הלכה ליום ראשון ב' ניסן תשע"ט 7 באפריל 2019

ההלכה מוקדשת לברכה והצלחה, פרנסה טובה וישועה בקרוב עבור

לימור בת שושנה

הוקדש על ידי

יחזקאל

היוצא מביתו בימי הפסח

שאלה: אנו נוסעים לארצות הברית לחג הפסח, (יהיה לנו שם רכב, אך אנו גרים אצל אחי). אנו יוצאים יומיים לפני פסח. האם זה בסדר שנסמוך על מכירת חמץ על כל החמץ שיש לנו בבית בישראל?

תשובה: נסביר את השאלה. מי שיוצא מביתו בימים הסמוכים לפסח, ואינו מתכוין לחזור לביתו לחג הפסח, הדין הוא, שעליו לעשות "בדיקת חמץ" בביתו לפני שיצא מהבית. ויעשה בדיקת חמץ בלי ברכה, ולאור הנר כפי שעושים תמיד. (כף החיים סימן תלו אות ו).

אך בשאלה שלפנינו, מדובר במשפחה שעוזבים את הבית לכל ימות הפסח, ולא מנקים את הבית מכל החמץ שבתוכו, אלא משאירים חמץ בארונות הבית וכדומה. וסומכים על כך שעושים "מכירת חמץ", וממילא כל החמץ שבבית יהיה מכור לנכרי (לגוי). ובאופן כזה לכאורה אין צורך אפילו בבדיקת חמץ, שהרי אין ספק שהבית מלא בדברי חמץ, אבל הם אינם שייכים ליהודי, אלא לנכרי שקונה אותם במכירת חמץ, וחמץ של הגוי, אין חיוב למכור אותו במקרה כזה.

אולם עדיין יש לפנינו שתי בעיות. הבעיה הראשונה, אדם כזה שיצא מהבית לכל ימות הפסח, יפסיד את מצוות בדיקת חמץ וביעור חמץ (שהיא מצוות "תשביתו"). ובגמרא במסכת מנחות (מא.) מבואר שלפעמים אדם נענש על כך שהוא מפקיע (פוטר) את עצמו ממצוות עשה.

בעיה נוספת, שהרי מכירת חמץ הנהוגה בכל המקומות, נעשית באופן כזה, שהחמץ נמכר לנכרי ביום י"ד בניסן, שהוא יום ערב פסח, בבוקר. וממילא, בליל י"ד בניסן, שהוא הזמן שבו חייבים לערוך "בדיקת חמץ", החמץ עדיין לא נמכר לנכרי. ולכן יש מקום לומר שאדם כזה חייב לבדוק את החמץ שלו, שהרי הוא עדיין שלו עד למחרת היום. וכן באמת דעת החיי אדם (כלל קיט) ועוד. שמאחר ובזמן שחלה החובה לבדוק את החמץ, יהודי זה מחזיק ברשותו חמץ, הרי שעליו לבדוק אותו, אף על פי שלמחרת הכל ימכר לנכרי.

ולמעשה פסק הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל (והובא באור לציון ח"ג, ז, יט), שהנכון הוא, שאדם כזה לא ימכור את כל חדרי הבית במכירת חמץ, אלא יבדוק חדר אחד (בלילה האחרון לפני שיוצא מביתו, או בסמוך ליציאה ממש), ויקיים בזה מצוות בדיקת חמץ. ושאר החמץ יהיה כלול במכירת חמץ. והגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א (סימן תלו) כתב, שאם לא בדק את החמץ, נכון שידאג למכור את החמץ שלו לגוי כבר מיום י"ג בניסן, כדי שלא יכנס לחיוב בדיקת חמץ.

ובמקום שנמצא, אם יש לו שם רכב, צריך שיערוך בדיקת חמץ ברכב שלו בליל י"ד בניסן, כבכל שנה. ואין לברך על בדיקת חמץ ברכב. (שלמי מועד עמוד שיג).

ולסיכום: מי שנוסע כמה ימים לפני פסח למקום אחר, נכון שיערוך בדיקת חמץ באחד מחדרי הבית, וחדר זה יהיה נקי מחמץ, ואת שאר החמץ ימכור במכירת חמץ. ואם יש לו מכונית במקום שבו הוא מבקר, עליו לבדוק חמץ במכונית במקום שנמצא שם בליל י"ד בניסן. אך לא יברך על בדיקת המכונית.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב

מבואר במשנה במסכת תענית (דף כו:) שגזרו חכמים, שבערב תשעה באב, דהיינו בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית, אין לאכול בשר, וכן אין לשתות יין, ולא יאכל אדם שני תבשילין, כגון אורז וביצה וכדומה, אלא תבשיל אחד בלבד. ומבואר מן הדברים כי אין איסור מן הדין באכילת בשר אלא בסעודה המפסקת בלב......

לקריאת ההלכה

משנכנס אב ממעטין בשמחה

מחרתיים (ביום שלישי בערב, ליל יום רביעי) יחול יום ראש חודש אב. משנכנס אב אף על פי שבכל ימי בין המצרים נוהגים קצת מנהגי אבלות, וכמו שהזכרנו בהלכות הקודמות, מכל מקום משנכנס חודש אב, ועד לאחר עשירי באב, יש מנהגי אבלות נוספים שיש לנהוג בהם, מפני שבחודש אב אירע החורבן, ואמרו חז"ל, שימים אלו הם ......

לקריאת ההלכה

דין מוצאי תשעה באב ויום עשירי באב

אחר צאת הכוכבים בתשעה באב, דהיינו כעשרים דקות אחר שקיעת החמה, מותר לאכול ולשתות, ונוהגים לברך ברכת הלבנה אחר תפילת ערבית במוצאי תשעה באב. וטוב לטעום משהו קודם ברכת הלבנה. ויש נוהגים לנעול נעלים, ולרחוץ פניהם וידיהם קודם ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב. (ויש סוברים שאין לברך ברכת הלבנה במוצאי תשעה באב, או......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים ליום תשעה באב

תשעה באב אסור בחמישה דברים. אכילה ושתיה, רחיצה, וסיכה (סיכה פירושה לסוך את הגוף בשמן, או למרוח קרם גוף וכדומה), נעילת מנעלי עור, ותשמיש המיטה. וכן אסרו חכמים ללמוד תורה ביום תשעה באב, לפי שדברי תורה משמחים את הלב. ואין לעסוק אלא בספר איוב, ובנבואות החורבן שבספר ירמיה, וכן במדרשים השייכים לחורבן, ובה......

לקריאת ההלכה


דין תספורת בימי בין המצרים – שנת תש"פ

מנהג איסור תספורת מרוב תוקף האבלות בימי בין המצרים, נהגו האשכנזים שלא להסתפר ולהתגלח, מיום שבעה עשר בתמוז ועד יום עשירי באב. מנהג הספרדים אולם הספרדים ובני עדות המזרח לא נהגו להחמיר בזה, אלא מנהגינו כעיקר תקנת רבותינו התנאים, שגזרו אחר חורבן בית המקדש, שבשבוע שחל בו תשעה באב אסור מלספר ולכבס, ו......

לקריאת ההלכה

אכילת בשר עם דגים

לאחר שלמדנו בימים האחרונים כמה דינים הנוגעים לאכילת בשר וחלב, נדון בכמה הלכות הנוגעות לאכילת בשר דגים עם בשר של עוף או בהמה, ועוד ענינים השייכים לזה. דג שנאפה עם בשר אמרו בגמרא במסכת פסחים (דף עו:): "ההיא בינתא דאיטווא בהדי בישרא, אמר מר בר רב אשי, אסור לאכלה, משום דקשיא לריחא ולדבר אחר&quo......

לקריאת ההלכה

הלכות ערב תשעה באב

בספר המנהגים לרבינו אייזיק טירנא כתב שלא יטייל אדם בערב תשעה באב, וכן פסק הרמ"א, וכן נראה שפוסק מרן הרב חיד"א, והביאו דין זה עוד מגדולי האחרונים. ערב תשעה באב, בסעודה המפסקת, שהיא הסעודה האחרונה שאוכל לפני התענית (אחרי חצות היום כמו שנבאר), אסרו חכמים לאכול בשר ולשתות יין, ונהגו בזה איס......

לקריאת ההלכה

איסור כביסה ולבישת בגדים מכובסים בשבוע שחל בו תשעה באב, ודין בגד העשוי לספוג זיעה

במשנה בתענית (כו:) שנינו, שבוע שחל בו תשעה באב (כמו השבוע שלפנינו, כלומר, מיום ראשון הקרוב), אסור להסתפר ולכבס. וכן פסקו הטור ומרן השלחן ערוך. ולמנהג האשכנזים יש לאסור לכבס החל מיום ראש חודש אב. מהות איסור "כיבוס" ואיסור כיבוס בימים אלו הוא אפילו אם אינו רוצה ללבוש הבגד עתה, אלא להניחו......

לקריאת ההלכה