הלכה ליום שישי ה' שבט תשע"ט 11 בינואר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - קורנפלקס עם חלב – משניות שמופיעות בזוהר – הזכיר בטעות יעלה ויבוא

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כשאוכלים קורנפלקס עם חלב, האם חייבים ליטול ידיים?

תשובה: לכאורה יש ליטול ידיים, כדין מי שאוכל דבר שטיבולו במשקה (כמו שאנו נוטלים ידיים לפני אכילת הכרפס שמטבילין אותו במי מלח בליל פסח). אולם בדבר כמו קורנפלקס, שתמיד רגילים לאכול אותו רק על ידי מזלג, ואין כל כך חשש שמא יגע בקורנפלקס בידיו, יש מקום להקל, ובפרט שכן נוהגים כולם להקל. וכן פסק בספר הלכה ברורה (סימן קנח).

 

שאלה: איך זה בספר הזוהר מובאות משניות, כאשר את המשניות כתב רבי יהודה הנשיא שהיה אחר זמן כתיבת הזוהר?

תשובה: רבינו הקדוש (הוא רבי יהודה הנשיא), מצא דברים מסודרים שסידרום גדולי התנאים שהיו לפניו. ולכן חלק מהמשניות היו קיימות עוד לפני זמן רבנו הקדוש. אלא שהיו אומרים אותם בעל פה, עד שהגיע רבי יהודה הנשיא וראה שהתורה הולכת ומשתכחת, ולכן סידר את המשניות. ויש מקומות שהוא כתבם מחדש לגמרי, ויש שסידר מה שכבר כתבו חכמי ישראל שהיו לפניו. ולכן בזוהר הקדוש שנכתב לפני זמן רבינו הקדוש מופיעות בכמה מקומות משניות וברייתות. וכן כתב הרמ"ק, שבספר הזוהר מובאות משניות שכבר היו לפני זמן רבינו הקודש. והביא את הדברים מרן החיד"א בספר עין זוכר. (מערכת המ', אות ט"ל ואות מ).

 

שאלה: טעיתי בתפלה של יום חול, ואמרתי "יעלה ויבוא" (כי חשבתי שזה ראש חודש).

תשובה: מי שהזכיר בטעות "יעלה ויבוא" וכדומה ביום רגיל, נחלקו הפוסקים אם דינו הוא כמו אדם שדיבר דברי חולין (סתם דברים) באמצע התפלה, שאז עליו לחזור ולהתפלל, או שאינו צריך לחזור להתפלל. ומפשט דברי מרן השלחן ערוך (סימן קח) משמע שאינו חוזר להתפלל. וכן פסק מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ט סימן צד אות יט), שאינו חוזר להתפלל. ומכל מקום מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, ויש שמפרשים שגם מרן השלחן ערוך לא התכוין לאדם שמזכיר יעלה ויבוא בתפלה רגילה, (אלא רק בתפלת התשלומין), לכן כתב מרן זצ"ל בספר הליכות עולם ח"א (עמוד קפ), שיחזור ויתפלל שנית, אלא שיאמר שמתפלל ב"תנאי נדבה", כלומר שיאמר לפני שמתפלל, אם אני חייב לחזור להתפלל, הרי זו תפלת חובה. ואם איני חייב לחזור, תהיה זו תפלת נדבה. ובספר ילקוט יוסף פסק שכך יש לנהוג.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

ט"ו בשבט – חיטה

שאלה: בט"ו בשבט אנו רוצים לאכול מכל שבעת המינים. בתור "חיטה" חשבנו לקחת "שלווה" – חיטה תפוחה. מה מברכים עליה? תשובה: כל דבר שנעשה מאחד מחמשת מיני דגן, (ולהלן נפשט מהם מיני הדגן), יש לברך עליו ברכת "בורא מיני מזונות", ואם נעשה ממנו "לחם", אז יש לב......

לקריאת ההלכה

פצפוצי אורז ופריכיות

בהלכה הקודמת ביארנו, שכל מין דגן, כגון חיטים, שאוכלו כמו שהוא כשהוא חי בלא בישול, מברך עליו ברכת "בורא פרי האדמה". ולפיכך ברכת חיטה תפוחה (שלוה) היא ברכת בורא פרי האדמה. ורק אם בישלו את מין הדגן עד שהגרעינים נדבקים זה לזה, או אפו אותו, אז משתנית הברכה ל"בורא מיני מזונות", ולכן בר......

לקריאת ההלכה

מהי ברכת הפופקורן?

בבואינו לדון אודות ברכת הפופקורן, עלינו להקדים ענין אחר. ברכת בשמים מעורבים בסוכר ידוע, כי חלק מהסוכר המצוי בזמנינו, עשוי מקנים של סוכר הגדלים באדמה. ומבואר בדברי הרמב"ם ובפוסקים, שברכת הסוכר שלנו, היא ברכת "שהכל נהיה בדברו". "הומלתא" ובגמרא במסכת ברכות (לו:) אמרו: &......

לקריאת ההלכה

נר חנוכה במוצאי שבת

במוצאי שבת, מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס, כדי לאחר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה, פורק מעליו את קדושת השבת, מכל מקום טוב להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת אחר תפלת ערבית, שהרי כל הציבור שאינם מדליקים נרות, נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וגם כדי שיהיה פרסו......

לקריאת ההלכה


ברכת ברקים ורעמים

הרואה ברקים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית". והשומע קול רעמים, צריך לברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". עד מתי אפשר לברך? צריך לברך את ברכות הברקים והרעמים מיד בסמוך לראיית הברק או לשמיעת הרעם. ובכל מקרה אין לברך ......

לקריאת ההלכה

דינים השייכים להדלקת נרות חנוכה

כמות השמן כשמדליקים נרות חנוכה, צריך לדאוג שיהיה בנר מספיק שמן כדי שידלוק לכל הפחות חצי שעה מזמן הדלקתו. וכן אם מדליק בנרות של שעווה (פרפין), צריך להיזהר שיהיו הנרות גדולים כדי הצורך שידלקו לפחות חצי שעה מזמן הדלקתם אחר צאת הכוכבים. (ומצויים נרות צבעוניים המותאמים במיוחד למנורות חנוכה קטנות, ואינם ......

לקריאת ההלכה

הדלקת נרות חנוכה בערב שבת

הקדמת תפלת המנחה להדלקת הנרות טוב להחמיר להתפלל תפלת מנחה בערב שבת חנוכה, קודם הדלקת הנרות, מפני שתפילת מנחה, תקנו אבותינו להתפלל אותה, כנגד קרבן התמיד של בין הערביים, שהיו מקריבים בבית המקדש, והדלקת הנרות היא זכר לנס שנעשה במנורת בית המקדש. וסדר העבודה בבית המקדש היה, שהקדימו את הקרבת קרבן התמיד ל......

לקריאת ההלכה

זמן הדלקת נרות חנוכה

לכתחילה, (כלומר, הזמן המועדף ביותר להדלקת נרות חנוכה), צריך להדליק נרות חנוכה מיד בצאת הכוכבים, דהיינו כשתים עשרה דקות לאחר שקיעת החמה בימים אלו, ויש מהאשכנזים שנהגו להדליק מיד עם שקיעת החמה. הזמן המוקדם ביותר להדלקת נרות חנוכה אין להדליק נרות חנוכה קודם זמן שקיעת החמה או צאת הכוכבים. (מלבד בערב......

לקריאת ההלכה