הלכה ליום ראשון ב' ניסן תשע"ט 7 באפריל 2019

ההלכה מוקדשת לברכה והצלחה, פרנסה טובה וישועה בקרוב עבור

לימור בת שושנה

הוקדש על ידי

יחזקאל

היוצא מביתו בימי הפסח

שאלה: אנו נוסעים לארצות הברית לחג הפסח, (יהיה לנו שם רכב, אך אנו גרים אצל אחי). אנו יוצאים יומיים לפני פסח. האם זה בסדר שנסמוך על מכירת חמץ על כל החמץ שיש לנו בבית בישראל?

תשובה: נסביר את השאלה. מי שיוצא מביתו בימים הסמוכים לפסח, ואינו מתכוין לחזור לביתו לחג הפסח, הדין הוא, שעליו לעשות "בדיקת חמץ" בביתו לפני שיצא מהבית. ויעשה בדיקת חמץ בלי ברכה, ולאור הנר כפי שעושים תמיד. (כף החיים סימן תלו אות ו).

אך בשאלה שלפנינו, מדובר במשפחה שעוזבים את הבית לכל ימות הפסח, ולא מנקים את הבית מכל החמץ שבתוכו, אלא משאירים חמץ בארונות הבית וכדומה. וסומכים על כך שעושים "מכירת חמץ", וממילא כל החמץ שבבית יהיה מכור לנכרי (לגוי). ובאופן כזה לכאורה אין צורך אפילו בבדיקת חמץ, שהרי אין ספק שהבית מלא בדברי חמץ, אבל הם אינם שייכים ליהודי, אלא לנכרי שקונה אותם במכירת חמץ, וחמץ של הגוי, אין חיוב למכור אותו במקרה כזה.

אולם עדיין יש לפנינו שתי בעיות. הבעיה הראשונה, אדם כזה שיצא מהבית לכל ימות הפסח, יפסיד את מצוות בדיקת חמץ וביעור חמץ (שהיא מצוות "תשביתו"). ובגמרא במסכת מנחות (מא.) מבואר שלפעמים אדם נענש על כך שהוא מפקיע (פוטר) את עצמו ממצוות עשה.

בעיה נוספת, שהרי מכירת חמץ הנהוגה בכל המקומות, נעשית באופן כזה, שהחמץ נמכר לנכרי ביום י"ד בניסן, שהוא יום ערב פסח, בבוקר. וממילא, בליל י"ד בניסן, שהוא הזמן שבו חייבים לערוך "בדיקת חמץ", החמץ עדיין לא נמכר לנכרי. ולכן יש מקום לומר שאדם כזה חייב לבדוק את החמץ שלו, שהרי הוא עדיין שלו עד למחרת היום. וכן באמת דעת החיי אדם (כלל קיט) ועוד. שמאחר ובזמן שחלה החובה לבדוק את החמץ, יהודי זה מחזיק ברשותו חמץ, הרי שעליו לבדוק אותו, אף על פי שלמחרת הכל ימכר לנכרי.

ולמעשה פסק הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל (והובא באור לציון ח"ג, ז, יט), שהנכון הוא, שאדם כזה לא ימכור את כל חדרי הבית במכירת חמץ, אלא יבדוק חדר אחד (בלילה האחרון לפני שיוצא מביתו, או בסמוך ליציאה ממש), ויקיים בזה מצוות בדיקת חמץ. ושאר החמץ יהיה כלול במכירת חמץ. והגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (סימן תלו) כתב, שאם לא בדק את החמץ, נכון שידאג למכור את החמץ שלו לגוי כבר מיום י"ג בניסן, כדי שלא יכנס לחיוב בדיקת חמץ.

ובמקום שנמצא, אם יש לו שם רכב, צריך שיערוך בדיקת חמץ ברכב שלו בליל י"ד בניסן, כבכל שנה. ואין לברך על בדיקת חמץ ברכב. (שלמי מועד עמוד שיג).

ולסיכום: מי שנוסע כמה ימים לפני פסח למקום אחר, נכון שיערוך בדיקת חמץ באחד מחדרי הבית, וחדר זה יהיה נקי מחמץ, ואת שאר החמץ ימכור במכירת חמץ. ואם יש לו מכונית במקום שבו הוא מבקר, עליו לבדוק חמץ במכונית במקום שנמצא שם בליל י"ד בניסן. אך לא יברך על בדיקת המכונית.

הלכה יומית מפי הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א

האם מועיל עירוב ב"כרמלית"? ודין העירוב בברוקלין
לחץ כאן לצפייה בשיעורים נוספים

הלכות אחרונות

"תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

נדה ע"ג א'

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

תקיעת שופר

מצות עשה מן התורה לשמוע תרועת השופר ביום ראש השנה, שנאמר "יום תרועה יהיה לכם". ואסור לדבר בין התקיעות, וכל שכן בזמן התקיעות עצמם, ומשעה שבירך "לשמוע קול שופר" (או שיצא ידי חובת הברכה מפי השליח ציבור), לא יוציא הגה מפיו עד שישמע את התקיעות. נחלקו רבותינו גדולי הפוסקים אם יש לומ......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

"קדיש"

אדם שנפטר מן העולם, מוטל על בניו שנשארו אחריו להקפיד באופן מיוחד להתפלל בכל יום שלוש תפילות במנין, כדי שיוכלו לומר קדיש על האב או האם. וכן אדם שחלילה נפטר בנו או בתו או אחיו או אחותו, יאמר קדיש לעלוי נשמתם. ומי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים, טוב לשכור עבורו תלמיד חכם שיאמר קדיש לעלוי נשמתו.......

לקריאת ההלכה

דין קימה בפני אביו או רבו – תשובת מרן זצ"ל לנכדו

כל ההלכות שאנו מזכירים לגבי מורא אב ואם וכדומה, שוים בחיובם הן כלפי הבן והן כלפי הבת. ומה שאנו כותבים לעתים בלשון בן ואביו, או בת ואמה, אין זה אלא למשל ודוגמא בלבד. בעת שרואה הבן את הוריו עוברים לפניו, חייב לעמוד בפניהם מלא קומתו, דהיינו, עמידה ממש. אבל בגמרא (קידושין לג:) אמר רבי אבא אמר רבי ......

לקריאת ההלכה


כיבוד הורים אחרי פטירתם

כשם שחייב אדם לכבד את הוריו בחייהם, כך עליו לכבדם לאחר מותם. ובודאי שאסור לו גם כן לזלזל בהוריו אחרי מותם. ובברייתא במסכת קידושין (דף לא:) מובא: היה הבן אומר דבר שמועה בשם אביו לאחר פטירתו, יאמר "כך אמר אבא הריני כפרת משכבו". כלומר, בכל פעם שמזכיר את אביו אחר מותו יוסיף "הריני כפר......

לקריאת ההלכה

כבוד חמיו וחמותו – מסימני סוף הגלות

בילקוט שמעוני אמרו, אמר לו דוד לשאול, "וְאָבִי רְאֵה גַּם רְאֵה אֶת כְּנַף מְעִילְךָ בְּיָדִי", (כלומר, דוד המלך קרא לחמיו שאול בתואר "אבי"). ומכאן למדו רבותינו שחייב אדם בכבוד חמיו כשם שחייב אדם בכבוד אביו, שהרי השווה הכתוב את חמיו לאביו. וטעם הדבר שחייב אדם לכבד את חמיו, מפני ש......

לקריאת ההלכה

על מי מוטל העול הכספי של הטיפול בהורים

הזכרנו כבר, שמכלל מצות כבוד אב ואם, נמצאים כל עניני הכבוד, כגון לדאוג להאכיל ולהשקות את הוריו כפי רצונם, ובכלל זה, כאשר ההורים מבוגרים מאד ואינם יכולים לדאוג לעצמם, על בניהם ובנותיהם לדאוג להם למאכל ומשקה ובגדים וכל כיוצא בזה. ודבר ידוע, שככל שהילדים נוהגים כבוד עם הוריהם בזקנתם, על ידי זה זוכים אף ......

לקריאת ההלכה

האב שמחל על כבודו ועל מוראו

הדברים שנדון בהם היום, הם יסודיים ביותר בהלכות כיבוד הורים. ביארנו בימים האחרונים, כמה עיקרי דינים השייכים לכיבוד אב ואם, ולמורא אב ואם. שיש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לכבד" את ההורים, כגון להאכילם ולהשקותם וכדומה. ויש דינים ששורשם נובע מן החיוב "לירא" מן האב ומן האם, כגון, מ......

לקריאת ההלכה