הלכה ליום חמישי כ"ז ניסן תשע"ט 2 במאי 2019

יום השואה

היום הוא יום השואה, שנקבע להיום הזה על ידי ראשי המדינה, למורת רוחם של רוב גדולי הדור הקודם, שלא מצאו לנכון לקבוע יום כזה דוקא בחודש ניסן. ובכל זאת נאמר איזה דברים הנוגעים לזכרון השואה.

נוכחנו פעם כאשר נכנס ניצול השואה הרה"ג רבי ישראל מאיר לאו שליט"א לפני מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל והשיחה נסובה סביב זוועות השואה. שאל הרב לאו את מרן זצ"ל, הכיצד זה הגיעו הנאצים הגרמנים לשפל המדרגה כל כך? השיב לו מרן זצ"ל בין שאר הדברים, שאדם שאין לו תורה, עלול הוא להגיע למדרגות השפלות ביותר. תמה הרב לאו על תשובתו של מרן, וכי יתכן, רק מפני שאין לאדם תורה, הוא עלול להגיע לאכזריות שכזו? השיב לו מרן זצ"ל, אמנם כן, מי שמתנתק מהאמונה בה' ובתורתו, עלול הוא להגיע לכל המדרגות הרעות שבעולם.

גרמניה שלפני השואה, היתה המתוקנת שבאומות העולם, מופלאת בחכמתה ובנימוסיה. גם בזמן השואה, יכלו לשבת להם קצינים נאצים בשעת בוקר, להתעלל באופן נורא ואיום ביהודים, לגזול תינוקות מהוריהן ולהשליכם למוות באכזריות, ליהנות ולהשתעשע לקול בכיים הקורע של תינוקות רכים. והנה כבר באותו יום, יכולים היו אותם קצינים ארורים, לשוב אל בתיהם, לנשק לבניהם ובנותיהם, ללטף את כלבם ולהאזין בצורה המתורבתת ביותר למוסיקה משובחת. גם בזמנינו, הרי חלק ניכר מבני אותן אומות מתוקנות שחיים היום, הם נכדיהם של אותם רוצחים שפלים ומסייעיהם הארורים. האם נוכל לסמוך על תרבותם ונימוסיהם? האם אין הדברים מפליאים?

אין זאת אלא, שהמוסר האנושי שבהסכמת האומות, יהיה נאה כמה שיהיה, הרי יש מקום לדעות מרושעות למצוא בו משכן קבוע. ממוסר מדומה שכזה, יכולים בני האדם להגיע לדעות הרעות ביותר. הנה יושבים להם ראשי אומות העולם במוסדות האו"ם, ובבית המשפט בעיר האג, הם הקוראים לעצמם אנשי המוסר והתרבות, והם אלו שמטיפים באנטישמיות ובפרמיטיביות של ממש נגד היהודים ומדינתם.

בימים האחרונים נסתלק מאיתנו האדמו"ר מקאליב רבי מנחם מנדל טאוב זצ"ל. הוא היה אוד מוצל מאש, שריד יחיד ומיוחד ממחנה אושוויץ. והנה אותו אדם גדול, בעומדו במחנה כמה שעות לפני שבעלות הברית שיחררו את אסירי המחנה, ראה איך שהנאצים לוקחים כמה יהודים ומשליכים אותם בזה אחר זה לאש. עמד האדמו"ר והתחנן לפני ה' יתברך, ריבונו של עולם! מה יצא לך מכך שאף אני אמות כעת? גם אני אצטרף לכל בני משפחתי שנמצאים כבר בישיבה של מעלה! הרי אכנס לאש, ואזעק אליך "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"! מבקש אני ממך ריבונו של עולם, ומבטיחך נאמנה, אם תתן לי חיים, אלך כל ימי ואקרא "שמע ישראל" בין אנשים חיים! שמע ה' את תפילתו, ולאחר שנים של יסורים שאי אפשר לתארם במילים, נגאל האדמו"ר משבי הגרמנים וזכה לעלות לארץ ישראל. ומי כמוהו, שראה בחוש בעיני קדשו את החורבן הגדול, ומצא לנכון לתקן את הקילקול הגדול שהתרחש בשואה, וזאת על ידי הפצת דבר ה', פירסום מעשיהם המופלאים של יראי ה' בתוך מחנות התופת, שקידה בתורה והפצת תורה, זהו התיקון האמיתי בשרשן של הדברים, תיקון עולם במלכות שדי.

נצטוינו בתורה הקדושה: "זכור את אשר עשה לך עמלק". וכנגד ציווי זה, אף אנו מבקשים מה' יתברך: "זכור ה' לבני אדום את יום ירושלים". ירחם ה' על שארית הפלטה, שנזכה לראות בנחמת ציון בביאת משיח צדקינו, אזי יקומו כל אותם ההרוגים האומללים, ושמחת עולם על ראשם, ששון ושמחה ישיגו, ונסו יגון ואנחה.

שאלות ותשובות על ההלכה

נאמר לי שהוא האדמור מקאליב הציע למר"ן זצק"ל לעשות בר בי רב חד יומא ל' ניסן תשע"ט / 5 במאי 2019

נכון מאד. הוא היה הוגה הרעיון, ומרן זצ"ל אמר לו, אני מוכן לבוא איתך לכל מקום. וכך היה.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב, ודין חולה שאוכל בתשעה באב

בשנה שתשעה באב חל במוצאי שבת, כמו בשנה זו (תשע"ט), נחלקו רבותינו הראשונים כיצד יש לנהוג לענין הבדלה על הכוס, ושלוש שיטות בדבר. השיטה הראשונה, היא שיטת הגאונים, שמבדיל במוצאי התענית, דהיינו במוצאי יום ראשון, לפני שיטעם משהו. השיטה השנייה היא שיטת בעל ספר המנהיג, שכתב שיבדיל במוצאי שבת ויתן......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (החל מיום חמישי, ליל יום שישי) יחול יום ראש חודש אב. והשנה (תשע"ט) יש לנו דינים מיוחדים, מאחר ויום תשעה באב (ט' באב) יחול ביום שבת, והתענית נדחית ליום ראשון. וכפי שנבאר בהמשך. מזלם של ישראל בחודש אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמו......

לקריאת ההלכה

המחטיא את הרבים

אמרו רבותינו בפרקי אבות (פרק ה): "וְכָל הַמַּחֲטִיא אֶת הָרַבִּים, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה". כלומר, מי שהחטיא את הרבים, אין לו תקוה שיחזור בתשובה, אלא הוא עתיד למות בחטאו, ובעולם הבא יפרעו ממנו על מה שעשה. ולכאורה, משמע שאפילו אם אדם זה יתחרט וינסה לחזור בתשובה......

לקריאת ההלכה


דין סעודה מפסקת בשנה זו (תשע"ט)

ערב תשעה באב, אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין בסעודה המפסקת, (היא הסעודה שאוכל לפני תחילת הצום, אחר חצות היום). וכן אסרו לאכול שני תבשילים בסעודה המפסקת, וישנם כמה פרטי דינים בזה. אולם בשנה זו (תשע"ט) שתענית תשעה באב תחול ביום ראשון, נמצא שערב תשעה באב חל ביום השבת, ולפיכך, מפני כבוד שבת, שאסור......

לקריאת ההלכה

חובת התשובה לכל אדם – מעשה ממרן זצ"ל

שאלה: מדוע האדם צריך לבקש סליחה מה' יתברך על מה שעשה שלא בכוונה, כלומר, בשוגג, והלא אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא? תשובה: בגמרא במסכת יומא (לו:), אמר רבי מאיר, כיצד מתוודה? כלומר, איך הוא סדר הוידוי הנכון? אומר "עויתי פשעתי חטאתי", (כפי שנאמר בשעיר המשתלח, שהיו מתכפרים עוונותי......

לקריאת ההלכה

החייבים בתענית תשעה באב, ודין תשעה באב בשנה זו

דין חולה שאין בו סכנה, זקן, יולדת חולה (ממש, שנפל למשכב וכיוצא בזה, אף על פי שאין בו סכנת חיים), פטור מלהתענות בתשעה באב. ובמקום ספק יש לעשות שאלת חכם. (ומפני מיחושים כגון כאבי ראש רגילים וכדומה, אין להתיר אכילה בתשעה באב). זקן שתש כוחו מחמת התענית, דינו כחולה לכל דבר, ואינו מתענה בתשעה באב, וא......

לקריאת ההלכה

"גזל מקטרג בראש"

---------- מחר, יום הבחירות לכנסת בארץ ישראל. וידועה דעתו של מרן זצ"ל כי נכון מאד להקדים ולהצביע בשעות הבוקר המוקדמות כמה שאפשר. ושכל אחד ואחד ישפיע על קרוביו ומקורביו להצביע כהוראת מרן זצ"ל, כי היא מצוה רבה שהרבה גופי תורה תלויים בה. ובפרט בפעם הזו כנודע. וחלילה להמנע מהצבעה, שהרי בזה הו......

לקריאת ההלכה