הלכה ליום שישי י"ח סיון תשע"ט 21 ביוני 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - חנוכת הבית – לימוד המוסר – השפעת לימוד המוסר

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם סעודה של חנוכת הבית היא סעודת מצווה?

תשובה: אם קונה דירה בארץ ישראל, הרי מקיים בזה מצווה גדולה של ישוב ארץ ישראל, שאמרו חז"ל שהיא שקולה כנגד כל המצוות. (ספרי פרשת ראה). והרמב"ן במסכת שבת (קל:) כתב שלגבי מצוות קניית דירה בארץ ישראל היקלו חכמים בכמה דברים, משום שהיא מצוה שיש בה תועלת לכל ישראל, לגאול את הארץ מיד העכו"ם, שלא תחרב בידם הארץ הקדושה. לכן כתב מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזון עובדיה ט"ו בשבט עמוד שצב), שחנוכת הבית בארץ ישראל נחשבת לסעודת מצוה. אבל חנוכת הבית בחוץ לארץ, אינה נחשבת לסעודת מצוה, אלא אם כן יאמרו שם דברי תורה בשעת ההתכנסות והסעודה, ואז תהיה זו סעודת מצוה.

 

שאלה: האם לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל יש ללמוד מוסר?

תשובה: כתב מרן החיד"א (ברכי יוסף או"ח סימן א אות ט), ראוי לכל תלמיד חכם שיקבע עת מפעם לפעם ללמוד בספרי המוסר המיוסדים על דברי רבותינו. ומכל דבריו שם מבואר שהוא הדין לכל אדם, שצריך שילמד דברי מוסר כדי לתקן את מדותיו ולהתעורר לעבודת ה' יתברך. וכן כתב מרן זצ"ל בספרו הליכות עולם חלק שמיני (עמוד שלו) בזו הלשון: אזכרה ימים מקדם, בימי חורפי מקדמוני, שהיינו משכימים לקום לבית הכנסת אהל רחל כשעה לפני תפילת שחרית, כדי ללמוד בחרדת קודש בספר הקדוש "ראשית חכמה", יחד עם ידיד נפשי החכם המופלא בכתם פז לא יסולה, ממצדיקי הרבים, צדיק ונשגב, רודף צדקה וחסד, רבי יעקב דוויק הכהן זצ"ל, ועפעפינו יזלו מים בלב נשבר ונדכה. וגם בימי העוצר של הבריטים לא נמנענו מללכת לבית הכנסת ללימוד המוסר, והשם יתברך הצילנו מידם, והיינו מרגישים התעלות רוחנית מדברי הראשית חכמה הקדושים.

 

שאלה: איך אדע שלימוד המוסר משפיע עלי?

תשובה: לב יודע מרת נפשו. וכל אדם מרגיש בעצמו עד כמה הוא זקוק לעוד ועוד התעוררות בקביעת עתים לתורה ולימוד ושמיעת דברי מוסר מפי תלמידי חכמים, כדי שתהיה יראת ה' נטועה בלבו. והכל בענווה יתירה, שתמיד יזכור כמה הוא מקצר בעבודת ה'. ודרש (לפני כארבעים שנה) הגאון הקדוש האדמו"ר מצאנז (קלוינזנבורג) זצ"ל, כי לפעמים נמצא אדם שהוא לומד מוסר, ולדוגמא, הוא לומד על ענין קבלת היסורים באהבה, והוא אינו יודע אם הלימוד משפיע עליו. ופעם אחת הוא רואה שאירעה איזו צרה לחבירו, והוא אומר בלבו, בודאי חברי חטא באיזה דבר, והצרה באה לכפר על חטאיו. נמצא שהוא מקבל את היסורים באהבה עבור חבירו. ואם לא די בכך, הרי שהוא עוד מרגיש בלבו, הנה ברוך ה' לימוד המוסר משפיע עלי לטובה...

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ט)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ט) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה


החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב בשנה זו

היום הוא יום ראשון, ואנו מתענים בו את תענית תשעה באב, שחלה אתמול, ומפני קדושת השבת נדחתה התענית להיום. ובכל השנים, שמתענים ביום תשעה באב עצמו, ישנם מנהגי אבלות שנוהגים בהם גם ביום עשירי באב, ועלינו לדון מה הדין בשנה זו. צאת התענית – נטילת ידיים אחרי צאת הכוכבים במוצאי תענית תשעה באב, דה......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה

כניסת התענית - תשעה באב שחל במוצאי שבת

בברייתא במסכת תענית, (דף ל.), מבואר שגזרו רבותינו על חמשה עינויים שחייב כל אדם לנהוג בהם ביום תשעה באב, ואלו הם: אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה (שהיו סכין את הגוף בשמן וכדומה), נעילת הסנדל (כלומר, נעילת נעליים העשויים מעור), ותשמיש המטה. ואמרו רבותינו (תענית ל ע"ב), כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה......

לקריאת ההלכה