הלכה ליום שישי י"ט אייר תשע"ט 24 במאי 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - אמירת שלום – ברכה על "פִּירֶה" – מילה בקרני ליזר

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: האם מותר לומר "שלום" בבוקר לפני התפילה?

תשובה: במסכת ברכות (יד.) מבואר שאסור לומר לאדם "שלום" בבוקר לפני תפילת שחרית. ונאמרו בענין זה דברים חמורים. מפני ששמו של הקדוש ברוך הוא "שלום" ואין להקדים לשאול בשלום אדם לפני התפילה. ומעיקר הדין איסור זה שייך דוקא כאשר אדם מקדים ומשכים לפתחו של חבירו, שהולך לביתו או לחנותו לומר לו שלום ולדבר איתו. אבל אם פוגש את חבירו באקראי ברחוב, מותר לומר לו "שלום". ומכל מקום כתב הרשב"א, שגם במקרה שפוגש את חבירו ברחוב, נכון לומר לו "צפרא דמרי טב", כלומר "בוקר טוב", ולא להשתמש במילה "שלום". ומרן בשלחן ערוך (סימן פט) הביא את דברי הרשב"א הללו. ואף שמעיקר הדין כאמור יש להקל, מכל מקום רבים נוהגים להחמיר בזה כדברי הרשב"א. ובאופן כללי, כאשר פוגשים שכן או חבר, שאומר שלום, יש להשיב לו שלום. ואותם שאינם משיבים לאדם ששואל בשלומם, ובגמרא במסכת ברכות (דף ו:), אמר רבי חלבו אמר רב הונא, כל שיודע בחברו שהוא רגיל לומר לו שלום, יקדים לו שלום, שנאמר, "בקש שלום ורדפהו", ואם נתן לו ולא החזיר, נקרא גזלן.

 

שאלה: מה מברכים על פִּירֶה?

תשובה: פירה, שהוא תפוחי אדמה מרוסקים ומתובלים במלח ותבלין, ברכתו "בורא פרי האדמה", ואפילו למנהג האשכנזים שרגילים לברך "שהכל נהיה בדברו" על פירות מרוסקים, זהו דוקא כשנתרסקו הפירות לגמרי, ולא ידוע אילו פירות נמצאים כאן, אבל בפירה, שניכר הדבר שמדובר ברסק תפוחי אדמה, לכל הדעות ברכתו בורא פרי האדמה. וכן פסקו גדולי האחרונים, היעב"ץ בסידורו, והגאון המשנה ברורה (סימן רב ס"ק מ) ועוד. ובעצם הדבר שיש לברך "בורא פרי האדמה" על תפוחי אדמה, הנה אף שיש שכתבו לברך עליהם "שהכל", זהו משום שהם טעו לחשוב שהתפוחי אדמה הם מין ממיני הפטריות והכמהין הגדלים באדמה, אבל באמת ידוע שתפוחי אדמה יונקים מן האדמה ממש, ואינם ממיני הפטריות, ויש לברך עליהן בורא פרי האדמה כדין שאר הירקות.

 

שאלה: תינוק שיש לו בעיה בקרישת הדם, האם מותר למול אותו בבית החולים באמצעות קרני ליזר?

תשובה: לא נכון למול על ידי קרני לייזר, ואף על פי שהרופא המוהל הוא יהודי שומר מצוות, בכל זאת לא נכון לעשות כן, משום שיש צורך שהמילה תעשה דוקא על ידי דבר הכורת, כלומר, סכין וכדומה. אולם מאחר ולפעמים אין אפשרות אחרת, כתבו כמה מגדולי האחרונים להקל בדבר במקום צורך גדול, אלא שהמוהל לא יברך על המילה בצורה כזו. ולמעשה, כתב בספר תורת הברית (פרק טז), שבזמנינו כבר אין צורך למול על ידי קרני לייזר, כי כיום ישנם דרכים בהם ניתן למולו כרגיל ולהשתמש בשעת המילה באמצעים מסויימים הגורמים לקרישת הדם ולבצע את המילה כדתה והלכתה. אך כמובן, שבמקרה כזה יש לבחור במוהל בקי ומומחה מאד, ולא לסמוך על כל אדם.

 

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

המחטיא את הרבים

אמרו רבותינו בפרקי אבות (פרק ה): "וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה". כלומר, מי שהחטיא את הרבים, אין לו תקוה שיחזור בתשובה, אלא הוא עתיד למות בחטאו, ובעולם הבא יפרעו ממנו על מה שעשה. ולכאורה, משמע שאפילו אם אדם זה יתחרט וינסה לחזור בתשובה......

לקריאת ההלכה


דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ט)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ט) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה

חובת התשובה לכל אדם – מעשה ממרן זצ"ל

שאלה: מדוע האדם צריך לבקש סליחה מה' יתברך על מה שעשה שלא בכוונה, כלומר, בשוגג, והלא אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא? תשובה: בגמרא במסכת יומא (לו:), אמר רבי מאיר, כיצד מתוודה? כלומר, איך הוא סדר הוידוי הנכון? אומר "עויתי פשעתי חטאתי", (כפי שנאמר בשעיר המשתלח, שהיו מתכפרים עוונותי......

לקריאת ההלכה

החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

"גזל מקטרג בראש"

---------- מחר, יום הבחירות לכנסת בארץ ישראל. וידועה דעתו של מרן זצ"ל כי נכון מאד להקדים ולהצביע בשעות הבוקר המוקדמות כמה שאפשר. ושכל אחד ואחד ישפיע על קרוביו ומקורביו להצביע כהוראת מרן זצ"ל, כי היא מצוה רבה שהרבה גופי תורה תלויים בה. ובפרט בפעם הזו כנודע. וחלילה להמנע מהצבעה, שהרי בזה הו......

לקריאת ההלכה