הלכה ליום שישי ג' אדר תשע"ט 8 בפברואר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - מניעת צלקת בשבת – ברית מילה – מקל קינמון

לקט מתשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: נערה נחתכה בשבת בפניה, וטופלה על ידי רופא (פלסטיקאי) מומחה בתפרים קטנים, כדי שלא תשאר צלקת, האם הדבר מותר מצד ההלכה?

תשובה: נושא זה הוא סבוך, ונוגע למחלוקת רבותינו הראשונים, האם במקרה של פיקוח נפש, השבת "הותרה" לגמרי, שאז מותר לעשות יותר חילולי שבת ממה שנחוץ לשם הצלת נפשות (וכפי שנוהגים בימות החול), או שהשבת "דחויה" במקרה של פיקוח נפש, ואז אסור לעשות אלא את מה שהכרחי עבור הצלת נפשות. וכאן כשיש חתך מדמם, הרי שמותר לתפור את הפצע בשבת, מפני שיש בדבר סכנת נפשות, שהפצע עלול להזדהם, וגם עלולה הפצועה לאבד דם. אך כאשר רוצים להוסיף תפרים קטנים, כדי שלא תשאר צלקת, הדבר שנוי במחלוקת כפי שהסברנו. ולמעשה הורה הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (מנחת שלמה ח"ב סימן לד), להקל בדבר מטעמים שונים. וגם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזו"ע שבת ח"ג עמוד רעג) דן בזה, והעלה להקל, מאחר ולדעת הרבה פוסקים, השבת הותרה במקום פיקוח נפש. ואפילו לדעת החולקים, במקרה כזה שתוספת התפרים היא "גמר ההצלה" יש מקום לומר שלכל הדעות אפשר להקל בזה. לכן למסקנה, יש להקל בדבר.

 

שאלה: אדם שהוא בתוך שנה לפטירת אביו או אמו, האם מותר לו להשתתף בשמחת ברית מילה?

תשובה: יש בדבר מחלוקת הפוסקים. כי ידוע שהאבל על אביו או אמו בתוך שנים עשר חודשים, אסור לו להכנס לבית המשתה, כמו למשל שמחת נישואין. ולענין ברית מילה, התוספות במסכת מועד קטן (כב:) הביאו בשם רבינו שמשון, שמותר לאבל להכנס לסעודת ברית מילה, מאחר ויש צער לתינוק ביום המילה, ולכן אין שם שמחה כל כך. וטעם זה מבואר בגמרא בכתובות (ח.) לגבי הזימון שעושים בסעודת ברית מילה, שלא אומרים שם "שהשמחה במעונו", כי אין כל כך שמחה במקום שהתינוק מצטער. וכך רואים באמת, שבסעודת ברית מילה השמחה מאופקת יותר משאר השמחות, משום שטרודים בטיפול בתינוק. אמנם יש חולקים על דברי רבינו שמשון. ולמעשה פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל (חזו"ע אבלות ח"ב עמוד שנב), שיש להקל בדבר, ובתנאי שהאבל נמצא שם כשאין שם כלי נגינה שמנגנים.

 

שאלה: אני רגיל לאכול לאט לאט מקל של קינמון, האם עלי לברך בורא פרי העץ?

תשובה: מרן בשלחן ערוך (סימן רב) כתב שעל ה"קנילה" מברכים בורא פרי האדמה. מטעמים שונים. ונראה שה"קנילה" היא "קינמון". ובספר שבולי הלקט כתב, שברכתו "שהכל נהיה בדברו". ובספר בתי כנסיות (להגאון רבי אברהם בן עזרא) כתב להסביר שיש קנה של בושם שרגילים לאכול אותו ועליו מברכים בורא פרי האדמה, ועליו דיבר מרן השלחן ערוך. ואילו השבלי הלקט דיבר על קנה של קינמון שהוא כמו קליפת עץ (שהוא הקינמון שלנו). ואיך שיהיה, בזמנינו אין רגילות בכלל לאכול קינמון בפני עצמו, אלא משתמשים בו כתבלין בלבד. ולכן כתבו כמה אחרונים, שיש לברך עליו שהכל נהיה בדברו לכל הדעות.

שאלות ותשובות על ההלכה

מה הברכה אם אדם מלקק מקל קינמון? ז' אדר תשע"ט / 12 בפברואר 2019

ברכתו שהכל נהיה בדברו

בהמשך למחלוקת, האם כשמחללים שבת היא הותרה לגמרי או לא, ברצוני לשאול האם כאשר לוקחים יולדת לבית החולים בשבת, האם יש צד להקל להמשיך בנסיעה מפתח בית החולים שבו יורדת היולדת ועד למגרש החניה וכמו כן האם יש צד להקל לכבות המנוע? ו' אדר תשע"ט / 11 בפברואר 2019

אין להקל ליסוע יותר ממה שהכרחי. ויולדת, לכל הדעות יש למעט כמה שניתן במלאכות לגביה. ולגבי כיבוי המנוע, יש לבקש מגוי שנמצא שם שיכבה את המנוע ולכתחילה יש להשתדל מראש שיהיה טלפון של אמבולנס, ועדיף על ידי גוי, שיגיע לאסוף אותה בשבת, כי הנסיעה ברכב על ידי בעלה כרוכה בהרבה בעיות. ורק אם אירע שצריך להסיע אותה בשבת, יסיע אותה בשבת ויעצור במקום שמשם תוכל ללכת, בכניסה לבית החולים.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

שיעור אכילה כדי להתחייב בברכה אחרונה

על כל דבר שאדם אוכל, עליו לברך עליו "ברכה ראשונה", כגון ברכת "שהכל" או "העץ". ואפילו אם אינו אוכל אלא מעט מאותו מאכל, חייב לברך עליו, כל שבא לאכלו לשם אכילה. (אבל אם לא בא אלא לטעום מאותו מאכל בכדי לתקנו בהוספת תבלין וכדומה, אינו מברך על אכילה זו כלל). ולכן מי שלועס גומ......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה


ברכה אחרונה על "וופלים", "בקלאווה", "עוגת נפוליאון", "בורקס"

בהלכה הקודמת ביארנו, שעוגה שיש בה מעט קמח, ואכל ממנה כזית, יש לברך לאחר מכן ברכת "על המחיה", אך זאת בתנאי, שהקמח מהווה לא פחות משישית ממרכיבי העוגה, וכן בתנאי שיהיה טעם הקמח ניכר בעוגה (כפי שקורה בדרך כלל). ולפיכך למדנו שעוגת גבינה, שיש בה למשל שתי כוסות קמח, יש לברך לאחר אכילת כזית מהע......

לקריאת ההלכה

כאבי עיניים בשבת

אמרו רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (כח:) "שורייני עינא בליבא תליא", כלומר, לפי ידיעת חכמינו זכרונם לברכה, עיני האדם, קשורות ללבו של האדם, ולכן, אם רואים אנו שיש סכנה באחת מעיניו, דומה הדבר לחולי בלבו של האדם, שבודאי יש למהר לחלל עליו את השבת שלא ימות. ולפי זה, מי שמרגיש כאבים בעיניו, וי......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה

ברכה אחרונה על עוגות שיש בהן גם קמח

בהלכות הקודמות, ביארנו, שכל מין מאכל או תבשיל, שעשוי מכמה חומרים שונים, ובכללם "מין דגן", (בדרך כלל – קמח חיטה), והדגן מעורב במאכל על מנת לתת לו טעם טוב, הרי שהברכה שיש לברך על אותו מאכל היא "בורא מיני מזונות". ואף על פי שרוב המאכל מורכב ממרכיבים אחרים, שאינם מין דגן, בכל ז......

לקריאת ההלכה