הלכה ליום שישי ה' שבט תשע"ט 11 בינואר 2019

שאלות ותשובות הלכה יומית - קורנפלקס עם חלב – משניות שמופיעות בזוהר – הזכיר בטעות יעלה ויבוא

לקט תשובות שנמסרו בזמן האחרון

שאלה: כשאוכלים קורנפלקס עם חלב, האם חייבים ליטול ידיים?

תשובה: לכאורה יש ליטול ידיים, כדין מי שאוכל דבר שטיבולו במשקה (כמו שאנו נוטלים ידיים לפני אכילת הכרפס שמטבילין אותו במי מלח בליל פסח). אולם בדבר כמו קורנפלקס, שתמיד רגילים לאכול אותו רק על ידי מזלג, ואין כל כך חשש שמא יגע בקורנפלקס בידיו, יש מקום להקל, ובפרט שכן נוהגים כולם להקל. וכן פסק בספר הלכה ברורה (סימן קנח).

 

שאלה: איך זה בספר הזוהר מובאות משניות, כאשר את המשניות כתב רבי יהודה הנשיא שהיה אחר זמן כתיבת הזוהר?

תשובה: רבינו הקדוש (הוא רבי יהודה הנשיא), מצא דברים מסודרים שסידרום גדולי התנאים שהיו לפניו. ולכן חלק מהמשניות היו קיימות עוד לפני זמן רבנו הקדוש. אלא שהיו אומרים אותם בעל פה, עד שהגיע רבי יהודה הנשיא וראה שהתורה הולכת ומשתכחת, ולכן סידר את המשניות. ויש מקומות שהוא כתבם מחדש לגמרי, ויש שסידר מה שכבר כתבו חכמי ישראל שהיו לפניו. ולכן בזוהר הקדוש שנכתב לפני זמן רבינו הקדוש מופיעות בכמה מקומות משניות וברייתות. וכן כתב הרמ"ק, שבספר הזוהר מובאות משניות שכבר היו לפני זמן רבינו הקודש. והביא את הדברים מרן החיד"א בספר עין זוכר. (מערכת המ', אות ט"ל ואות מ).

 

שאלה: טעיתי בתפלה של יום חול, ואמרתי "יעלה ויבוא" (כי חשבתי שזה ראש חודש).

תשובה: מי שהזכיר בטעות "יעלה ויבוא" וכדומה ביום רגיל, נחלקו הפוסקים אם דינו הוא כמו אדם שדיבר דברי חולין (סתם דברים) באמצע התפלה, שאז עליו לחזור ולהתפלל, או שאינו צריך לחזור להתפלל. ומפשט דברי מרן השלחן ערוך (סימן קח) משמע שאינו חוזר להתפלל. וכן פסק מרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ט סימן צד אות יט), שאינו חוזר להתפלל. ומכל מקום מאחר ויש בזה מחלוקת הפוסקים, ויש שמפרשים שגם מרן השלחן ערוך לא התכוין לאדם שמזכיר יעלה ויבוא בתפלה רגילה, (אלא רק בתפלת התשלומין), לכן כתב מרן זצ"ל בספר הליכות עולם ח"א (עמוד קפ), שיחזור ויתפלל שנית, אלא שיאמר שמתפלל ב"תנאי נדבה", כלומר שיאמר לפני שמתפלל, אם אני חייב לחזור להתפלל, הרי זו תפלת חובה. ואם איני חייב לחזור, תהיה זו תפלת נדבה. ובספר ילקוט יוסף פסק שכך יש לנהוג.

שאל את הרב


8 ההלכות הפופולריות

החמץ בפסח – שנת התשע"ט – מה תיקן מרן זצ"ל?

מהות החימוץ נאמר בתורה (שמות יג) לענין ימי הפסח: "מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". וענין ה"חימוץ" שאסרה התורה, הוא שבהתחבר קמח דגן עם המים, ושוהה כך זמן מתאים, משתנה ההרכב הפנימי של הקמח ומתחיל להחמיץ......

לקריאת ההלכה

"זכר למחצית השקל" – התשע"ט

------------------------------ בהקשר לנתינת מעות "זכר למחצית השקל", אנו מבקשים להמליץ בחום על מוסד של תורה וצדקה, "תפארת רשב"י", המוכר לנו היטב באופן אישי, ואנו יכולים להעיד נאמנה, כי האנשים האחראים על המוסד הנזכר, הם אנשים יראי ה' בתכלית, הולכי תמים ופועלי צדק, ......

לקריאת ההלכה

מתנות לאביונים

בהלכה הקודמת, ביארנו באופן כללי את חיוב מצות "מתנות לאביונים" ביום פורים. כלומר, לתת שתי מתנות לשני אביונים. מה צריך לתת? ומצות מתנות לאביונים, אינה דוקא במתנות ממש, אלא רשאי לתת לאביונים מעות (כסף) כדי שיוכלו לקנות ממנו צרכי סעודת פורים. כמה צריך לתת? ירא שמים יתן מתנות לאביונים ......

לקריאת ההלכה

פרשת זכור

"זכור את אשר לך עמלק" בשבת שלפני הפורים (היא השבת הקרובה), בעת פתיחת ההיכל בבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, מוציאים שני ספרי תורה, וקוראים בראשון בפרשת השבוע (שהשנה, שנת תשע"ט, נקרא בפרשת ויקרא), ובספר התורה השני קוראים "זכור את אשר עשה לך עמלק". וקריאה זו היא שנקראת "פרשת......

לקריאת ההלכה


איחור או דילוג במגילה

כל אדם מישראל חייב בקריאת המגילה ביום הפורים, וצריך לקרותה בלילה ולשוב ולקרותה ביום, שנאמר "אֱלֹהַי, אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דֽוּמִיָּה לִי". ופסוק זה נאמר בספר תהילים בפרק "למנצח על אילת השחר", ואמרו בגמרא (יומא כט.) שאסתר נמשלה לאיילת השחר. ולכן מפרק זה אנו......

לקריאת ההלכה

כלי פסח

בימי הפסח אין להשתמש בכלים שהשתמשו בהם בכל ימות השנה, משום שכלים שבישלו בהם, או שמו בתוכם מאכלים רותחים, הרי דפנות הכלים "בלעו" טעם מהמאכל שהיה בהם, ולכן, כשם שאנו מפרידים בכל השנה בין כלים של בשר לכלים של חלב, כמו כן יש להבדיל בין הכלים שמשתמשים בהם בכל השנה לכלים של פסח. והנה דיני הכ......

לקריאת ההלכה

ימי הפורים – משלוח מנות

ימי הפורים בשנה זו, יחולו בסוף שבוע הבא. יום תענית אסתר יחול ביום רביעי, ואחריו ביום חמישי יום פורים ברוב המקומות, ובירושלים יחול פורים ביום שישי. מצות משלוח מנות נאמר במגילת אסתר (ט, כב): לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּ"מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּ"מַתָּנ......

לקריאת ההלכה

מצות סעודת פורים בשנה זו (התשע"ט)

סעודת פורים בלילה שונה הוא חג הפורים משאר החגים שבידינו, שבכל החגים, מצות השמחה בסעודה היא בין ביום ובין בלילה, מה שאין כן חג הפורים, שאין חיוב לעשות סעודת פורים בלילה, אלא ביום בלבד. ומכל מקום כתבו כמה מרבותינו הראשונים, שיש מצוה לעשות סעודת פורים גם בלילה, כמו שאנו עושים בכל החגים. וכן דעת הגאוני......

לקריאת ההלכה