוגוסט 2019

ההלכה מוקדשת לעלוי נשמת

רב סרן רועי (קליין) בן שושנה ז"ל

שמסר את נפשו להצלת חייליו, כשהוא זועק "שמע ישראל"
נפל במלחמת לבנון השנייה ביום א' מנחם אב תשס"ו
ת.נ.צ.ב.ה.
נפשו בטוב תלין וזרעו ירש ארץ

הוקדש על ידי

מוקירי זכרו

שאלות ותשובות הלכה יומית - גיהוץ בתשעת הימים – יין של הבדלה – קניית תכשיטים לכלה – כניסה לדירה חדשה

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לגהץ בתשעת הימים?

תשובה: למנהג הספרדים, בכל השנים, מותר לכבס ולגהץ עד לשבוע שחל בו תשעה באב. והשנה (תשע"ט), שיום תענית תשעה באב תחול ביום ראשון, כבר ביארנו שאין לנו בשנה כזו "שבוע שחל בו תשעה באב". אבל האשכנזים נוהגים להמנע מכיבוס החל מראש חודש אב. ולכן גם השנה עליהם להזהר בזה. אבל לענין גיהוץ, פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, (חזו"ע תעניות עמוד רלח), שהגיהוץ אינו בכלל האיסור ל"כבס" בימים הללו. וכן פסק כבר הגאון המשנה ברורה והכף החיים ועוד.

 

שאלה: האם מותר לשתות את היין של ההבדלה במוצאי השבת הקרובה?

תשובה: ביארנו בהלכה יומית, שמנהג ירושלים וארץ ישראל ורוב המקומות בזמן הזה, להמנע מאכילת בשר ושתיית יין מיום שאחר ראש חודש אב. אולם לענין היין של ההבדלה, כתב מרן השלחן ערוך (סימן תקנא), שמותר לשתות יין של הבדלה במוצאי שבת זו. וכן נוהגים הספרדים. אבל הרמ"א כתב שהאשכנזים נוהגים להחמיר שלא לשתות יין של ההבדלה, ונותנים לתינוק (ילד קטן) לשתות אותו.

 

שאלה: האם מותר לקנות בחודש אב תכשיטים לארוסתי שאנו עתידים להנשא בעוד חודש? מדובר בתכשיטים שאינם עשויים זהב.

תשובה: אין לקנות תכשיטים עבור המשודכת (מאורסת) מפני שיש שמחה בדבר, ומשנכנס אב ממעטין בשמחה. ואף על פי שבזמנינו מצויים תכשיטים, ובפרט תכשיטים שאינם עשויים זהב, ואין כל כך שמחה בדבר, מכל מקום תכשיטים שהם מהחתן לכלה, יש בהם שמחה יתירה, ואין להקל. (וראה חזון עובדיה תענית, עמוד קסח).

 

שאלה: אנו מקבלים את הדירה אחרי ראש חודש אב, האם מותר לנו להכנס לדירה חדשה? ומה עם חנוכת הבית?

תשובה: לצורך מגורים הכרחיים יש להקל להכנס לדירה חדשה אפילו בימים הללו. אבל אם לא מדובר בדבר הכרחי, אלא שעוברים לבית יפה או גדול יותר, אין להקל. ובמקרה שנכנסים לדירה, מותר לעשות חנוכת הבית על ידי לימוד תורה, ויחלקו מגדנות כנהוג. אבל לא יעשו שמחה ממש, ואם רוצים לעשות שמחת חנוכת הבית, יש לעשותה אחרי תשעה באב, ואז ילבש בעל הבית בגד חדש או יאכל פרי חדש, ויברך ברכת שהחיינו גם על הבית. (וראה חזון עובדיה שם).

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ט)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ט) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה


החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב בשנה זו

היום הוא יום ראשון, ואנו מתענים בו את תענית תשעה באב, שחלה אתמול, ומפני קדושת השבת נדחתה התענית להיום. ובכל השנים, שמתענים ביום תשעה באב עצמו, ישנם מנהגי אבלות שנוהגים בהם גם ביום עשירי באב, ועלינו לדון מה הדין בשנה זו. צאת התענית – נטילת ידיים אחרי צאת הכוכבים במוצאי תענית תשעה באב, דה......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

כניסת התענית - תשעה באב שחל במוצאי שבת

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה