הלכה ליום שישי י"ט אייר תשע"ט 24 במאי 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירת שלום – ברכה על "פִּירֶה" – מילה בקרני ליזר

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר "שלום" בבוקר לפני התפילה?

תשובה: במסכת ברכות (יד.) מבואר שאסור לומר לאדם "שלום" בבוקר לפני תפילת שחרית. ונאמרו בענין זה דברים חמורים. מפני ששמו של הקדוש ברוך הוא "שלום" ואין להקדים לשאול בשלום אדם לפני התפילה. ומעיקר הדין איסור זה שייך דוקא כאשר אדם מקדים ומשכים לפתחו של חבירו, שהולך לביתו או לחנותו לומר לו שלום ולדבר איתו. אבל אם פוגש את חבירו באקראי ברחוב, מותר לומר לו "שלום". ומכל מקום כתב הרשב"א, שגם במקרה שפוגש את חבירו ברחוב, נכון לומר לו "צפרא דמרי טב", כלומר "בוקר טוב", ולא להשתמש במילה "שלום". ומרן בשלחן ערוך (סימן פט) הביא את דברי הרשב"א הללו. ואף שמעיקר הדין כאמור יש להקל, מכל מקום רבים נוהגים להחמיר בזה כדברי הרשב"א. ובאופן כללי, כאשר פוגשים שכן או חבר, שאומר שלום, יש להשיב לו שלום. ואותם שאינם משיבים לאדם ששואל בשלומם, ובגמרא במסכת ברכות (דף ו:), אמר רבי חלבו אמר רב הונא, כל שיודע בחברו שהוא רגיל לומר לו שלום, יקדים לו שלום, שנאמר, "בקש שלום ורדפהו", ואם נתן לו ולא החזיר, נקרא גזלן.

 

שאלה: מה מברכים על פִּירֶה?

תשובה: פירה, שהוא תפוחי אדמה מרוסקים ומתובלים במלח ותבלין, ברכתו "בורא פרי האדמה", ואפילו למנהג האשכנזים שרגילים לברך "שהכל נהיה בדברו" על פירות מרוסקים, זהו דוקא כשנתרסקו הפירות לגמרי, ולא ידוע אילו פירות נמצאים כאן, אבל בפירה, שניכר הדבר שמדובר ברסק תפוחי אדמה, לכל הדעות ברכתו בורא פרי האדמה. וכן פסקו גדולי האחרונים, היעב"ץ בסידורו, והגאון המשנה ברורה (סימן רב ס"ק מ) ועוד. ובעצם הדבר שיש לברך "בורא פרי האדמה" על תפוחי אדמה, הנה אף שיש שכתבו לברך עליהם "שהכל", זהו משום שהם טעו לחשוב שהתפוחי אדמה הם מין ממיני הפטריות והכמהין הגדלים באדמה, אבל באמת ידוע שתפוחי אדמה יונקים מן האדמה ממש, ואינם ממיני הפטריות, ויש לברך עליהן בורא פרי האדמה כדין שאר הירקות.

 

שאלה: תינוק שיש לו בעיה בקרישת הדם, האם מותר למול אותו בבית החולים באמצעות קרני ליזר?

תשובה: לא נכון למול על ידי קרני לייזר, ואף על פי שהרופא המוהל הוא יהודי שומר מצוות, בכל זאת לא נכון לעשות כן, משום שיש צורך שהמילה תעשה דוקא על ידי דבר הכורת, כלומר, סכין וכדומה. אולם מאחר ולפעמים אין אפשרות אחרת, כתבו כמה מגדולי האחרונים להקל בדבר במקום צורך גדול, אלא שהמוהל לא יברך על המילה בצורה כזו. ולמעשה, כתב בספר תורת הברית (פרק טז), שבזמנינו כבר אין צורך למול על ידי קרני לייזר, כי כיום ישנם דרכים בהם ניתן למולו כרגיל ולהשתמש בשעת המילה באמצעים מסויימים הגורמים לקרישת הדם ולבצע את המילה כדתה והלכתה. אך כמובן, שבמקרה כזה יש לבחור במוהל בקי ומומחה מאד, ולא לסמוך על כל אדם.

 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה