הלכה ליום שישי ה' אייר תשע"ט 10 במאי 2019

ההלכה מוקדשת לרפואה שלימה עבור

התינוק בניה בן רעות

לרפואה שלמה בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו אמן כן יהי רצון

הוקדש על ידי

אהבת ישראל

שאלות ותשובות הלכה יומית - בעלי ברית – חתן בר מצוה – להכנס לנסיון

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: נולד לנו בן, האם מותר לי להסתפר ביום הברית שהוא יום ראשון הקרוב?

תשובה: אף על פי שאין להסתפר בימי ספירת העומר, מכל מקום כתב הרמ"א (סימן תצג ס"ב) שבעלי ברית, שהם הסנדק, אבי הבן והמוהל, מותרים להסתפר ביום הברית. וכן פסק מרן רבינו זצ"ל (חזון עובדיה יום טוב עמוד רסד). ואם הברית חלה ביום ראשון, מותר לבעלי הברית להסתפר אפילו ביום שישי, מפני שביום ראשון לא יהיה להם פנאי לכך. וכן פסקו הרבה פוסקים שהביא מרן זצ"ל את דבריהם.

 

שאלה: בני נכנס לגיל מצוות תוך ימי הספירה, האם הוא רשאי להסתפר לכבוד ה"בר מצווה"?

תשובה: בשו"ת משנה הלכות (ח"ו סימן מה) נשאל בשאלה הזו, והשיב, שאי אפשר להקל לבר מצוה להסתפר ביום שנכנס לעול מצוות, שאם נאמר שמותר לו להסתפר, אם כן אנו מדמים אותו ממש לחתן שמתחתן, ואם כן גם נאמר שלא אומרים "תחנון" בבית הכנסת שמתפלל בו הבר מצוה. ומעולם לא שמענו שפוטרים את הציבור מתחנון בגלל שיש שם "בר מצוה". ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (שם עמוד רסו) כתב, שאצלינו המנהג פשוט שבאמת לא אומרים תחנון בבית הכנסת כשיש שם "בר מצוה", והביא שכן המנהג בירושלים ובמצרים ובהרבה מדינות, והחתן בר מצווה הוא כחתן. ולפי זה נראה שגם לענין תספורת בימי הספירה, כיון שאין האיסור בזה אלא מצד מנהג, אם כן רשאי בר המצוה להסתפר ביום מלאת לו שלוש עשרה שנה, אפילו בימי הספירה.

 

שאלה: האם מותר לי להכניס את עצמי לנסיון, כדי להתגבר ולהתעלות?

תשובה: במסכת סנהדרין (קז.) אמרו, לעולם אל יביא אדם את עצמו לידי נסיון, שהרי דוד המלך אמר, "בְּחָנֵנִי ה' וְנַסֵּנִי", כלומר, ביקש שה' יכניס אותו לנסיון, ולבסוף נכשל בבת שבע. ואז אמר, "בָּחַנְתָּ לִבִּי פָּקַדְתָּ לַּיְלָה צְרַפְתַּנִי בַל תִּמְצָא זַמֹּתִי בַּל יַעֲבָר פִּי", כלומר, אמר דוד המלך, מי יתן והיה בפי רסן לעכב את אמרי פי, שלא הייתי אומר בחנני ה' ונסני, שהרי הנסיון הביא אותו לידי חטא. וזהו מה שאמרו חז"ל במסכת אבות (פ"ב), "אַל תַּאֲמֵן בְּעַצְמָךְ עַד יוֹם מוֹתָךְ".

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה