הלכה ליום רביעי ג' אייר תשע"ט 8 במאי 2019

כבוד התורה – קבורת הנדיב

שנינו בפרקי אבות (פ"ד): "רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, כָּל הַמְכַבֵּד אֶת הַתּוֹרָה, גּוּפוֹ מְכֻבָּד עַל הַבְּרִיּוֹת". כלומר, אדם שהוא מכיר בערכה של התורה, ומכבד את התורה הקדושה ואת חכמי התורה, זוכה שגם הוא מכובד בעיני הבריות.

ומעשה אירע בארצות הברית לפני כשנה. אברך אחד שגר באיזור ניו יורק, החליט עם רעייתו שבאותה שנה, הם לא יהיו בביתם בראש השנה, אלא יסעו לעיר אחרת. אמרה רעייתו של אותו אברך, הנה בכל שנה אני רגילה ליסוע בערב ראש השנה לפקוד את קברות הורי הקבורים באזור ניו ג'רזי הסמוכה, והשנה הדבר לא יסתדר, לכן אשתדל ללכת לשם עוד לפני ערב ראש השנה, כדי לקיים את מנהגי.

והנה בחודש אלול, נסעו האברך ורעייתו באזור העיר ניו ג'רזי, ולפתע נזכרה האשה בדבריה, שכאשר יתאפשר הדבר, היא תלך לפקוד את קברות הוריה. לכן נסעו האברך ורעייתו לבית העלמין, ושם התפללו על קברות הורי האשה. כאשר באו לצאת מן המקום, הנה הם רואים קבוצת אנשים יהודים בצד בית העלמין, אותם אנשים קראו לאברך ואמרו לו, האם תוכל לבוא הנה לדקה אחת, כי באנו לקבור כאן נפטר אחד שמת, ואין לו קרובי משפחה, ואנו רוצים לומר קדיש לפני קבורתו. נענה האברך ברצון, שהרי מצוה גדולה נקרתה בדרכו. האשה המתינה בצד, והאברך הצטרף למנין, כאשר איש ה"חברא קדישא" אומר קדיש לעלוי נשמת הנפטר הגלמוד. לאחר מכן הורידו את הנפטר אל קברו. אולם אז, מה מאד הופתע האברך בראותו כי אנשי החברא קדישא אינם מכסים את הנפטר בעפר, אלא פונים להם לדרכם, מיד שאל אותם, מה אתם עושים? מדוע אינכם מכסים את הנפטר? השיבו לו, כי מנהגם הוא שבעוד כמה דקות יגיע הנה טרקטור, והוא יכסה את הקבר באמצעות הכף שלו. האברך הזדעזע ממה ששמע, הרי אין זה ראוי שיכסו כך את קברו של אותו יהודי מסכן. לכן החליט להשאר במקום לראות מה שיהיה.

לאחר דקות ספורות, הוא שומע רעש מנוע, ואמנם הגיע למקום טרקטור קטן, ועליו נהג נכרי, שבא לכסות את הקבר. פנה אליו האברך ואמר לו, אולי תסכים לתת לי את המעדר שברשותך, כדי שאני בעצמי אכסה את הקבר? השיב לו בעל הטרקטור, אין בעיה, בבקשה, קח לך מעדר ועשה מה שתרצה. ואמנם אותו אברך כיסה בעצמו את הקבר במשך כחצי שעה, באמצעות מעדר, לאחר מכן קבע את השלט עם שמו של הנפטר שהשאירו שם אנשי ה"חברא קדישא". אותו אברך פנה לדרכו עם רעייתו, כשהם מהורהרים מאד, איזה דבר מוזר נקלע בדרכם, שהרי הם לא חשבו כלל להגיע באותו יום לבית העלמין, וכעת זכו לכבד כל כך את הנפטר בדרכו האחרונה. אולם לא היתה להם כל אפשרות לדעת במי מדובר.

לאחר כמה ימים, טילפן אותו אברך לאחד מרבותיו בישיבה שבה למד בבחרותו (ישיבת נר ישראל בבולטימור) כדי לאחל לו שנה טובה, ובתוך דבריו סיפר לרבו את שעבר עליו באותו יום. והנה בשעה שהזכיר את שמו של הנפטר, פרצה צעקה מפיו של הרב, וכך אמר, דע לך, כי לפני כמה שנים, כאשר באת ללמוד בישיבה, הוריך לא הסכימו לשאת בעול של שכר הלימוד. לכן פניתי בזמנו לאדם אחד, והצעתי לו לקחת עליו את העול ולשלם במשך כל השנים את שכר הלימוד שלך, והוא נעתר לבקשה. ואותו אדם היה ערירי, לא היו לא ילדים כלל, והוא אותו אדם שהזכרת את שמו. והנה עתה, באו לקוברו בחוסר כבוד, אך מן השמים סובבו את הדברים, שזכית אתה להשיב לו טובה, וקברת אותו במו ידיך בקבר ישראל.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

הדלקת נרות חנוכה

מצוות ההדלקה ביארנו, כי מצוה להדליק נרות בימי החנוכה. ובמצוה זו מצווים האנשים והנשים. כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן ......

לקריאת ההלכה

נר שבת ונר חנוכה, סדר ההדלקה

נחלקו רבותינו הראשונים, מהו סדר הקדימה בהדלקת נרות חנוכה ונרות שבת. כלומר, האם יש להדליק תחילה נרות שבת, ולאחר מכן נרות חנוכה, או שיש להקדים ולהדליק נרות חנוכה קודם? ולדעת הרב בעל הלכות גדולות (המכונה בה"ג), יש להקדים את הדלקת נרות חנוכה להדלקת נרות שבת. וטעמו של בעל הלכות גדולות הוא, משום ש......

לקריאת ההלכה

חנוכה

אנו עומדים לפני תחילת ימי החנוכה, ולכן נתחיל ללמוד את הדינים הנוגעים לימים אלה. ימי החנוכה ימי החנוכה הם שמונה ימים. החל מיום כ"ה בכסליו. ובשנה זו (התש"פ) יחול יום כ"ה בכסליו ביום שני בשבוע הבא. ובמוצאי יום ראשון (שהוא ליל שני), נדליק נרות חנוכה בפעם הראשונה. ובמוצאי יום ראשון שאח......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות במסיבת חנוכה ובבית הכנסת

נהגו כל ישראל, שמברכים ומדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת כדי לפרסם את הנס. והוא מנהג ותיק שנזכר בדברי רבותינו הראשונים. וטעם המנהג, כתב בספר המכתם (פסחים קא.), שמאחר ויש פרסום הנס גדול בפני כל העם, ועוד שיש אנשים שאין להם נרות חנוכה בבתיהם, לכן נוהגים להדליק גם בבית הכנסת. ומנהג זה נפסק על ידי מרן......

לקריאת ההלכה


אשה חכמה בתורה

בהלכות קודמות נתבאר הדין שחייבים לעמוד בפני אדם זקן בשנים. והוא הדין לגבי אשה זקנה בשנים. וכן נתבאר הדין שיש לקום בפני תלמיד חכם ובפני אשתו של התלמיד חכם. בהלכה הקודמת ביארנו גם, שמרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל כתב, שתלמידה מחוייבת בכבוד מורתה שלמדה תורה מפיה, וצריכה לעמוד בפניה, ואסורה לקרוא ......

לקריאת ההלכה

קימה בפני זקן בשנים

בהלכה הקודמת ביארנו את שורש החיוב לקום בפני תלמיד חכם ובפני זקן בשנים. מי נקרא "זקן" נחלקו הפוסקים אודות החיוב לקום בפני אדם זקן, מאיזה גיל נקרא אדם "זקן"? כי יש סוברים שמגיל שישים כבר נקרא אדם "זקן". אבל לדעת הטור ומרן השלחן ערוך, אדם אין אדם נחשב לזקן, אלא מגיל שב......

לקריאת ההלכה

קימה בפני תלמיד חכם

נאמר בתורה (ויקרא יט): "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה'". ופירשו רבותינו במסכת קידושין (דף לב:) "שיבה" זה שהוא זקן בשנים "זקן" זה שקנה חכמה. כלומר, תלמיד חכם, אף על פי שהוא צעיר לימים, חייבים לעמוד בפניו מלא קומה (כל......

לקריאת ההלכה

לחלוק כבוד לרב באמצע קריאת שמע

בהלכות הקודמות נתבאר חיוב קימה בפני תלמיד חכם או אדם זקן. הלכה יש בידינו, שאין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו, דהיינו שאם נמצאים לפנינו שני תלמידי חכמים, והאחד הוא רבו של האחר, אין חולקים כבוד לתלמיד בפני רבו. (אולם בודאי שאסור לבזותו או למנוע ממנו כבוד באופן שגורם לביזיון). אבל אם הרב בעצמו מכבד את......

לקריאת ההלכה