הלכה ליום ראשון י"א תמוז תשע"ט 14 ביולי 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

המורה נעים צדיק בן שמחה וצלח ע"ה

ת.נ.צ.ב.ה.

הוקדש על ידי

המשפחה

פרחים בשבת – מלאכת מעמר

שאלה: האם מותר לסדר את הפרחים בתוך הואזה (אגרטל) בשבת?

תשובה: בשאלה זו, אם מותר לסדר פרחים בשבת שיעמדו בצורה נאה לכבוד שבת, דנו גדולי האחרונים. ואנו נביא את עיקרי הדברים ואת המסקנה למעשה.

סידור הפרחים – "מתקן כלי"
כתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בשו"ת אגרות משה (ח"ד סימן עג), שיש לאסור לקבץ מיני פרחים בשבת ולהעמידן יחד על השלחן, משום שיש בזה איסור מצד "מתקן כלי" בשבת.

ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע ח"ג עמוד כו) דחה את דבריו, משום שאפילו אם נאמר שפרח נחשב ל"כלי", הרי בחיבור כמה פרחים יחד, יש חיבור של כמה כלים, ולא שייך לאסור דבר מצד "תיקון כלי" בשבת, אלא כאשר כל חלק מהכלי אינו נחשב "כלי" בפני עצמו, ועל ידי הרכבת שני החלקים יחדיו, יהיה כאן כלי. ועוד, שכתב מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"א סימן כ), בשם רבותינו הראשונים, שכל דבר שאין צורך באומן (באדם מומחה) לעשותו, ואינו עשוי להתקיים לזמן רב, אין בו איסור משום מתקן כלי בשבת. ולכן גם כאן, שסידור הפרחים יחד היא מלאכה פשוטה, ואינה מיועדת להשאר ימים רבים, הרי שלא שייך לאוסרה בשבת מצד "תיקון כלי". ולכן היקל מרן זצ"ל להבריג את "בלון" הגז של מכונת "סודה" בשבת, משום שאין זה נחשב לתיקון כלי, שהרי ההברגה הזו היא זמנית, ועוד שכל אדם יכול לעשותה. והסכים עם מרן זצ"ל על הפסק הזה, הגאון רבי יצחק וייס זצ"ל, בשו"ת מנחת יצחק (ח"ד סוף סימן קכב).

סידור הפרחים – "מעמר"
אולם הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל כתב, שיש בסידור הפרחים בשבת איסור נוסף, משום מלאכת "מעמר", שהיא אחת המלאכות האסורה בשבת. ומלאכת "מעמר" הכוונה היא, כשאוספים את הפירות או הירקות בשדה יחד לערימה אחת. ולכן כתב הגר"מ פיינשטיין, שגם איסוף הפרחים וסידורם יחד, היא מלאכת מעמר. ולכן אסור לעשות כן בשבת.

אולם גם בנקודה זו חלק עליו מרן רבינו זצ"ל, והוכיח מדברי כמה מרבותינו הראשונים, שמלאכת "מעמר" אינה שייכת אלא דוקא במקום גידולם של הפירות והירקות. כלומר, בשדה או בגינה, אבל במקום שהקרקע בו מרוצפת, לא שייך בכלל איסור מעמר בשבת. וכן היא דעת מרן השלחן ערוך. וכן פסק המשנה ברורה. ומאחר ומקום גידולם של הפרחים הוא בשדה או בחממה, ובכל אופן אין מקום גידולם בבית, לכן יש להקל בדבר, ומותר לסדר את הפרחים יפה יפה בתוך הכלי בשבת, לכבוד שבת, בין אם מדובר בפרחים ממין אחד, ובין אם מדובר בכמה מינים של פרחים.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הדין לגבי פרח סנטטי, שהוא לא גידולי קרקע ולא שייך מעמר, אבל מתקן אולי כן שייך? שהרי הוא נשאר לזמן רב וגם בדרך כלל זה מצריך שזירה אומנותית, או שמה זה כבר כלי ונחשב רק לצירוף כלים? י"ג תמוז תשע"ט / 16 ביולי 2019

אם מצריך שזירה אומנותית, נכון שלא יעשו כן בשבת. אבל במעשה הדיוט, שסתם אדם יכול לקבל כמה פרחים יחדיו, אין בכך שום איסור.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות

מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים". ובגמרא במסכת מגילה (דף ז). אמרו, משלוח "מנות" שתי מנות לאיש אחד. "ומתנות לאביונים", שתי מתנות לשני בני ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

שאלה: כשאוכל אדם פירות משבעת המינים, ואכל עמהם מיני מזונות, איזו ברכה אחרונה עליו לברך?

תשובה: בראשית עלינו להזכיר שוב את עיקר דין ברכת מעין שלוש. האוכל שיעור כזית (שהוא שיעור של כעשרים ושבעה גרם) מפירות שבעת המינים (כגון תמרים או רימונים או ענבים), מברך בסיום אכילתו ברכה אחרונה שהיא ברכת מעין שלוש (הנקראת כך מפני שהיא כוללת בתוכה את שלושת הברכות  שאנו מברכים בברכת המזון, כפי שביא......

לקריאת ההלכה


דין ביצה או שום שהיו קלופים לילה שלם

דברים האסורים משום סכנה  בגמרא במסכת נדה (דף יז.) אמר רבי שמעון בר יוחאי, חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו ודמו בראשו (כלומר שמביא את עצמו לידי סכנה), ואחד מהם, האוכל שום קלוף או בצל קלוף או ביצה קלופה שעבר עליהם הלילה. ומבואר שיש איסור לאכול שום או בצל או ביצה שעבר עליהם כל הלילה כשהם ק......

לקריאת ההלכה

נתינת חטים לפני הצפורים בשבת שירה

שבת שירה בשבת ‏הקרובה, אנו קוראים בפרשת השבוע את פרשת בשלח. ובפרשת בשלח אנו קוראים את שירת הים, ששרו בני ישראל בצאתם ממצרים. והיא הנקראת "‏שבת ‏שירה". ויש שנהגו בשבת זו, ‏לתת אוכל, זרעונים וחטים וכדומה, לפני הצפורים, זכר למה שנאמר במדרש, שילדי ישראל האכילו צפורים זרעונים ש......

לקריאת ההלכה

ט"ו בשבט – תות שדה

הערב, (מוצאי יום ראשון, שהוא ליל שני), יחול ליל ט"ו בשבט, ונוהגים כמה מנהגים מיוחדים ביום זה, כמו שנבאר. איסור תענית ומנהג לימוד הזוהר אסור להתענות (לצום) ביום ט"ו בשבט. ויש נוהגים לעשות לימוד בליל ט"ו בשבט, וקוראים במשנה ובספר הזוהר הקדוש בדברים הקשורים ליום זה. והגאון רבי יעקב ר......

לקריאת ההלכה

יסוד דיני ברכות – הנהגת מרן זצ"ל בעניני ברכות

שאלה: כיצד יש לנהוג במקרה שהכנסתי מאכל לפה ללא ברכה? תשובה: בגמרא במסכת ברכות (דף לה.) תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה, מעל. (מעל, מלשון מעילה, כאדם הנהנה מן ההקדש, שהרי העולם כולו שייך לה' יתברך, שנאמר "לה' הארץ ומלואה".)......

לקריאת ההלכה