הלכה ליום שישי י"ט אייר תשע"ט 24 במאי 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירת שלום – ברכה על "פִּירֶה" – מילה בקרני ליזר

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר "שלום" בבוקר לפני התפילה?

תשובה: במסכת ברכות (יד.) מבואר שאסור לומר לאדם "שלום" בבוקר לפני תפילת שחרית. ונאמרו בענין זה דברים חמורים. מפני ששמו של הקדוש ברוך הוא "שלום" ואין להקדים לשאול בשלום אדם לפני התפילה. ומעיקר הדין איסור זה שייך דוקא כאשר אדם מקדים ומשכים לפתחו של חבירו, שהולך לביתו או לחנותו לומר לו שלום ולדבר איתו. אבל אם פוגש את חבירו באקראי ברחוב, מותר לומר לו "שלום". ומכל מקום כתב הרשב"א, שגם במקרה שפוגש את חבירו ברחוב, נכון לומר לו "צפרא דמרי טב", כלומר "בוקר טוב", ולא להשתמש במילה "שלום". ומרן בשלחן ערוך (סימן פט) הביא את דברי הרשב"א הללו. ואף שמעיקר הדין כאמור יש להקל, מכל מקום רבים נוהגים להחמיר בזה כדברי הרשב"א. ובאופן כללי, כאשר פוגשים שכן או חבר, שאומר שלום, יש להשיב לו שלום. ואותם שאינם משיבים לאדם ששואל בשלומם, ובגמרא במסכת ברכות (דף ו:), אמר רבי חלבו אמר רב הונא, כל שיודע בחברו שהוא רגיל לומר לו שלום, יקדים לו שלום, שנאמר, "בקש שלום ורדפהו", ואם נתן לו ולא החזיר, נקרא גזלן.

 

שאלה: מה מברכים על פִּירֶה?

תשובה: פירה, שהוא תפוחי אדמה מרוסקים ומתובלים במלח ותבלין, ברכתו "בורא פרי האדמה", ואפילו למנהג האשכנזים שרגילים לברך "שהכל נהיה בדברו" על פירות מרוסקים, זהו דוקא כשנתרסקו הפירות לגמרי, ולא ידוע אילו פירות נמצאים כאן, אבל בפירה, שניכר הדבר שמדובר ברסק תפוחי אדמה, לכל הדעות ברכתו בורא פרי האדמה. וכן פסקו גדולי האחרונים, היעב"ץ בסידורו, והגאון המשנה ברורה (סימן רב ס"ק מ) ועוד. ובעצם הדבר שיש לברך "בורא פרי האדמה" על תפוחי אדמה, הנה אף שיש שכתבו לברך עליהם "שהכל", זהו משום שהם טעו לחשוב שהתפוחי אדמה הם מין ממיני הפטריות והכמהין הגדלים באדמה, אבל באמת ידוע שתפוחי אדמה יונקים מן האדמה ממש, ואינם ממיני הפטריות, ויש לברך עליהן בורא פרי האדמה כדין שאר הירקות.

 

שאלה: תינוק שיש לו בעיה בקרישת הדם, האם מותר למול אותו בבית החולים באמצעות קרני ליזר?

תשובה: לא נכון למול על ידי קרני לייזר, ואף על פי שהרופא המוהל הוא יהודי שומר מצוות, בכל זאת לא נכון לעשות כן, משום שיש צורך שהמילה תעשה דוקא על ידי דבר הכורת, כלומר, סכין וכדומה. אולם מאחר ולפעמים אין אפשרות אחרת, כתבו כמה מגדולי האחרונים להקל בדבר במקום צורך גדול, אלא שהמוהל לא יברך על המילה בצורה כזו. ולמעשה, כתב בספר תורת הברית (פרק טז), שבזמנינו כבר אין צורך למול על ידי קרני לייזר, כי כיום ישנם דרכים בהם ניתן למולו כרגיל ולהשתמש בשעת המילה באמצעים מסויימים הגורמים לקרישת הדם ולבצע את המילה כדתה והלכתה. אך כמובן, שבמקרה כזה יש לבחור במוהל בקי ומומחה מאד, ולא לסמוך על כל אדם.

 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה


(המשך) דין כלי זכוכית ו"פיירקס" לעניין איסור בשר בחלב

בהלכה הקודמת כתבנו שלדעת השולחן ערוך, כלי זכוכית אינם בולעים כלל, ולכן אין כל איסור להשתמש בכלי זכוכית למאכלי בשר, ולאחר שישטפו כראוי, להשתמש בהם למאכלי חלב, (ואמנם דעת הרמ"א להחמיר בכלי זכוכית כדין כלי חרס וכן מנהג רבים מעדות אשכנז.) ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בספריו ובשיעוריו, פוסק כד......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

איסור אכילת בשר וחלב על שלחן אחד

טעמי וגדרי ההלכה האוכל מאכלי חלב, אסור לו להעלות (לשים) על אותו שולחן מאכלי בשר. ולמשל, מי שאוכל לחם עם גבינה, אסור לו להניח על אותו שלחן פרוסת בשר. וזאת מגזירת רבותינו, שגזרו שלא לעשות כן, כדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן. (כן כתב הרמב"ם). וכן להיפך, אם אוכל מאכלי בשר, אסור לו להע......

לקריאת ההלכה

שאלה: האם צריך ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב גם בכלי זכוכית?

תשובה: כבר ביארנו בהלכה הקודמת, שחובה ליחד כלים שונים למאכלי בשר ולמאכלי חלב, משום שכלים שנמצאים בהם מאכלים (חמים) של בשר או של חלב, בולעים מטעם המאכלים ההם, ואחר כך פולטים את אותו הטעם שבלעו, לתוך מאכל אחר שהם נוגעים בו. ונחלקו רבותינו הראשונים לעניין כלי זכוכית, האם גם הם בולעים כשאר כלים, או ש......

לקריאת ההלכה