הלכה ליום שישי כ"ט אדר ב תשע"ט 5 באפריל 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - כלי זכוכית שבולעים – בעל תשובה לבקר אצל הוריו – פח אשפה שמונח ברחוב

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: בבדיקת מעבדה התברר שכלי זכוכית "בולעים" טעם ממה שמתבשל בהם, אם כך, האם צריך להגעיל אותם כדי שיהיה ניתן להשתמש בהם בפסח?

תשובה: כתבנו, שהספרדים ובני עדות המזרח נוהגים כדעת מרן השלחן ערוך, שכלי זכוכית שהשתמשו בהם בכל השנה במאכלי חמץ, מותר להשתמש בהם בפסח לאחר שינקו אותם היטב. ואין צורך ב"הגעלה" במים רותחים, מפני שכלי זכוכית אינם "בולעים" טעם חמץ כמו כלי מתכות או כלי חרס. והאשכנזים מחמירים בזה כדעת הרמ"א. ומה שכתבתם שכיום התברר שכלי זכוכית בולעים, אפילו אם נאמר שקביעה זו נכונה, הרי רבינו הר"ן (פסחים ל:) כתב, שיש כלים כמו כלי זכוכית, שמותרים על ידי שטיפה, מפני "מיעוט בליעתן". ודקדק מכאן הגאון הראשון לציון שליט"א בספר ילקוט יוסף (סימן תנא) שאפילו אם נאמר שכלי זכוכית בולעים קצת טעם ממה שמתבשל בהם, מכל מקום בליעה מועטת כל כך שאינה משפיעה כלל על התבשיל שמבשלים אחר כך בכלי, אינה אוסרת אותו לפסח. לכן לסיום, כל כלי הזכוכית מותרים לשימוש בפסח לאחר שישטפו אותם כראוי. והאשכנזים מחמירים בזה.

 

שאלה: אני בעל תשובה, הורי חילונים לגמרי, אוכלים חמץ בפסח, אבל הם יהודים טובים, והם מבקשים ממני מאד לבוא אליהם לליל הסדר, כיצד עלי לנהוג?

תשובה: יהודים טובים הם יהודים שומרי תורה ומצוות, כי זה כל האדם. אולם כוונתך שהם אנשים בעלי מידות טובות, ואינם שקרנים, רק שקיבלו חינוך קלוקל ולכן אינם שומרי מצוות. ולכן לכתחילה נכון להשתדל להמנע מלבקר אצלם בליל הסדר. ורק אם הנך חושב שעצם השתתפותך בסדר בביתם תוכל להשפיע עליהם לטובה, וכן ברור שאין חשש לגבי הילדים שינזקו חלילה מהביקור בבית הורים בליל הסדר (לדוגמא, שלא ידליקו שם טלויזיה וכיוצא בזה בחג), הרי אז עליך לדאוג לכך שכל האוכל והכלים בביתם יהיו כשרים לפסח. ובמקרים מסויימים תוכל לסמוך עליהם שהם יעשו הכל כדת וכהלכה לפי מה שתדריך אותם. ועליך לעשות שאלת חכם שישמע את כל פרטי המקרה ויתן לך תשובה מדויקת. וזכור לנו לפני כתשע שנים, ששאלנו שאלה כזו ממש את מרן רבינו זצ"ל, והוא הסביר בדיוק אילו הנחיות יש לתת להורים, כדי שבנם ישהה אצלם בליל הסדר, לקרבם לתורה, ואז היה מדובר בהורים חילונים לגמרי, אבל כדבריך, היו אוהבים את בנם ומכבדים את דרך התורה. וראה עוד בספר ילקוט יוסף (סימן תמז סעיף ז).

 

שאלה: אנו גרים בארצות הברית, ופח האשפה המונח סמוך לחצר שלנו שייך לנו. הפח מפונה בימים שני וחמישי. האם מותר לנו לזרוק שם חמץ כאשר ידוע לנו שרכב הפינוי יגיע רק באמצע חול המועד (ביום שני)?

תשובה: בענין זה דן מרן רבינו זצ"ל (חזון עובדיה פסח עמוד סה), וכתב לדון בזה מכמה צדדים. ולמעשה כתב שנראה לו שטוב להחמיר שלא לעשות כן, משום דלפי דעת מרן השלחן ערוך (חו"מ סימן ר) כל מה שנמצא בתוך כלי של אדם שייך לבעל הכלי (כאשר הכלי מונח שם ברשות), והרי כאן פח האשפה שייך לכם, והוא מונח ברשות העירייה (בצד רשות הרבים). ואם יש בתוכו חמץ, יש לחוש שהחמץ שייך לכם ואתם עוברים עליו בפסח. לכן עליכם להזהר שלא יהיה בפח האשפה חמץ החל מיום חמישי לאחר פינוי האשפה האחרון שיהיה לפני חג הפסח.

שאלות ותשובות על ההלכה

האם כלי זכוכית שיתכן שבליעתן מועטת, הם רק בולעים ולא פולטים כלל? כי אני זוכרת שהייתה שאלה על כלי חרס, וכתבתם שכלי חרס כל פעם פולטים מעט , אז מה ההבדל בינם לבין זכוכית? א' ניסן תשע"ט / 6 באפריל 2019

כלי חרס, פולטים בכל פעם מעט, אבל יש באותה כמות די כדי לאסור את התבשיל. מה שאין כן כלי זכוכית, ששם הפליטה היא מועטת עד כדי כמות מזערית ממש, שללא בדיקת מעבדה בצורה מדוייקת להפליא לא ניתן להרגיש בכלל בפליטה זו, לכן היא אינה אוסרת את התבשיל, ולא גזרו עליה כלל.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

סדר ליל פסח – "קדש"

סדר ליל פסח המפורסם: "קדש ורחץ כרפס יחץ מגיד רחצה מוציא מצה מרור כורך שולחן עורך צפון ברך הלל נרצה", סידרו רבינו רש"י הקדוש. ועל פיו נהגו בכל תפוצות ישראל לנהוג בסדר ליל פסח, כפי שנדפס במחזורים ובהגדות. ובזמנינו מצויים בכל מקום ספרי "הגדה של פסח" מתוקנים שבהם מפורט היטב כיצד......

לקריאת ההלכה

דיני ברכת האילנות – מנהג חכמי "פורת יוסף"

זמן ברכת האילנות בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. מדינות בהן האילנות פורחות בזמנים אחרים אך בארצות......

לקריאת ההלכה

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה


בדיקת וביטול חמץ

דין בדיקת חמץ אור לארבעה עשר בניסן שיחול השנה (תשע"ט) ביום חמישי בלילה (ליל יום שישי), בודקין את החמץ לאור הנר. וצריך שיהיה הנר של שעוה, (או משמן פרפין מוקשה כפי שמצוי בזמנינו), כתקנת חז"ל. ואם אין לו נר, אבל יש לו פנס קטן שיכול להכניסו למקומות שצריך לבדוק בהן כהוגן, מותר לבדוק עם פנס כזה......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מנהג תיקון ליל שבועות

מנהג תיקון ליל שבועות פשט המנהג בכל תפוצות ישראל, להיות נעורים בליל חג השבועות ולעסוק בתורה, עד עלות השחר, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש; חסידים הראשונים לא היו ישנים בלילה הזאת, והיו עוסקים בתורה, ואומרים: בואו לנחול מורשה קדושה לנו ולבנינו בשני העולמות. וכן אמרו עוד בזהר הקדוש: כל אלו שמתקנים התיקון בלי......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה