הלכה ליום חמישי 1 Tammuz 5779 יולי 4 2019

ההלכה מוקדשת לעילוי נשמת

אליהו בן רחל ע"ה

נלב״ע ב׳ בתמוז התשע״ו
רוח ה׳ תניחנו בגן עדן הוא וכל בני ישראל השוכבים עימו בכלל הרחמים והסליחות
ת.נ.צ.ב.ה

הוקדש על ידי

המשפחה

צניעות האדם, בינו לבין עצמו

במסכת יומא (מז.), תנו רבנן, שבעה בנים היו לה לקמחית, וכולן שמשו בכהונה גדולה, אמרו לה חכמים, מה עשית שזכית לכך? אמרה להם, מימי לא ראו קורות ביתי את קלעי שערי! ורש"י בפירושו, הביא דברי הירושלמי, "כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה", אשה צנועה, ראויה שיצא ממנה כהן גדול הלבוש משבצות זהב. עד כאן.

ופשט הדברים, שהיתה נזהרת קמחית, שלעולם לא יתגלה שערה, עד שאפילו לפני קורות ביתה לו התראו שערותיה. וכל זה ממדת  צניעות יתירה שהיתה בה לפני הקדוש ברוך הוא, שמלוא כל הארץ כבודו.

ומרן השלחן ערוך (סי' ב) כתב: לא ילבש חלוקו מיושב, אלא יקח חלוקו ויכניס בו ראשו וזרועותיו בעודנו שוכב, ונמצא שיקום כשהוא מכוסה. ומבואר בדבריו שיש לאדם להשתדל להשאר צנוע אפילו במקום שאין שם בני אדם, שהרי הקדוש ברוך הוא מלוא כל הארץ כבודו, וכשם שאין דרך אנשים להתגלות בצורה לא צנועה בפני זולתם, כמו כן יש להם להזהר שלא להתגלות בפני השם יתברך, מלבד בעת הצורך, כגון שאדם רוחץ את עצמו, שאז רוחץ כדרכו, שהרי אי אפשר באופן אחר, ואין בזה חשש כלל.

ועתה עלינו לבאר, האם הדבר הוא חיוב מן הדין ממש? ועד כמה יש להזהר בדבר?

בגמרא במסכת שבת (קיח:), היה משתבח רבי יוסי, "מימי לא ראו קורות ביתי אמרי חלוקי", (כלומר מעולם לא נתגלה בצורה בלתי צנועה אפילו כשהיה לבד בביתו). וממה שהשתבח בכך רבי יוסי, משמע שאין בזה חיוב מן הדין, אלא ממידת חסידות בלבד.

והגאון רבי מנשה קליין זצ"ל, בספרו שו"ת משנה הלכות (ח"ו סימן ב), כתב שבודאי יש חיוב גמור מן הדין שלא יתגלה גופו של האדם בביתו, מאחר שכן מבואר בש"ס ובפוסקים, והביאו דין זה להלכה בעלי השלחן ערוך. ומה שהשתבח רבי יוסי במה שלא ראו קורות ביתו אמרי חלוקו, אין זה מפני שמנהג זה הוא חסידות גדולה, אלא מפני שאין רוב העולם נזהרים בדין זה, והיה רבי יוסי משתבח שהוא נזהר בזה. והביא ראיה לדבריו גם מדברי קמחית, שאמרה "מעולם לא ראו קורות ביתי קלעי שערי".

ובאמת שדבריו תמוהים, כי לא יתכן לומר שבזמן רבי יוסי היו רוב העולם מזלזלים כל כך בדין גמור, עד שהיה רבי יוסי משתבח בזה שהוא אינו מזלזל בו.

ומה שהביא הגאון זצ"ל ראיה ממעשה קמחית, אדרבא, משם נראה בפירוש שמידת צניעות גדולה היתה בה. ועוד, שבספר מנורת המאור כתב, שלשון גוזמא (הגזמה) נקטה הגמרא בזה, שהרי אי אפשר שלא ראו קורות ביתה קלעי שערה, שהרי היתה רוחצת ומסתרקת, אלא דרך הפלגה אמרו כן, על שם שהיתה צנועה ביותר.

ועל כן למעשה, אין בדבר זה חיוב מן הדין, אלא מנהג טוב וראוי לכל אדם להתנהג בצניעות גם בחדרי חדרים כפי כוחו, וכן היתה דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (הכ"מ), שאין בזה חיוב מן הדין, ומה שכתב מרן בשלחן ערוך "לא ילבש" וכו', אין כוונתו אלא למנהג טוב מאד, שראוי לכל אדם להחזיק בו כמה שיוכל, ובפרט שעל ידי כן, יתרגל האדם שגם כאשר הוא נמצא לבדו, עין רואה ואזן שומעת וכל מעשיו בספר נכתבים, ויהיה ירא שמים, ולא יבא חלילה לידי חטא, אף שאין בני אדם רואים אותו.

שאלות ותשובות על ההלכה

איך יתכן מעשית ששבעה בניה של קמחית שימשו ככהנים גדולים? 3 Tammuz 5779 / יולי 6 2019

שימשו בזה אחר זה. מפני שכהן גדול שנטמא מעמידים אחר תחתיו כמו שמבואר ביומא דף מז. 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

The Laws of the Holiday of Sukkot

As per the request of many of our members and as a public service, we shall now list a synopsis of some laws which are essential for the upcoming Sukkot holiday: The Sukkah must be made of three walls and Sechach (the roof). The walls may be made of any material which can withstand a normal wi......

לקריאת ההלכה

Calling One’s Father or Mother by Name

Question: May one call one’s father by his first name? Also, may one call a friend with the same name as one’s father by his first name? Answer: A child may not call his father or mother by their first name. For instance, if one’s father’s name is “Shmuel,” the......

לקריאת ההלכה

A Father Who Absolves His Son from Honoring and Revering Him

The following discussion is crucial to understanding important laws regarding honoring one’s parents. In the previous Halachot, we have discussed some laws pertaining to honoring and revering one’s parents. There are certain laws that relate to a child’s obligation to honor his ......

לקריאת ההלכה

The Laws of Honoring and Revering One’s Parents

As was mentioned in the previous Halacha, the Mitzvah of honoring one’s parents includes two different aspects: honoring one’s parents and revering one’s parents. Indeed, the Torah states, “Honor your father and mother” and “Each man shall fear his mother and fath......

לקריאת ההלכה


Cognac, Brandy, and Champagne- The Jews of the Ship that was Swept Out to Sea

In the previous Halacha we have explained the law that our Sages imposed a prohibition on a non-Jew’s wine and usually, the wine is not only forbidden to consume, it is likewise forbidden to benefit from. Champagne Clearly, champagne is absolutely forbidden for consumption if it was not pr......

לקריאת ההלכה

May a Son Disagree with His Father?

In the previous Halacha we have mentioned that a son or daughter may not contradict the words of their parents, for the Gemara (Kiddushin 31b) explains that included in the Mitzvah to revere one’s parents is not contradicting their words by saying that their words are incorrect. Regarding t......

לקריאת ההלכה

Introduction to the Laws of Honoring One’s Parents

Several years ago, we have discussed the laws of honoring one’s parents here at “Halacha Yomit. We will, G-d-willing, spend the next few days revisiting these laws along with some additions to what we have published in the past. The Importance of the Obligation to Honor One’s Pa......

לקריאת ההלכה

The Laws of a Jew Who is Not Shabbat-Observant Regarding Wine

In the previous Halachot we have discussed the enactment of our Sages that all non-Jewish wine or wine touched by a non-Jew is forbidden for consumption. There are instances where the wine will be forbidden to benefit from as well as we have discussed. A Non-Observant Jew Our Sages taught that a......

לקריאת ההלכה