הלכה ליום שישי י"ט אייר תשע"ט 24 במאי 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירת שלום – ברכה על "פִּירֶה" – מילה בקרני ליזר

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר "שלום" בבוקר לפני התפילה?

תשובה: במסכת ברכות (יד.) מבואר שאסור לומר לאדם "שלום" בבוקר לפני תפילת שחרית. ונאמרו בענין זה דברים חמורים. מפני ששמו של הקדוש ברוך הוא "שלום" ואין להקדים לשאול בשלום אדם לפני התפילה. ומעיקר הדין איסור זה שייך דוקא כאשר אדם מקדים ומשכים לפתחו של חבירו, שהולך לביתו או לחנותו לומר לו שלום ולדבר איתו. אבל אם פוגש את חבירו באקראי ברחוב, מותר לומר לו "שלום". ומכל מקום כתב הרשב"א, שגם במקרה שפוגש את חבירו ברחוב, נכון לומר לו "צפרא דמרי טב", כלומר "בוקר טוב", ולא להשתמש במילה "שלום". ומרן בשלחן ערוך (סימן פט) הביא את דברי הרשב"א הללו. ואף שמעיקר הדין כאמור יש להקל, מכל מקום רבים נוהגים להחמיר בזה כדברי הרשב"א. ובאופן כללי, כאשר פוגשים שכן או חבר, שאומר שלום, יש להשיב לו שלום. ואותם שאינם משיבים לאדם ששואל בשלומם, ובגמרא במסכת ברכות (דף ו:), אמר רבי חלבו אמר רב הונא, כל שיודע בחברו שהוא רגיל לומר לו שלום, יקדים לו שלום, שנאמר, "בקש שלום ורדפהו", ואם נתן לו ולא החזיר, נקרא גזלן.

 

שאלה: מה מברכים על פִּירֶה?

תשובה: פירה, שהוא תפוחי אדמה מרוסקים ומתובלים במלח ותבלין, ברכתו "בורא פרי האדמה", ואפילו למנהג האשכנזים שרגילים לברך "שהכל נהיה בדברו" על פירות מרוסקים, זהו דוקא כשנתרסקו הפירות לגמרי, ולא ידוע אילו פירות נמצאים כאן, אבל בפירה, שניכר הדבר שמדובר ברסק תפוחי אדמה, לכל הדעות ברכתו בורא פרי האדמה. וכן פסקו גדולי האחרונים, היעב"ץ בסידורו, והגאון המשנה ברורה (סימן רב ס"ק מ) ועוד. ובעצם הדבר שיש לברך "בורא פרי האדמה" על תפוחי אדמה, הנה אף שיש שכתבו לברך עליהם "שהכל", זהו משום שהם טעו לחשוב שהתפוחי אדמה הם מין ממיני הפטריות והכמהין הגדלים באדמה, אבל באמת ידוע שתפוחי אדמה יונקים מן האדמה ממש, ואינם ממיני הפטריות, ויש לברך עליהן בורא פרי האדמה כדין שאר הירקות.

 

שאלה: תינוק שיש לו בעיה בקרישת הדם, האם מותר למול אותו בבית החולים באמצעות קרני ליזר?

תשובה: לא נכון למול על ידי קרני לייזר, ואף על פי שהרופא המוהל הוא יהודי שומר מצוות, בכל זאת לא נכון לעשות כן, משום שיש צורך שהמילה תעשה דוקא על ידי דבר הכורת, כלומר, סכין וכדומה. אולם מאחר ולפעמים אין אפשרות אחרת, כתבו כמה מגדולי האחרונים להקל בדבר במקום צורך גדול, אלא שהמוהל לא יברך על המילה בצורה כזו. ולמעשה, כתב בספר תורת הברית (פרק טז), שבזמנינו כבר אין צורך למול על ידי קרני לייזר, כי כיום ישנם דרכים בהם ניתן למולו כרגיל ולהשתמש בשעת המילה באמצעים מסויימים הגורמים לקרישת הדם ולבצע את המילה כדתה והלכתה. אך כמובן, שבמקרה כזה יש לבחור במוהל בקי ומומחה מאד, ולא לסמוך על כל אדם.

 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

דין ישיבה בסוכה

מצות הישיבה בסוכה נאמר בתורתנו הקדושה (ויקרא כג.) "בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת, למען ידעו דורותיכם כי בסכת הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים", ובגמרא במסכת סוכה (יא:) פירשו רבותינו, שאותם הסוכות שישבו בתוכם בני ישראל, אלו ענני הכבוד, שהקיפם הקדוש ברוך הוא כדי ש......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה


משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

ברכת לישב בסוכה

עיקרי הדברים פורסמו בשנה שעברה, ועתה הם מתפרסמים בתוספת נופך, לאחר שנשאלנו שאלות רבות לגביהם שאלה: מתי יש לברך את ברכת לישב בסוכה? תשובה: ברכת לישב בסוכה, היא הברכה שאנו מברכים לפני שאוכלים סעודה בסוכה. ועלינו לדון, האם יש לברכה, בעמידה, לפני שיושבים לסעוד, או שיש לברכה לאחר ברכת המוציא,......

לקריאת ההלכה

נטילת ויטמינים וכדורים שאינם לרפואה בשבת

בהלכות הקודמות ביארנו, שגזרו חכמים כי אסור לו לאדם שאינו חולה ממש ליטול תרופות בשבת, ורק אם הוא חולי בכל גופו, או שהוא ממש נזקק לשכב במיטה, מותר לו ליטול תרופות לרפואתו. והבאנו פרטי דינים בזה. גלולות להריון ומעתה נבא לדון לענין גלולות שלוקחת אשה במשך כמה ימים על מנת שתוכל להתעבר, שלכאורה ......

לקריאת ההלכה

מוצאי יום הכפורים

להוסיף מחול על הקודש צריך להוסיף מחול על הקודש במוצאי יום הכפורים, כלומר, אין להוציא את היום הקדוש מיד עם צאת הכוכבים, אלא יש להמתין עוד כמה דקות. ולכן אסור לאכול או לעשות מלאכה במוצאי יום הכפורים מיד עם צאת הכוכבים, אלא יש להמתין מעט. וראוי לכל אדם להחמיר על עצמו שלא לאכול ולא לעשות מלאכה במוצאי י......

לקריאת ההלכה