הלכה ליום שישי ה' אייר תשע"ט 10 במאי 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

התינוק בניה בן רעות

לרפואה שלמה בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו אמן כן יהי רצון

הוקדש על ידי

אהבת ישראל

שאלות ותשובות הלכה יומית - בעלי ברית – חתן בר מצוה – להכנס לנסיון

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: נולד לנו בן, האם מותר לי להסתפר ביום הברית שהוא יום ראשון הקרוב?

תשובה: אף על פי שאין להסתפר בימי ספירת העומר, מכל מקום כתב הרמ"א (סימן תצג ס"ב) שבעלי ברית, שהם הסנדק, אבי הבן והמוהל, מותרים להסתפר ביום הברית. וכן פסק מרן רבינו זצ"ל (חזון עובדיה יום טוב עמוד רסד). ואם הברית חלה ביום ראשון, מותר לבעלי הברית להסתפר אפילו ביום שישי, מפני שביום ראשון לא יהיה להם פנאי לכך. וכן פסקו הרבה פוסקים שהביא מרן זצ"ל את דבריהם.

 

שאלה: בני נכנס לגיל מצוות תוך ימי הספירה, האם הוא רשאי להסתפר לכבוד ה"בר מצווה"?

תשובה: בשו"ת משנה הלכות (ח"ו סימן מה) נשאל בשאלה הזו, והשיב, שאי אפשר להקל לבר מצוה להסתפר ביום שנכנס לעול מצוות, שאם נאמר שמותר לו להסתפר, אם כן אנו מדמים אותו ממש לחתן שמתחתן, ואם כן גם נאמר שלא אומרים "תחנון" בבית הכנסת שמתפלל בו הבר מצוה. ומעולם לא שמענו שפוטרים את הציבור מתחנון בגלל שיש שם "בר מצוה". ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (שם עמוד רסו) כתב, שאצלינו המנהג פשוט שבאמת לא אומרים תחנון בבית הכנסת כשיש שם "בר מצוה", והביא שכן המנהג בירושלים ובמצרים ובהרבה מדינות, והחתן בר מצווה הוא כחתן. ולפי זה נראה שגם לענין תספורת בימי הספירה, כיון שאין האיסור בזה אלא מצד מנהג, אם כן רשאי בר המצוה להסתפר ביום מלאת לו שלוש עשרה שנה, אפילו בימי הספירה.

 

שאלה: האם מותר לי להכניס את עצמי לנסיון, כדי להתגבר ולהתעלות?

תשובה: במסכת סנהדרין (קז.) אמרו, לעולם אל יביא אדם את עצמו לידי נסיון, שהרי דוד המלך אמר, "בְּחָנֵנִי ה' וְנַסֵּנִי", כלומר, ביקש שה' יכניס אותו לנסיון, ולבסוף נכשל בבת שבע. ואז אמר, "בָּחַנְתָּ לִבִּי פָּקַדְתָּ לַּיְלָה צְרַפְתַּנִי בַל תִּמְצָא זַמֹּתִי בַּל יַעֲבָר פִּי", כלומר, אמר דוד המלך, מי יתן והיה בפי רסן לעכב את אמרי פי, שלא הייתי אומר בחנני ה' ונסני, שהרי הנסיון הביא אותו לידי חטא. וזהו מה שאמרו חז"ל במסכת אבות (פ"ב), "אַל תַּאֲמֵן בְּעַצְמָךְ עַד יוֹם מוֹתָךְ".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

המחטיא את הרבים

אמרו רבותינו בפרקי אבות (פרק ה): "וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה". כלומר, מי שהחטיא את הרבים, אין לו תקוה שיחזור בתשובה, אלא הוא עתיד למות בחטאו, ובעולם הבא יפרעו ממנו על מה שעשה. ולכאורה, משמע שאפילו אם אדם זה יתחרט וינסה לחזור בתשובה......

לקריאת ההלכה


דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ט)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ט) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה

חובת התשובה לכל אדם – מעשה ממרן זצ"ל

שאלה: מדוע האדם צריך לבקש סליחה מה' יתברך על מה שעשה שלא בכוונה, כלומר, בשוגג, והלא אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא? תשובה: בגמרא במסכת יומא (לו:), אמר רבי מאיר, כיצד מתוודה? כלומר, איך הוא סדר הוידוי הנכון? אומר "עויתי פשעתי חטאתי", (כפי שנאמר בשעיר המשתלח, שהיו מתכפרים עוונותי......

לקריאת ההלכה

החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

"גזל מקטרג בראש"

---------- מחר, יום הבחירות לכנסת בארץ ישראל. וידועה דעתו של מרן זצ"ל כי נכון מאד להקדים ולהצביע בשעות הבוקר המוקדמות כמה שאפשר. ושכל אחד ואחד ישפיע על קרוביו ומקורביו להצביע כהוראת מרן זצ"ל, כי היא מצוה רבה שהרבה גופי תורה תלויים בה. ובפרט בפעם הזו כנודע. וחלילה להמנע מהצבעה, שהרי בזה הו......

לקריאת ההלכה