הלכה ליום שישי ה' שבט תשע"ט 11 בינואר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - קורנפלקס עם חלב – משניות שמופיעות בזוהר – הזכיר בטעות יעלה ויבוא

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כשאוכלים קורנפלקס עם חלב, האם חייבים ליטול ידיים?

תשובה: לכאורה יש ליטול ידיים, כדין מי שאוכל דבר שטיבולו במשקה (כמו שאנו נוטלים ידיים לפני אכילת הכרפס שמטבילין אותו במי מלח בליל פסח). אולם בדבר כמו קורנפלקס, שתמיד רגילים לאכול אותו רק על ידי מזלג, ואין כל כך חשש שמא יגע בקורנפלקס בידיו, יש מקום להקל, ובפרט שכן נוהגים כולם להקל. וכן פסק בספר הלכה ברורה (סימן קנח).

 

שאלה: איך זה בספר הזוהר מובאות משניות, כאשר את המשניות כתב רבי יהודה הנשיא שהיה אחר זמן כתיבת הזוהר?

תשובה: רבינו הקדוש (הוא רבי יהודה הנשיא), מצא דברים מסודרים שסידרום גדולי התנאים שהיו לפניו. ולכן חלק מהמשניות היו קיימות עוד לפני זמן רבנו הקדוש. אלא שהיו אומרים אותם בעל פה, עד שהגיע רבי יהודה הנשיא וראה שהתורה הולכת ומשתכחת, ולכן סידר את המשניות. ויש מקומות שהוא כתבם מחדש לגמרי, ויש שסידר מה שכבר כתבו חכמי ישראל שהיו לפניו. ולכן בזוהר הקדוש שנכתב לפני זמן רבינו הקדוש מופיעות בכמה מקומות משניות וברייתות. וכן כתב הרמ"ק, שבספר הזוהר מובאות משניות שכבר היו לפני זמן רבינו הקודש. והביא את הדברים מרן החיד"א בספר עין זוכר. (מערכת המ', אות ט"ל ואות מ).

 

שאלה: טעיתי בתפלה של יום חול, ואמרתי "יעלה ויבוא" (כי חשבתי שזה ראש חודש).

תשובה: מי שהזכיר בטעות "יעלה ויבוא" וכדומה ביום רגיל, נחלקו הפוסקים אם דינו הוא כמו אדם שדיבר דברי חולין (סתם דברים) באמצע התפלה, שאז עליו לחזור ולהתפלל, או שאינו צריך לחזור להתפלל. ומפשט דברי מרן השלחן ערוך (סימן קח) משמע שאינו חוזר להתפלל. וכן פסק מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ט סימן צד אות יט), שאינו חוזר להתפלל. ומכל מקום מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, ויש שמפרשים שגם מרן השלחן ערוך לא התכוין לאדם שמזכיר יעלה ויבוא בתפלה רגילה, (אלא רק בתפלת התשלומין), לכן כתב מרן זצ"ל בספר הליכות עולם ח"א (עמוד קפ), שיחזור ויתפלל שנית, אלא שיאמר שמתפלל ב"תנאי נדבה", כלומר שיאמר לפני שמתפלל, אם אני חייב לחזור להתפלל, הרי זו תפלת חובה. ואם איני חייב לחזור, תהיה זו תפלת נדבה. ובספר ילקוט יוסף פסק שכך יש לנהוג.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

שאלה: כמה שיעורי "כזית" מצה צריך לאכול בליל פסח?

תשובה: בליל הסדר חובה לאכול סך הכל שלשה שיעורי "כזית" של מצה. וכל כזית הוא שיעור של קרוב לשלשים גרם מצה. ומכל מקום יש מקום להחמיר לאכול ארבעה שיעורים של מצה, או חמישה, כמו שנבאר. סדר ליל פסח סדר ליל פסח שסידר רבינו רש"י הקדוש הוא כך: קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מר......

לקריאת ההלכה

דין כלי בשר וכלי חלב, ודין "נותן טעם לפגם"

קדרה (סיר) שבישלו בה בשר, דפנות הקדרה בולעות מעט מן האוכל שנתבשל בה, ולכן קדרה זו נחשבת קדרה "בשרית", ואם בישלו באותה קדרה אחר כך מאכל חלבי, פולטת הקדרה מטעם הבשר שיש בה לתוך החלב, ולכן אוסרת את כל המאכל שנתבשל בה. וזהו עיקר הדין של איסור בישול חלב בכלי של בשר. ועתה נבאר מהו דין "נות......

לקריאת ההלכה

ברכת שהחיינו על בגד חדש

שאלה: מתי יש לברך שהחיינו על קניית בגד חדש, האם בשעת הקנייה או בשעת הלבישה? והאם יש לברך שהחיינו על כל בגד ובגד שקונה? תשובה: במשנה במסכת ברכות (נד.) למדנו שיש לאדם לברך על קניית כלים (בגדים) חדשים ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". ולענין מתי יש לברך את ברכת שהחיינו. הנה כתב ה......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה


ברכת שהחיינו על מיני פירות דומים

בהלכה הקודמת ביארנו, שיש לברך ברכת שהחיינו בשעה שאוכלים פרי מפירות הדר, כגון אשכולית או תפוז, שאינם מצויים כל כך במשך כל השנה, וכאשר זוכה אדם לאכול מפירות אלה לראשונה באותה השנה, והפירות הינם חדשים משנה זו, יברך עליהם ברכת "בורא פרי העץ", ולאחריה יברך ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

מרור – כורך – שלחן עורך - ותוספת הלכות בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות

אף שעלינו להמשיך בהלכות הפסח, מכל מקום נעמוד גם על כמה דינים ששייכים באופן מיוחד השנה, בשל מגפת "קורונה" והסגר הנהוג בכל המקומות. שריפת חמץ - לגבי שריפת חמץ, שנהגו לצאת ולשורפו ביום ערב פסח, דבר שהשנה לא יתאפשר להרבה בני אדם. הנה בגמרא ובשלחן ערוך (סימן תמה) מבואר, כיצד היא מצות ביעור ח......

לקריאת ההלכה

דין איסור בשר בחלב

נאמר בתורתנו הקדושה שלש פעמים: "לא תבשל גדי בחלב אמו" (בספר שמות כג, ובפרק לד. ובספר דברים יד.) ודרשו בגמרא (חולין קיד.) שפעם אחת שנזכר איסור זה בתורה, באה ללמד על איסור אכילת בשר בחלב. ופעם אחת באה ללמד על איסור בישול בשר בחלב, ופעם אחת באה לאיסור הנאה. ולכן אף שלא מצינו בתורה איסור לבשל ......

לקריאת ההלכה